Bij een kampeerauto gebouwd op een Sprinter chassis van 1998 werkt het contactslot niet (meer).
Na wat werkzaamheden moest de wagen verzet worden. Bij het starten leek het wel alsof de sleutel niet helemaal in de 'startstand' ging, maar maakt nog wel contact.
De keer erna ging de sleutel alleen nog maar in de acc. stand, maar de slag naar starten ging niet meer.
Vervolgens met reservesleutel geprobeerd om toch verder te komen, maar zonder succes.
Vervolgens contact opgenomen met een MB dealer en die kwam tot de conclusie dat het 'onderslot' kapot zou zijn.
Ik heb inmiddels de kap van de stuur kolom los en de zwarte unit weggehaal. De cylider is ook al uit het slot. Met een grote schroevendraaier is inderdaad het 'restand' van het binnenslot niet verder te draaien en ik moet nu dus waarschijnlijk het onderste deel (met de gesoldeerde bedrading eraan) los maken om verder te kunnen.
Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid voor elkaar. is er een speciale manier om dit voor elkaar te krijgen?
Aan de voorkant van het contactslot zit een opening om een 'lipje in te drukken en daardoor komt er al iets speling op de onderkant. Aan de achterkant zou ook zo'n opening kunnen zitten, maar daar is dus niet bij te komen.
Wie heeft er een tip??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eerst eens of de accu niet leeg is,er is een type mercedes waarbij de sleutel niet kunt draaien als de batterij plat is.
Hans
Hoi Hans,
12,2 volt.
Zou het ook aan de startonderbreker kunnen liggen of een zekering dan??
Demietri
Nee dat denk ik niet. Dat het slot niet wil draaien met een lege accu is denk ik bij een ander of ouder type. Jammer maar ik denk dat het hakken of boren word Demitrie.
Hans
Ik ga nog even afwachten of er andere met een tip komen en anders wordt het liever de echte dealer......
Het contactslot is eruit!!!
Met een rond gebogen stukje lasdraad heb ik aan de achterkant van het slot het 'lipje' van de zwarte kunstof schakelaar in kunnen drukken waardoor de schakelaar eruit kwam.
Vervolgens na weghalen van het stuur en de unit met de multischakelaars voor de verlichting, heb ik het slot los kunnen maken.
De inbus boutjes zijn dichtgemaakt tegen diefstal, maar met een dremel een sleuf in geslepen en met een grote platte schroevendraaier de boutjes eruit gedraaid.
In het slot zitten twee tandwieltjes waarvan er één een plastic dopje draaid die in de schakelaar van het contact beweegd.
Van het onderste tandwieltje zijn de twee palletjes afgebroken die in het plastic dopje zitten geschoven.
Er wordt nu gekeken of alleen het tandwieltje leverbaar is, of dat het complete slot vervangen moet worden.
@Hans
Bedankt voor het meedenken.
Mooi opgelost tot nu toe, ik hoop dat deze onderdeeltjes los te verkrijgen zijn,suc6 verder.
Hans
Slot is vervangen en de motor draaid!!
In elkaar is makkelijker dan uit elkaar.
Alleen even rekening houden met het monteren van de cylinder.
Eerst de stalen huls over de cylinder dan de sleutel erin, en dan het geheel in het slot steken. (scheelt weer 10 minuten denken)
Dit lijntje mag wat mij betreft op slot.
Groet,
Demietri
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar