wat moet ik doen aan een slechte koude start van m'n D200 blok uit '72?
't lijkt alsof de motor bij de eerste slagen van de startmotor wil gaan draaien
om dan de gloeibougies vet-nat te slaan en
verder slechts te roken
zonder de geingste aanstalte aan te slaan
wie kent de oplossing?
ave
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk slechte compressie
revisie van kop & blok is wat soelaas bied
Is je dieselolie niet verouderd ?
Probeer eens verse !!!
Eerst gloeibougies controleren, dan compressie meten.
20 jaar
Deze motoren zijn ook gevoelig voor de juiste klepspeling. Staan vaak te strak en dan sarten ze ook moeilijk.
Paul
Volgens mij heb jij een W115. Zoek en w114/w115 mercedes club eens op Internet. Dat is een hele goede en vooral voor technische problemen een fijne ondersteuning.
Die kunnen je vast verder helpen.
20 jaar
vanuit de MB-club kreeg ik de volgende waardevolle aanwijzing:
Het hangt sterk samen met slechte compressie, versleten verstuivers of een combinatie van deze zaken.
Als je motor meer dan 300.000km heeft gelopen en er zijn tussentijds geen nieuwe verstuivers gemonteerd dan kun je ervan uitgaan dat je verstuivers compleet versleten zijn.
Ik heb onlangs gereviseerde verstuivers gemonteerd en dat scheelt enorm bij de koude start.
Wanneer je auto een slechte compressie heeft zou je een startmotor met een 9v anker kunnen inbouwen.
Deze startmotor maakt meer toeren waardoor je motor sneller ronddraait en beter start.
Afhankelijk van je staat van je auto en je budget kan je overwegen welke zaken je wil vervangen. Ik heb binnen een jaar mijn accu, startmotor en verstuivers vervangen en een snelstartgloeiset van Bosch geinstalleerd. Dat kost aan onderdelen zo'n 500 euro maar mijn auto start ook bijzonder goed.
20 jaar
Het kan ook zijn dat het opvoerpompje lekt dan zit er eerst lucht in de brandstof en bij doorstarten slaat hij wel aan
20 jaar
Hallo Ave,
Wat jij beschrijft lijkt op gloeibougies die tijdens het starten niet of onvoldoende gloeien. Het zijn spiralen en die koelen heel snel af.
Meet eens of je tijdens het starten spanning hebt op de gloeibougies. Volgens mij heb jij bougies in serieschakeling en start je met een trekschakelaar op het dashboard? De spanning op de eerste gloeibougie moet tijdens starten ongeveer gelijk zijn aan tijdens het voorgloeien. Waarom tijdens starten niet lager? De gloeipit op het dashboard is een voorschakelweerstand. Tijdens voorgloeien krijgen de gloeibougies spanning via deze weerstand. Over deze weerstand valt ongeveer 2 volt. Omdat tijdens het starten de accuspanning inzakt wordt deze weerstand tijdens het starten kortgesloten zodat de gloeibougies op dezelfde spanning doorwerken tijdens het starten. Het zit dus waarschijnlijk in de gloei/startschakelaar.
Laat eens horen hoe het afgelopen is.
Groeten,
Paul
Ave,
Weet je al wat meer?
Paul
OK Paulus, je volgt me goed
de verstuivers heb ik laten reviseren
ze spuiten direct op de spiralen
goede inspuitnevel zonder nadruppelen, lijkt essentieel voor koude start en rookvrij gestaag draaien van de motor (is nu het geval)
(al praat ik te vroeg, want we hebben nog geen stevige vorst gehad)
20 jaar
Zou die stevige vorst nog komen dit jaar??
We wachten het wel af.
Groeten,
Paul
Ave,
Hoe is het nu met de kou en de Benz? Gaat het goed?
Gr.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar