Mercedes-Benz 220 Oldtimer: bij kou geen start

Bouwjaar: 1972

wat moet ik doen aan een slechte koude start van m'n D200 blok uit '72?
't lijkt alsof de motor bij de eerste slagen van de startmotor wil gaan draaien
om dan de gloeibougies vet-nat te slaan en
verder slechts te roken
zonder de geingste aanstalte aan te slaan

wie kent de oplossing?

ave

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave

Geplaatst door dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 220? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

waarschijnlijk slechte compressie
revisie van kop & blok is wat soelaas bied

Jos W (0) PRO, 19 jaar geleden

Is je dieselolie niet verouderd ?

Probeer eens verse !!!

Rudy10582 (0), 19 jaar geleden

Eerst gloeibougies controleren, dan compressie meten.

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Deze motoren zijn ook gevoelig voor de juiste klepspeling. Staan vaak te strak en dan sarten ze ook moeilijk.

Paul

motorbeer (0), 19 jaar geleden

Volgens mij heb jij een W115. Zoek en w114/w115 mercedes club eens op Internet. Dat is een hele goede en vooral voor technische problemen een fijne ondersteuning.
Die kunnen je vast verder helpen.

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0), 19 jaar geleden

vanuit de MB-club kreeg ik de volgende waardevolle aanwijzing:

Het hangt sterk samen met slechte compressie, versleten verstuivers of een combinatie van deze zaken.
Als je motor meer dan 300.000km heeft gelopen en er zijn tussentijds geen nieuwe verstuivers gemonteerd dan kun je ervan uitgaan dat je verstuivers compleet versleten zijn.
Ik heb onlangs gereviseerde verstuivers gemonteerd en dat scheelt enorm bij de koude start.
Wanneer je auto een slechte compressie heeft zou je een startmotor met een 9v anker kunnen inbouwen.
Deze startmotor maakt meer toeren waardoor je motor sneller ronddraait en beter start.
Afhankelijk van je staat van je auto en je budget kan je overwegen welke zaken je wil vervangen. Ik heb binnen een jaar mijn accu, startmotor en verstuivers vervangen en een snelstartgloeiset van Bosch geinstalleerd. Dat kost aan onderdelen zo'n 500 euro maar mijn auto start ook bijzonder goed.

LAVERDA 750 (0), 19 jaar geleden

Het kan ook zijn dat het opvoerpompje lekt dan zit er eerst lucht in de brandstof en bij doorstarten slaat hij wel aan

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Ave,
Wat jij beschrijft lijkt op gloeibougies die tijdens het starten niet of onvoldoende gloeien. Het zijn spiralen en die koelen heel snel af.
Meet eens of je tijdens het starten spanning hebt op de gloeibougies. Volgens mij heb jij bougies in serieschakeling en start je met een trekschakelaar op het dashboard? De spanning op de eerste gloeibougie moet tijdens starten ongeveer gelijk zijn aan tijdens het voorgloeien. Waarom tijdens starten niet lager? De gloeipit op het dashboard is een voorschakelweerstand. Tijdens voorgloeien krijgen de gloeibougies spanning via deze weerstand. Over deze weerstand valt ongeveer 2 volt. Omdat tijdens het starten de accuspanning inzakt wordt deze weerstand tijdens het starten kortgesloten zodat de gloeibougies op dezelfde spanning doorwerken tijdens het starten. Het zit dus waarschijnlijk in de gloei/startschakelaar.
Laat eens horen hoe het afgelopen is.
Groeten,
Paul

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ave,
Weet je al wat meer?

Paul

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0), 19 jaar geleden

OK Paulus, je volgt me goed
de verstuivers heb ik laten reviseren
ze spuiten direct op de spiralen
goede inspuitnevel zonder nadruppelen, lijkt essentieel voor koude start en rookvrij gestaag draaien van de motor (is nu het geval)
(al praat ik te vroeg, want we hebben nog geen stevige vorst gehad)

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zou die stevige vorst nog komen dit jaar??
We wachten het wel af.
Groeten,
Paul

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ave,

Hoe is het nu met de kou en de Benz? Gaat het goed?

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.