Mercedes-Benz C-Klasse: C220D Stotterend motorprobleem nog steeds aanwezig.

Bouwjaar: 1997

Hallo Mercedes 220D kenners,

Nog steeds ben ik op zoek naar een oplossing voor het probleem van mijn stotterende motor.
Probleem doet zich voor bij 2000 toeren en tijdens stationair lopen van de motor.
Vreemd genoeg is het probleem niet altijd aanwezig. (8 van de 10 keer helaas wel).

Omschrijving van de storing is;
Motor begint te stotteren rond 2000 toeren wanneer er zuinig met het gaspedaal wordt omgesprongen.
Op dat moment lijkt het wel of de auto niet precies weet of deze moet gasgeven of niet.
Er zit trouwens ook geen regelmaat in deze stottering. Soms is deze hevig. Soms licht.


Bij stationair lopen van de motor schommelt de auto soms in toeren. Je staat stil en voelt eens in de 5 sec. een schok van de motor.

Het stotteren van de motor tijdens rijden rond de 2000rpm varieert van licht storend tot hinderlijk storend.
Zodra er meer gas gegeven wordt is het probleem weg.

Ook lijkt de motor in te houden.
Dit vertaalt zich niet in lagere snelheden of slecht optrekken e.d, want dit inhouden is minimaal en verwaarloosbaar maar je voelt gewoon dat de auto beter kan. De motor loopt gevoelsmatig niet zoals deze behoort te lopen.

Wat is er allemaal gedaan om het probleem te tackelen;

Plastic brandstofleidingen zijn vervangen. Dit gaf hoop, echter het probleem kwam terug. Zij het in iets mindere mate. De motor schokt nu iets minder bij stationair draaien.

Dieselfilter is vervangen. Bracht geen verbetering
Gasklepsensor is vervangen. Bracht geen verbetering.
Auto is uitgelezen. Error gereset. Leek even goed te gaan maar probleem kwam terug.

Verder;

Lucht in de leidingen is niet zichtbaar tijdens draaien van de motor.
Wel lucht in een van de leidingen als de auto stil heeft gestaan.
EPC lampje brand overigens niet.
Reiniger voor de brandstofpomp aangeschaft en bij de diesel gevoegd. Ook geen verbetering.
Heb diverse tips gekregen zoals de brandstofpomp vervangen.
Dit is echter een hele dure grap waarbij het resultaat niet altijd bevredigend is.
Vandaar dat ik jullie nog maar eens om advies vraag.
Wie herkent dit en kan meer vertellen?

Alvast dank,
Mercdriver




mercdriver

Geplaatst door mercdriver (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Christian1698 (0), 18 jaar geleden

Nick,


Enkele kleinere ideetjes :
* Brandstofverwarming : gemonteerd voor het filter op motorblok. (Bij montage nieuwe pakking gebruiken) Langs daar kan lucht aangezogen worden. Bij stationair draaien zie je inderdaad geen lucht. Bij acceleratie verschijnt de lucht eventueel wel (pomp zuigt plots harder). Te bekijken met een lamp achter de plastieken leiding. Soms moeilijk te zien.
* Rubberen meetleiding (+/-8mm dimater) tussen luchtcollector op motorblok en sensor. Deze leiding begint op de collector (ter hoogte van de luchttoevoer naar cylinder 1) en maakt meteen een 90° bocht met behulp van een hard plastic bochtje. Ter hoogte van dit bochtje was de leiding bij mijn wagen verstorven en doorgescheurd. (sensor meet dan steeds atmosferische druk ipv. luchtdruk in de aanzuig).
* Luchtfilter ?
* Bij stilstand zakt bij mij ook het brandstofniveau in de plastieken leiding tussen dieselverwarming en filter. Heb geen idee waar dit vandaan komt. Heb er echter geen last van. Lucht verschijnt reeds na 5 minuten.

* Het feit dat het zich enkel voordoet bij "zuinig" rijden : Is het niet zo dat de verhouding "lucht in diesel"/diesel vergroot in het voordeel van de lucht ? Bij even flink doortrappen (= meer diesel voor dezelfde lucht) helpt ?

Voor wie meeluistert : hebben ze de nieuwere CDI motoren nog steeds een zuigende pomp ipv. een stuwende brandstofpomp ? Is hier iets aan veranderd ?


Christian.

mercdriver (0), 18 jaar geleden

Christiaan,

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik een keer naar de mogelijkheid van valse lucht op verschillende onderdelen laat controleren.
Tenslotte heeft het vervangen van de twee plastic leidingen voor wat "verlichting" van het probleem gezorgd.
Ik vind het overigens wel een vreemd probleem waar ze bij de dealer ook niet gelijk een antwoord op hebben.
Dit geeft me niet echt een goed gevoel omdat je dan in een situatie kan komen waarbij het een zoektocht wordt en de dealer rustig zijn uren in arbeidsloon kan rekenen. (logisch natuurlijk)
Helaas staat er voor dit soort probleem gevallen nooit een vastgesteld bedrag.
Je bent geheel afhankelijk van de kennis en vindingrijkheid van de monteur.
Feit dat het niet gevonden kon worden ondanks de befaamde "kast" is natuurlijk ook geen goed teken.

Ik zal de rubberen meetleiding nalopen en controleren op lekkage.
Tevens ga ik een afspraak maken met de dealer om te kijken of ze ergens valse lucht lekkage kunnen vinden.

Uit je schrijven maak ik op dat je eenzelfde auto en misschien wel dezelfde probleematiek hebt gehad.
Mocht je nog sugessties hebben dan zijn die uiteraard altijd welkom.

Bedankt voor je advies.
Groetjes Nick

erka (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Nick,

Jammer dat het probleem zich nog steeds voordoet...
ik heb destijds ook de brandstofverwarming laten vernieuwen,
kostte ook 169 euro bij de dealer, maar dat bracht in mijn geval ook geen uitkomst...

Optie is het brandstof systeem om druk te zetten en kijken of er nergens een lekkage is, hebben ze bij "mij" ook gedaan, geen lekkage geconstateerd

Bij de Mercedes Dealer in Roermond konden ze me dus niet meer verder helpen...na zo'n 2400 euro daar te hebben gelaten voor NOP....

Enfin een oud collega van mij heeft dus het probleem opgelost,
computer aangesloten en gaan rijden, telkens weer de fouten gereset tot steeds weer de zelfde storing overbleef...
zoals eerder door mij omschreven hier op Problemcar kwam bij mij de Gasklepsensor als oorzaak naar voren, deze vervangen en probleem opgelost.

Nick, kan je alleen nog maar succes wensen.

groet

Roger

mercdriver (0), 18 jaar geleden


Hallo Roger,

Bedankt voor je tips. Ik denk niet dat ik nog al te veel ga uitgeven om dit probleem op te lossen. Ik heb gemerkt dat alleen de plastic brandstofleidingen vervangen iets geholpen heeft.
Kan natuurlijk zijn dat er nog meer luchtlekkage ergens zit, maar het laten zoeken door de dealer is een dure grap. Daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik laat het probleem zoals het nu is en als het erger wordt kan ik altijd nog besluiten om naar Benz te gaan.
Uiteraard heb ik de gasklepsensor ook vervangen. Onderdeel was niet al te duur; ongeveer 150¤. Heb het zelfs later nog terug mogen geven aan Benz toen bleek dat dat niet de oorzaak was.

Toch bedankt voor de tips.
Groetjes,
Nick


erka (0) PRO, 18 jaar geleden

He Nick,

kijk eens naar deze oplossing van Rusmir, wellicht kan dit ook bij jou een oplossing bieden...Joe neffer noo he :-)

http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

groet

Roger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.