Mercedes-Benz S-Klasse: Mercedes W126, motor valt na een tijdje uit

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300

Mijn W126 valt na +/- 15 minuten stil en is niet meer in gang te krijgen. Na afkoeling(+/- 1 uur) start hij weer en loopt weer een tijdje. Bobijn en krukassensor zijn reeds vernieuwd zonder resultaat, ontstekingsmodule vervangen eveneens zonder resultaat. De toevoer van benzine lijkt ok te zijn. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

ambiorix

Geplaatst door ambiorix (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zou eens een proeflamp zetten op de voeding van de brandstofpomp. lijkt heel sterk op een defect brandstof/hoofdrelais.

ambiorix (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie, Maarten. Wanneer de auto stil valt en ik hem terug wil starten hoor je eerst duidelijk dat de brandstofpomp draait en afslaat als het systeem op druk staat. Er komt ook benzine aan de "drosselklep" hetgeen mijn mening er toch op wijst dat de brandstof/ hoofdrelais nog werkt. Of zie ik het verkeerd.
Misschien nog een bijkomende informatie, voor het stilvallen begint de motor te sputteren en kan ik hem op een hoger toerental nog even draaiende houden maar hij draait dan niet zuiver. Als ik hem toch even terug gestart krijg en hem D (automaat) wil zetten valt hij uit

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt ook een manometer aan de aanvoerslang monteren met een T stukje #3 bar. Spanning op de pomp is mogelijk maar een blokkerende pomp ook .
Conteolelampje op de pompaanvoerdraad kan je ook helpen de oorzaak te vinden.
Succes.

ambiorix (0), 11 jaar geleden

Pomp werkt nog tijdens het stilvallen, opvallend is dat de wagen in vrijloop stilvalt na +/- 10 min en dat ik hem op verhoogd toerental nog draaiende kan houden, zodra ik hem dan in "D"zet valt hij stil. Nog even in gang gekregen bij volgas, maar zodra toerental zakt valt hij uit. Wanneer ik dan terug probeer te starten durft hij precies eens terug te slaan. Nu gewoon uurtje wachten en dan draait hij weer.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Het lijkt toch brandstofdruk .Meten dan weet je meer.
Groeten.

ambiorix (0), 11 jaar geleden

Een brandstofdrukmeter heb ik niet, dus meten kan ik niet onmiddelijk. Wat wel opvallend is dat de motor een tiental minuten goed draait en dan voornamelijk op vrijloop begint te stotteren als ik dan gas bijgeefkomt hij stotterend op toeren. Als ik hem nog goed draaiende na een aantal minuten stil leg (bvb om te tanken) krijg ik hem moeilijk of niet meer op gang, na een paar seconden starten slaat hij precies terug. Laat hem weer een uurtje staan en er is weer niets aan de hand. Ik heb het vermoeden dat het iets met temperatuur te maken heeft. Ik ben er reeds een paar maal mee in een degelijke garage geweest die onder andere de Service van Bosch doet maar die hebben het probleem tot nu toe ook niet kunnen oplossen. Als de auto begint te stotteren zie je de verbruiksmeter ook zeer vlug stijgen en heeft de auto minder vermogen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Maak eens een directe verbinding aan de brandstofpomp om weerstanden van een relais uit te sluiten . Ook een massaverbinding extra om die eventuele weerstand uit te sluiten .
Een compressiemeter kost de kop niet . Zoeen met een conisch rubber er aan . Deze schuif je er af en een slang met te-stuk er op .
Dat de gebruiksmeter op loopt is een gevolg van aflopend vacuum in de inlaat omdat je steeds meer gas gaat geven en de benzinedruk af neemt. Die druk loopt langzaam af door de voorraad in de accumulator in de aanvoerleiding.
Meet 't en je weet 't.

ambiorix (0), 11 jaar geleden

Benzinedruk laten meten en is ok, brandstofrelais uitgenomen en contacten doorverbonden zodanig dat benzinepomp blijft draaien met zelfde resultaat. Na +/- 10 minuten begint motor slecht te draaien, als je hem dan durft stil te zetten krijg je hem niet meer op gang. Hopelijk brengt 2013 een oplossing en kan ik weer van mijn wagen genieten

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Laat je de motor draaien met de manometer in de leiding? Kan je controleren of de druk af neemt als de motor stopt. Verder is het nuttig om een co -meter aan te sluiten .
CO bij opwarmen ca 4% en als de motor warm is +-1 % . Wellicht kloppen deze waardes niet .
Hoe af te stellen is je bekend ?

ambiorix (0), 11 jaar geleden

Probleem opgelost, kap stroomverdeler + rotor vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.