Mercedes-Benz 190: Automaat schokt met overschakelen

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Mijn Mercedes 190 (kort geleden aangeschaft) 2.0 Automaat schokt nogal met overschakelen van de 2e naar de 3e versnelling. Ik heb zelf ook het idee dat hij te ver doortrekt en te laat schakelt. Soms zit ik echt te wachten op het schakelpunt en komt het veel later dan ik dacht. Van 2 naar 3 en 3 naar 4 gaat het schakelen veel soepeler en merk je er dus veel minder van. Ook dan schakelt hij wat mooier op tijd over.

Ook heb ik het gevoel dat hij vlak na het schakelmoment een fractie van een seconde even gas inhoudt. Dit gebeurt vooral bij wat steviger optrekken.

Ik heb hier gelezen over het verversen van de bakolie en filter, kan dit werkelijk dit probleem verhelpen? En waar kan ik dit het beste laten doen? Of heeft iemand een andere tip?

Aristoteles

Geplaatst door Aristoteles (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

vraagje (0), 15 jaar geleden

in apeldoorn tonnie mulder veenhuizerweg

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

denk je dat het met verversen beter zal gaan?

didmils (0) PRO, 15 jaar geleden

olie aflaten, deksel onderaan versnellingsbak verwijderen, nieuwe filter monteren, verse ATF olie op doen en probleem is opgelost

gr didier

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Ben erg benieuwd, ga het proberen. Moet ik originele olie van Mercedes gebruiken of universele automaatbakolie?

didmils (0) PRO, 15 jaar geleden

universele automaatbakolie

Roger10 (0), 15 jaar geleden

[quote=vanweezel]Ben erg benieuwd, ga het proberen. Moet ik originele olie van Mercedes gebruiken of universele automaatbakolie?[/quote]
Goede ATF olie van gelijk welk merk,wel op peil zetten terwijl de motor draait en keuzehendel op D staat ,natuurlijk met de handrem op

ahavelaar (0), 15 jaar geleden

Vergeet niet om ook de koppelomvormer af te tappen

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens mij moet je gewoon peilen na een stuk rijden en alle versnellingen te hebben gebruikt in de P met lopende motor, dus niet in D.

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Ja dit laatste staat ook in het instructieboekje, exact zo. Wat is de koppelomvormer? Is dit alles te doen voor een 'leek' of kan ik het beter laten doen?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ahavelaar]Vergeet niet om ook de koppelomvormer af te tappen[/quote]
Zul je toch eerst de bak moeten demonteren achter de motor...............Gaat niet lukken dus.
Advies: geen verstand van automaatbakken? Blijf er met de vingers vanaf en ga naar een garage. Zal uiteindelijk minder kosten...........

Gr.

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Dat lijkt me inderdaad verstandig dan. Bedankt voor de tips mensen!

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Kun je de koppelomvormer niet leeglaten? Bij mijn 300 E gaat dat wel namelijk. Via een uisparing in de bak, koppelomvormer op zijn plaats zetten en aftappen met imbus.

prontoo (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Ik denk niet dat je het alleen met olie red denk zelf dat een van je remband gerekt is.
dit is een oude type automaat er zit namelijk bijna geen electronica in met een bak revisie ben je niet zo veel kwijt. en kijk hoeveel olie er in zat!

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Ok, hoop niet dat je gelijk hebt maar toch erg bedankt voor de tip. Wat is niet zoveel overigens?

vraagje (0), 15 jaar geleden

zoals als ik paar berichten hier boven al zei
rij even langs tonnie mulder veenhuizerweg in apeldoorn daar kom jij ook vandaan en die kan je zo vertellen wat er aan scheelt this eenbetrouwbaar adres

ahavelaar (0), 15 jaar geleden

koppelomvormer is af te tappen door de motor zodanig rond te tornen dat het aftapstopje voor het gat aan de onderkant van het
vliegwielhuis verschijnt. Vullen gaat vanzelf. Hij wordt weer volgepompt vanuit de bak. De bak hoeft hiervoor niet gedemonteerd te worden.
mvg. Arie

landcruisertje (0), 15 jaar geleden

ik zou de bak eerst goed spoelen en dan alles verversen

heb het ook gehad met mijn e 280

koppelomvormer revisie (0) PRO, 15 jaar geleden

de bak spoelen en de olie verversen heeft geen nut ja het probleem verleggen
ik ben bang dat je automaat transmissie gereviseerd zal moeten worden ( nieuwe olie zorgt er niet voor dat de auto anders gaat schakelen ) ik denk eerder dat er een piston in de automaat bak defect is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.