mijn sprinter 616 bj 2003 is wanneer hij warm staat pas na 30 seconden starten in gang te krijgen,koud starte hij steeds onmiddelijk maar de laatste dagen is hij koud ook nog met veel moeite te starten,uitlezen geeft geen fouten,herkend iemand dit probleem en hoeveel brandstofdruk moet er zijn voor die aanslaat?de starter gaan nog vlug rond maar weer iemand hoeveel toeren de motor minimum moet doen tijdens starten?alvast bedankt voor het meedenken.Gerrit
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan zijn dat de hogedrukpomp niet voldoende druk geeft.
ofwel dat er een injecteur slecht is die te veel mazout langs de retour terug laat vloeien .
De pomp geeft tijdens starten 180bar en bij stationair draaien 425 bar,hoeveel druk moet ze normaal geven? de injecteurs zijn waarschijnlijk heel moeilijk te verwijderen,is daar speciaal gereedschap voor nodig?dank voor de reactie Gerrit
injectoren verwijderen valt best mee als er geen injector uitlaatgassen gelekt heeft tenminste ,wel steeds een nieuwe dichting en boutje gebruiken bij weer monteren .
injectoren worden getest door middel van buisjes die men op de retouraansluiting op de injector plaatst en de retourleiding dicht te nijpen en daarna starten ,dan mogen deze buisjes niet direct vollopen ,als er veel mazout uitkomt is deze injector defect .
drukken zijn goed volgens mij
als de druk snel oploopt tijdens het starten, snel boven de 100 bar, dan kan je ervan uitgaan dat de hogedruk pomp goed is. Ook geen lekkage zichtbaar bij de pomp?
Ik denk ook dat hier het probleem een verstuiver is, teveel retourbrandstof.
idd testen met testglaasjes op de verstuiver. Na 10 seconden starten ( wel even de stekker van de raildruksensor demonteren zodat de motor niet aan kan slaan), mogen er maximaal twee streepjes op de glazen volstaan met brandstof, is dit meer, dan de verstuiver vervangen.
Geen probleem te vinden bij de verstuivers. controleer dan even de o-ringen van de raildruk sensor ( aan de achterzijde van de common rail gemonteerd bij een sprinter)
Als deze o-ringen beschadigd zijn slaat de motor ook slecht aan.
bedankt voor jullie antwoord,ik heb eindelijk tijd om hem te herstellen,intussen start hij niet meer zonder startpilot en bilijft het lichtje van de gloeikaarsen branden tijdens het rijden en houd hij erg in tijdens het rijden;dat lichtje van de gloeikaarsen dat niet meer dooft zou dat wijzen op gloeikaarsen die stuk zijn,lijkt me ook een leuk klusje.groetjes gerrit
Dit is toch common rail? Gloeikaarsen zijn niet nodig bij starten of zo. Vaak is er een lichte drukdaling warm waardoor de computer niet vrijgeeft vanwege iets te lage raildruk. Kan heel goed lekkende injectoren zijn. Is de retourklep nog goed inwendig?
Raildruk elektronisch meten geeft uitsluitsel.
[quote=marcel7031]Dit is toch common rail? Gloeikaarsen zijn niet nodig bij starten of zo.[/quote]
Kun je dit even toe lichten? Die dingen zitten er toch niet voor niets in?
Ik ben het er overigens mee eens dat er waarschijnlijk een injector met inwendige lekkage de boosdoener is hier.
Dus Van11714, ik sluit me volledig aan bij dtt. Dat het gloeilampje een tijdje blijft branden duidt inderdaad op een of meerdere kapotte gloeistiften, je kunt ze makkelijk doormeten op de stekker van het gloeirelais. De nummers op de stekker geven aan welke stift je doormeet, telling vanaf distributiezijde. Enne.. als gloeistiften van een cdi vervangen je al tegenstaat heb je het verkeerde vak gekozen.
Een common rail is een direct ingespoten diesel die alleen bij echt lage temperaturen een gloeibougie nodig heeft. Dit in tegenstelling tot een indirect ingespoten diesel die vrijwel altijd een voorgloeisysteem nodig heeft om aan te slaan.
Het gloeilampje werkt (ook) als mms controle. Vandaar dat het altijd oplicht met starten.
Een oplichtend gloeilampje onder het rijden geeft een mms storing aan.
controleer verstuivers en raildrukregelaar
verstuivers kunnen wel eens aflopen
oringetjes van raildrukregelaar kunnen ook scheuren en controleer hem ook of hij niet gebarsten is
severino
16 jaar
bedankt voor jullie advies,heb zo een setje testglaasjes gekocht en een glaasje was na enkele seconden reeds halfvol verstuiver vervangen en nu start hij als nieuw,doch tijdens het rijden houd hij om de 500 meter enkele seconden in en reageert terwijl niet op gas bijgeven,kent iemand daar de oorzaak van(geen foutcode's bij uitlezen)vele dank gerrit
Wat betreft het inhouden zou het kunnen zijn dat het schoonmaken van de EGR-klep dit oplost.
15 jaar
Lektest doen op de verstuivers. Komt veel voor bij CDI motoren dat er eentje of meerdere defekt zijn. Meteen brandplaatje mee vervangen. Let op, bestelnummer kan afwijken van het originele, zijn namelijke meerdere modificaties van bekend bij MB.
Wat betreft het inhouden, vervang het brandstoffilter voor de zekerheid eens, kan best verstopt zijn!. Wel eerst volschenken met diesel, voordat je dit erop draait, anders kun je 2 accu's doorstarten!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar