Mercedes-Benz E-Klasse: bruine rook bij hard optrekken

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 290TD / S210

Wie kan mij helpen?

Bij hard optrekken komt er een flinke bruine rookpluim uit de uitlaat (als in niet blauw, wit of zwart). Tijdens de APK bleken veel te hoge emissiewaardenn en alleen na toevoegen van twee flesjes injector cleaner, haalde we het net.

Echter als ik het goed begrijp zou bruine rook duiden op een tekort aan lucht en daarmee onvolledige verbranding. Ondertussen dus de luchtfilter vervangen, helaas niet opgelost.

Is het vervangen van de injectoren de oplossing? Of kost dat alleen geld en heeft het niet het gewenste resultaat?

Zoals altijd jullie hulp zeer gewaardeerd!

Groet Nick

n.bosch

Geplaatst door n.bosch (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ahavelaar (0), 12 jaar geleden

Heeft deze motor ook een turbo? Zo ja dan kontroleren of er geen drukverlies is door lekke slang o.i.d.
Eventueel turbodruk meten. mvg. Arie

mienanemoon (0), 12 jaar geleden

Ik zou zeggen; Ga duitsland in en trap hem flink op de staart en brand alles schoon.
Bruine rook bij flink belasten is voor mij een indicatie dat de boel inwendig versmeerd is door veel te lage belasting.
Goed op temperatuur rijden en dan een poos bijna volgas.

Gr Gerard

n.bosch (0), 12 jaar geleden

Het een tijdje hard rijden heb ik gedaan en hielp tijdelijk een beetje. De turbo ga ik nu checken. Bedankt alvast!

nercedesbert (0), 12 jaar geleden

lijkt op een verbrandingsprobleem. bruine of zwarte rook is niets anders dan een onvolledige verbranding. dus de hoeveelheid lucht en brandstof zijn niet in de juiste verhouding in de verbrandingskamer aanwezig. vandaar een onvolledige verbranding welke zich uit door zwarte of bruine of grijse rook. Zwarte en bruine rook kan verstuiverprobleem zijn (dus reviseren of vervangen) of luchttoevvoer of meting door de luchtmassameter. Grijse rook vindt vaak plaats bij het aanjagen van de turbo door bijv. auto's die gechipt zijn. Dan is er een directe opdracht voor de turbo om te reageren en daardoor een iets onvolledige verbranding.

uilezen helpt om het volledige systeem te testen. verstuivers, pompdruk, opvoerdruk en cilindercompressie. daarnaast kan nog de EGReen rol spelen maar ik denk de verstuivers.

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=n.bosch]Het een tijdje hard rijden heb ik gedaan en hielp tijdelijk een beetje. De turbo ga ik nu checken. Bedankt alvast![/quote]
Gewoon GOED en LANG vloeren bij de oosterburen is de beste oplossing, uurtje 140rijden helpt echt niet!!!!!

willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.