Mercedes-Benz Sl-Klasse: blauwe rook uitlaat

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,8 V8

Beste,

mijn SL uit 1983 heeft de nare eigenschap dat wanneer ik voor het stoplicht sta en het wordt groen er bij het optrekken een aardige blauwe walm uit mijn uitlaat komt.
HEt is een (Amerikaanse) 380SL, automaat met wel al 190 duizend mijl.
Loopt verder goed, vermogen ook goed.
Zuigerveren? Of de klepseals? Of weet iemand nog iets?

Als ik de klepseals ga vervangen dan lees ik dat je met de compressor lucht in de cilinders kan blazen om de kleppen omhoog te houden. Hoeveel bar druk moet/kan je daar dan op zetten?

migil

Geplaatst door migil (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Ik ga voor klepseals , heb je de carterventilatie al wel gecontroleerd , dat deze schoon is.
Dat klopt inderdaad , dat van die druk op de cilinder.
Zuiger in bdp , soms is 5 bar genoeg , soms meer ligt eraan hoe vast de spietjes zitten.
Kennis en gereedschap is aanwezig om dit tot een goed einde te brengen ?

Marck1 (0), 11 jaar geleden

Seals lijkt inderdaad het meest waarschijnlijk, maar als je toch 8 bougies verwijdert en de boel op druk zet om je kleppen bovenin te houden, doe je in 1 moeite een cylinderlekkagetest. Je hebt dan gelijk beeld van hoe je zuigerveren zijn. Als blijkt dat je veel lekverlies langs je zuigerveren hebt, zou ik bij revisie de klepgeleiders bekijken en kun je de seals op comfortabele hoogte wisselen. Hopelijk red je het met seals alleen. Leuk klusje. Hou wel je krukas goed vast. Succes.

migil (0), 11 jaar geleden

Het heeft ff geduurd..was ook erg koud in die garage...
Afgelopen weekend was het warmer, dus ik ben aan de gang gegaan.
Ik heb zo een klepveersleutel gekocht, maar daar had ik helaas niets aan. De nokkenas zit er recht boven en dus in de weg.
Mercedes gebruikt daar een gebogen sleutel voor. Daarvan vond ik de tekening op internet en die sleutel heb ik nagemaakt.
En daarmee lukte het. Het was me alleen niet helemaal duidelijk hoe ver ik de nieuwe seals erop moest duwen.
De Mercedes manual heeft over "met de hand aandrukken".
Ik zag ook dat de laatste oude seal los op de klep zat....Was waarschijnlijk de boosdoener.

Ik heb de rechtercilinderkop gedaan en dat is klaar. Komend weekend de linkerkop.
Dank voor jullie reaktie.

migil (0), 11 jaar geleden

Update: heb intussen de andere kop ook gedaan. Was een makkie.
Resultaat viel echter tegen. Rookeffect is niet minder. Auto stinkt nog steeds bij lopen.
Dan toch een zuigerveer?
Ik heb gisteren een compressietest gedaan. Alle waarden lagen ongeveer gelijk, zo rond de 1150 kPa.
Hoogste was 1200, laagste 1100.
Dus het lijkt er niet op dat er 1 (of 2?) cilinder erg gaar zijn.
Of is het zo dat je een slechte olieschraapveer misschien niet ontdekt met een compressietest?
Of kan ik nog iets ontdekken aan de carterontluchting?
Of stookt de auto misschien een beetje automatenolie op?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Heb je de klepstelen niet beschadigd? Ook die seals er op drukken gaat gemakkelijk fout . Als je ze te ver op de geleider tikt of drukt staat de dichtring al weer open .
Er wordt zo gezegd wat af geknoeid. De klep moet in de seal blijven hangen als de montage goed is gedaan.
Een beschadigde klepsteel ..... dan kan je helemaal op nieuw beginnen .
Zuigerveren kan je keuren op de hoeveelheid gas diev uit de carterontluchting komt . Stationair een flinke walm is fout.
Succes.

migil (0), 11 jaar geleden

Als ik de koude motor stationair laat lopen zie ik uit de slang op de rechtercilinderkop geen enkele rook.
Als de motor warm is komt er wel wat damp uit, maar lijkt toch weinig.
Wat de klepstelen betreft, ik ben redelijk voorzichtig te werk gegaan.
Het ging ook allemaal zonder geweld, kan het me net voorstellen.
Toch misschien een koppakking? Of zou je dan minder compressie moeten meten?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Rook door een defecte koppakking komt alleen voor bij een reeks M.B. diesels.
Zie het nog een tijdje aan . De uitlaatpijp en dempers moeten ook nog schoon branden.
Het is toch niet zo dat de motor de automatenbak leeg zuigt??!! Neem de proef op de som. Geldt natuurlijk niet als je een handbak hebt.
Groeten.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Michiel hoe is het nu met de merc. ?? Of gaat de klus op de lange baan?

Groeten.

migil (0), 11 jaar geleden

Sorry voor de late reaktie... Het was ook erg koud, de SL is niet veel buiten geweest.
Maar het probleem is intussen opgelost.
Ik heb het inderdaad even aangekeken en de oliewolk is inderdaad verdwenen. Heel vreemd. Misschien zat er toch olie in de uitlaat en/of katalysator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.