Mercedes-Benz 300: cardan verkeerde type onder mijn auto w124

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3 liter

ik heb een verkeerde cardan op mijn auto waardoor de snelheid niet meer met de meter klop en bij schakellen (automaat) bonkt het onder mijn auto heb heel nederland afgezocht voor een type cardan met een overbrening 1:2,87 maar helaas ik blijf met dit probleem zitten. mijn auto is een 300 diesel automaat bj 91 hoe kan ik dit oplossen zo gaat mijn auto nog meer stuk

Remzi

Geplaatst door Remzi (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

bel even 0541-555141
als hun m hebben kunnen wij m event moteren en je kan ons opgeven als lever adres

Remzi (0), 17 jaar geleden

helemaal top ze gaan ff kijken of het de juiste is ik wordt terug gemaild helemaal top Cars&motors mail mij ff je gegevens mijn mail is remzi@2wrap.nl

dupl-u-30351-5dd14a14bdbac+snipper (0), 17 jaar geleden

Ik vraag me nog altijd af hoe een cardan een verschil in snelheid kan maken, of
gaat het misschien over de achterbrug , dat kan wel degelijk een verschil maken.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

de tandwel over brenging maakt t verschil
stel
in gaande as 10 tanden 40 tanden
uitgaande as 40 tanden 10 tanden
ingaande as draai 100 toeren 25 toeren
uitg as draad 25 omw 100 toeren

zo duidelijk

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

[quote=snipper]Ik vraag me nog altijd af hoe een cardan een verschil in snelheid kan maken, of
gaat het misschien over de achterbrug , dat kan wel degelijk een verschil maken.[/quote]
Cardan en achterbrug is hetzelfde.

mvg,
Hans.

dupl-u-30351-5dd14a14bdbac+snipper (0), 17 jaar geleden

Dat zou ik dan weer bijgeleerd moeten hebben, volgens mij is de cardanas de
verbinding tussen de versnellingsbak, waar enkel een schuifstuk in zit, en de achterbrug, in dit geval de "pont", waarin het diffirentieel en de reductie
waarin de cardanassen naar de wielen zitten.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

en dan te bedenken dat een cardan ook voorin zit tegen woordig
daarom hoor je nooit mmer achterbrug
(voorbrug heb ik nog niet gehoord)

Remzi (0), 17 jaar geleden

dit is de tweede de ik er onder heb gezet voor dat k wist dat daar verschil in zat heb nu in burningen en dffranteel gevonden 1:2.87 overbrenng dat moet de juisyte zjn die volgens mercdes de juiste snelheid op de teller moet aangeven.

jerry ik heb een aantal keer gebeld maar je nemt niet op?

jullie horen van mij of het opgelost is hoop dat k deze keer meer geluk heb

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

er staat op cardan volgens mij een stikker met de verhouding
mvg jerry

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

[quote=snipper]Dat zou ik dan weer bijgeleerd moeten hebben, volgens mij is de cardanas de
verbinding tussen de versnellingsbak, waar enkel een schuifstuk in zit, en de achterbrug, in dit geval de "pont", waarin het diffirentieel en de reductie
waarin de cardanassen naar de wielen zitten.[/quote]
En waarom heet de cardanas zo?
Juist............omdat hij naar het cardan gaat.
De term "achterbrug" komt uit de wereld van motorfietsen en daarmee wordt het achterste beweegbare deel van het frame bedoeld waar het achterwiel in zit.
In de rode cirkel

[url=http://imageshack.us][img]http://img259.imageshack.us/img259/5265/...[/img][/url]

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

moet je uit kijken anders als je over de brug bent d@#$$#@@ je er mooi vanaf(niet bij van brienenoord brug)

dupl-u-30351-5dd14a14bdbac+snipper (0), 17 jaar geleden

Uit het handboek van Mercedes type 124 Model sedan.
De cardanas is buisvormig en in twee delen gescheiden.
De cardanas is opgehangen aan een tussensteun met een kogellager, welke aan de onderkant van de bodem is bevestigd. Zowel voor als achter is de cardanas bevestigd met een flexibele koppeling. De beide delen van de cardanas zijn met een zogenaamde cardankoppeling aan de tussensteun bevestigd.
De lengte van de cardanas is identiek voor alle typen.
De achterbrug heeft een hypoide vertanding op het pignon en kroonwiel.
Deze zijn beide gelagerd.
Op de tekening staat ook nog hoe de cardanas aan de achterbrug bevestigd is.

De achterbrug komt natuurlijk uit het Frans, Pont Arriere, en bij sommige vrachtwagens ook pont avant, voorbrug dus.
Het woord brug komt omdat het vroeger een brug was tussen de wielen waar de steekassen inzaten.
Over motorfietsen gesproken, er zijn twee mogelijke aandrijvingen, meestal met
een ketting, maar sommige ook met een cardan zoals de BMW vroeger was, en misschien nog. Er was vroeger zelfs nog een riem gebruikt in plaats van een ketting.
Dit alles omdat ik niet kon volgen hoe er een verschil in overbrenging zou kunnen
zijn bij het plaatsen van een andere cardan.
Als je bij Mercedes een cardan besteld zal je wel degelijk het onderdeel tussen de
versnellingsbak en de achterbrug krijgen, doe anders de proef maar eens.

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Zo weet ik er ook nog wel 1:



Een Cardanas is een koppeling die koppels kan overbrengen van assen die onder een hoek staan. Deze as kan bijvoorbeeld dienen als secundaire (eind-)aandrijving van auto's, fietsen en motorfietsen. De cardanas is onterecht genoemd naar de Italiaanse renaissancewetenschapper Girolamo Cardano.
[bewerk] Werkwijze
Tijdens het roteren beschrijven de lagers van de scharnieren cirkelvormige banen. Hierdoor wordt de rotatiesnelheid van de ingaande as niet gelijkvormig overgedragen naar de uitgaande as. De uitgaande rotatiesnelheid zal sinusvormig zijn. Wiskundig ziet dit er als volgt uit :


Hierin zijn:
• ω1,ω2 de hoeksnelheden van respectievelijk de ingaande en uitgaande as
• α1,α2 de hoekverdraaiing van respectievelijk de ingaande en uitgaande as
• β de scharnierhoek tussen ingaande en uitgaande as
De uitgaande snelheid beschrijft dus een sinusverloop met een minimumsnelheid en een maximumsnelheid .
Deze afwijking kan gecompenseerd worden door twee kruiskoppelingen te gebruiken. Op voorwaarde dat het assensysteem dan aan volgende eisen voldoet:
• Alle drie de assen liggen in één vlak
• De scharnierhoeken zijn gelijk
• De binnenste scharniervorken liggen in één vlak
Als aan deze voorwaarden niet voldaan kan worden en er toch een éénparige overbrenging nodig is, kan een homokinetische koppeling toegepast


Prettig weekend.
mvg,
Hans.

Audifreak763 (0) PRO, 17 jaar geleden

Naar mijn mening zit Snipper dichter bij de waarheid dan C&M. De laatste gebruikt het woord cardan wanneer hij het het differentieel bedoelt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ja en de aandrijving van en naar met het diff. wordt in de garage termen cardan genoemd
denk maar aan jankend cardan
je zal nooit horen jankent differentieel

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Een jankend cardan..........
wat jankt er dan?
Het kroonwiel en pignon.
Oftewel het differentieel.

Maar we dwalen weer van het onderwerp af , zoals gewoonlijk, want iedereen wil gelijk hebben.
Remzi is op zoek naar een ander differentieel met de juiste overbrengingsverhouding.
Ik heb wel een aantal adressen:

http://home.hetnet.nl/~abeiboer/
http://www.autodemontagemercedes.nl/onde...
http://www.mercedesonderdelen.com/zoeken...

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.