Mercedes-Benz Clk: benz clk start soms niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300 compressor

Hallo, ik heb sinds kort een mb clk 230 compressor.

Het volgende gaat fout: zodra ik de sleutel in het contact steek kan ik hem 3 van de 5 keer niet omdraaien, en als het wel gaat dan wil hij ook geregeld niet starten.

Ik ben reeds bij de dealer geweest maar die kunnen mij alleen maar vertellen dat ik en de sleutel en het contact en de startmotor moet vervangen en dat vindt ik te ruig, ik wil graag weten wat ik moet vervangen om dit op te kunnen lossen, is het alleen de sleutel of is het het contact of is het mischien iets electronisch (cpu) of is het alleen de startmotor??

graag een reactie, ik zit met de handen in het haar, ik heb al 5 keer in 3 weken de anwb moeten bellen omdat ik weer es stil sta.


groeten robert

autofanrob

Geplaatst door autofanrob (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz CLK? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou zeggen in ieder geval contactslot, want dat blokkeert. Maar misschien is je sleutel veel te veel afgesleten.
Heb je de reservesleutel al eens geprobeerd?
Consequentie van nieuw contactslot kan zijn nieuwe sleutel(s).

Als je het slot wel kan draaien, hoor je dan iets als je probeert te starten? Een klik of helemaal niets?
Gaan op dat moment alle gebruikelijke lampjes in het dashboard aan? Olie, dynamo, motor-lampje?

autofanrob (0), 14 jaar geleden

Hallo oldford, het is zo'n electronische sleutel, dus niet met tandjes of iets dergelijks, en ik heb (beetje dom van mezelf ) geen reserve sleutel, maar voordat ik die laat programeren, wil ik zeker weten waar het probleem zit.

Als ik het slot kan draaien dan hoor ik eerst een electronisch stuurslot wat ontgrendeld wordt, dit is tevens onderdeel van de startonderbreking denk ik, en alle lampjes gaan ook gewoon aan zoals het hoort, maar dan kan het dus nog steeds zo zijn dat hij niet start.

graag een reactie

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan nog steeds een probleem in of rond het contactslot zijn of de startmotor (of relais) zelf.
Boven op de startmotor zit een relais. Hier zit een dikke 12 volt voeding op voor de startmotor en een dunner draadje om het relais aan te zetten.
Zit die dunnere draad goed vast? Niet gecorrodeerd? Geen beschadigen te zien aan die draad?

Testen startmotor. Verwijder de dunne draad. Zorg dat de auto vrij staat en op de handrem.
Verbindt de pluspool van de accu en het aansluitpunt van de dunne draad. De startmotor moet nu gaan draaien (en de motor ook).

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

het is gewoon de sleutel of het EZS (contactslot)(ELV ofwel stuurslot is ook mogelijk maar komt zelden voor). Uitlezen geeft negen van de tien keer ook geen definitieve uitslag. Het feit dat je geen reservesleutel hebt maakt nu een goede diagnose ook onmogelijk. Mijn advies is een extra sleutel bestellen, een reservesleutel heb je sowieso nodig, en als het daarmee niet opgelost is bij de dealer het contactslot laten vervangen.

autofanrob (0), 14 jaar geleden

Ok dat klinkt zinvol, dan ga ik dat doen. Bedankt Toni, maar als dan toch het contactslot vervangen moet worden, moet er dan ook weer een andere sleutel bij of kunnen ze die gewoon weer herprogrameren?

graag een reactie

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Meestal kan de oude sleutel nog gebruikt worden, er is alleen een serie oude EZS'sen waarbij de sleutel wel vervangen dient te worden, of deze daarondervalt is alleen uit te lezen door de dealer(meeste monteurs zullen niet weten hoe maar is te zien als je inbetriebname kiest in EZS) maar aangezien je eerst een nieuwe sleutel besteld heb je op zijn minst 1 werkende sleutel. Ga er maar vanuit dat de oude sleutel het ook nog doet en als dat niet zo is dan maar niet. Maar de kans is groot dat het al opgelost is met een nieuwe sleutel. Er hoeft dus niet wéér een nieuwe sleutel bij, het worst case scenario is dat je een sleutel én een contactslot vervangt en dat je daarna maar 1 werkende sleutel hebt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CLK of stel zelf een nieuwe vraag.