Ik heb een sprinter 316 automaat, en de automaat (722.6) heeft kuren, want als ik optrek dan schakelt hij als een gek van z'n 1 , 2, 3, 4 naar z'n 5,
en als ik stop moet handmatig terugschakelen want dat doet hij ook niet, tenzij ik helemaal stil sta. En ook de kickdown doet het niet
en zijn er ook fragmenten dat de motor een beetje stottert/twijfelt, maar dan wel weer oppakt, maar boven de 140 merk ik toch weer
een beetje gestotter, dus rij ik maar wat langzamer want dan heb ik er geen last van.
Btw, als ik bij stil sta, dan bokt de bak ook een beetje. Er zit genoeg olie in, alleen weet ik niet hoe oud deze is, dus wil ik al wel alvast
de olie verversen en het filter, en schijnt ook de kunststof plaat waar de magneetkleppen op zitten een kwaaltje te zijn, dus zit ik er over te denken
om ook die dan maar meteen te vervangen, maar als iemand weet wat er zo aan de hand kan zijn, dan hoor ik dat graag.
En ik zag een youtube filmpje waarin iemand de ventielen in het "brein' ook van nieuwe rubber ringen voorziet, dus zou dat
ook verstandig zijn om dat dan maar meteen mee te pakken?
Btw, ik krijg geen motorstoringlampje meer te zien, en rijd hij ook niet meer in noodloop
maar af en toe houd toch wel in, en moet ik er bij vertellen dat ik een maand geleden
het roetfilter heb laten verwijderen, en softwarematig weg is geschreven, en sindsdien
geen noodloop meer, alleen wel af en toe de neiging daartoe.
Als ik het contact aanzet, dan gaan alle symbolen even branden op het dashbord, en zo ook de motorstoringlamp. dus die is niet defect.
En heb ik zo'n kastje van icarsoft waarmee ik fouten kan uitlezen, maar ook die vind
verder geen een probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met eenvoudige kastjes, zoals die Icarsoft, kan je alleen het motormanagement uitlezen....niet de bak.
Laat dat eens bij de dealer doen of een bedrijf met dealer gelijkwaardige apparatuur.
ik ben nog niet bij een dealer geweest, maar heb wel die printplaat waar de magneetventielen op zitten vervangen,
en meteen een nieuw filter en olie, en dat ding waar de stekker op komt, maar helaas geen resultaat.
Het vreemde is dat er momenten zijn waar de bak ineens wel goed schakelt en de kickdown gewoon werkt, dus
is het dan niet een electronisch/bedrading probleem?
Wat ik wel bij moet vertellen is dat de magneet onder in de bak ramvol zat met slurrie, dus fijne metaaldeeltjes
en zaten er ook wat grotere metaal schilfers in de pan, en wat meer op die glitter lakken van kermis auto's leek,
dus is er ergens wel slijtage, maar dat kan er toch niet voor zorgen dat o.a. de kickdown gewoon niet werkt,
want dt is toch allemaal electronisch aangestuurd? En als ik verder dan maar handmatig schakel, dan kan ik er
verder gewoon mee rijden, maar dat is natuurlijk niet de oplossing, dus wie weet er wat er aan de hand kan zijn?
5 jaar
In het vorige bericht ging het over het 10km ritje naar huis , maar de dag er op moest ik 240km rijden, en toen ging
de bak en ook motor steeds beter reageren, want de bak schakelt weer normaal en de motor stottert niet meer.
Wel had ik de indruk dat als ik bv 110 rijd en dan even vlot wil inhalen en dan 140 wil rijden, het soms wat langer duurt
voordat de motor reageert, en het wat langer duurt om op snelheid te komen, maar ik ben al blij dat de bak
en de kickdown weer werken ( voor zolang het duurt) en dat van 110 naar 140kmh moet ik nog eens een paar keer
uitproberen. Ik heb ook een filmpje gevonden waarin beweerd word dat je de bak kunt resetten zodat hij opnieuw
je rijstijl aanleert, dus rij je als max verstappen, de bak dan meer toeren gaat maken alvorens over te schakelen,
en rij je als een bejaarde, dan zal de bak bij lagere toeren overschakelen, en het schijnt zo'n beetje om de 6 maanden
tot eens per jaar nodig te zijn om hem te resetten, omdat het dan toch een beetje van slag af kan gaan.
Is dit een kletskoek verhaal, of werkt dat echt?
Ik heb het in elke geval vanmiddag eens geprobeerd, alleen heb ik niet veel km gereden om te kunnen beoordelen
of het werkt, en zouden de eerste 40 keer dat er van versnelling veranderd word, bepalend zijn voor de leermodus,
maar nogmaals, werkt dat echt of is dat een fabel?
Sleutel in het contact, contact aan
gaspedaal en kickdown helemaal intrappen en dan 15 seconden wachten.
Dan contact uit, gas los en 3 minuten wachten, en niets aanraken, aanzetten of open of dicht doen.
Dan na de 3 minuten sleutel er uit en er weer in, starten rijden en klaar.
5 jaar
De bak kan inderdaad opnieuw aan jou rijstijl ingeleerd worden, maar moet dan wel eerst in de basis stand gezet worden.
Hoe dat moet staat zelfs in het boekje van de auto.
Kun je ook zeggen waar dat staat in het boekje? Want ik krijg het niet gevonden. En verder kan ik er ook niks over vinden op het internet,
dan alleen de procedure die ik omschreef. En vond ik zelfs een stukje waarin beweerd word dat de ingenieurs bij mercedes het wel
zo'n goed idee vonden om het eens per maand te moeten doen. Alsof mensen daar elke maand zin in hebben zeg.
Alsof je een antiek horloge na zoveel tijd weer moet opwinden. Hadden ze dan niet een programmaatje kunnen schrijven waarin
de computer zelf even eens per maand of per zoveel gereden km de boel vanzelf reset?
5 jaar
Ik heb een E klasse met zo`n zelfde bak en heb hem zelf ook gereset.
ik heb in het boekje gezocht, maar kan het zo snel ook niet meer vinden.
De procedure die je omschrijft komt mij wel bekend voor...probeer het eens, zou ik zeggen.
Het wordt ook besproken op het Mercedes forum: https://www.mercedesforum.nl/forum/viewt...
@ Hans
Ik heb de link even doorgelezen, maar niks over wat er in het boekje zou moeten staan, en heb ik zojuist de handleiding in pdf
gedownload, maar kan niets vinden over de bak in de basis stand zetten.
5 jaar
Het zou ook nog kunnen zijn dat ik het niet uit het boekje heb, maar via een andere bron...weet ik niet zeker meer
Op Youtube is dit ook te vinden, bijvoorbeeld hier https://youtu.be/AA5OBa4a698
Succes.
Laat hem eerst eens uitlezen met stardiagnose en alle fouten wissen, en terug aanleren .met universele uitlezers geen ervaring en beperkt om dieper in foutcode's te gaan zoeken.
@ willy9
Heb ik al laten doen, en geeft net als mijn icarsoft kastje geen foutmeldingen aan.
5 jaar
Ik denk dat het opgelost is, want meteen na het olie/filter en printplaat verversen/vervangen, liep hij niet meteen
weer goed, dus denk ik eerder dat er nog vuil in het "brein" zat, want de magneet zat vol met troep dat meer op vloeibaar
grafietpoeder leek, en dat dan door de nieuwe olie nog weggespoeld moest worden, en wellicht verstopte kanalen
weer vrij kwamen, want de problemen zijn nu dus 2 dagen weg, en wellicht dat het reset truukje dus ook wel geholpen heeft,
allleen weet ik niet in hoeverre, maar hij rijd weer normaal, en dat is wat telt en dan maar hopen dat het niet van korte duur is,
maar vanaf hier zeg ik, probleem opgelost en nog bedankt voor de reacties.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar