Mercedes-Benz Sprinter: sprinter start warm niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 616

mijn sprinter 616 bj 2003 is wanneer hij warm staat pas na 30 seconden starten in gang te krijgen,koud starte hij steeds onmiddelijk maar de laatste dagen is hij koud ook nog met veel moeite te starten,uitlezen geeft geen fouten,herkend iemand dit probleem en hoeveel brandstofdruk moet er zijn voor die aanslaat?de starter gaan nog vlug rond maar weer iemand hoeveel toeren de motor minimum moet doen tijdens starten?alvast bedankt voor het meedenken.Gerrit

Van11714

Geplaatst door Van11714 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

izzi (0) PRO, 15 jaar geleden

kan zijn dat de hogedrukpomp niet voldoende druk geeft.
ofwel dat er een injecteur slecht is die te veel mazout langs de retour terug laat vloeien .

Van11714 (0) PRO, 15 jaar geleden

De pomp geeft tijdens starten 180bar en bij stationair draaien 425 bar,hoeveel druk moet ze normaal geven? de injecteurs zijn waarschijnlijk heel moeilijk te verwijderen,is daar speciaal gereedschap voor nodig?dank voor de reactie Gerrit

izzi (0) PRO, 15 jaar geleden

injectoren verwijderen valt best mee als er geen injector uitlaatgassen gelekt heeft tenminste ,wel steeds een nieuwe dichting en boutje gebruiken bij weer monteren .
injectoren worden getest door middel van buisjes die men op de retouraansluiting op de injector plaatst en de retourleiding dicht te nijpen en daarna starten ,dan mogen deze buisjes niet direct vollopen ,als er veel mazout uitkomt is deze injector defect .
drukken zijn goed volgens mij

dtt (0) PRO, 15 jaar geleden

als de druk snel oploopt tijdens het starten, snel boven de 100 bar, dan kan je ervan uitgaan dat de hogedruk pomp goed is. Ook geen lekkage zichtbaar bij de pomp?

Ik denk ook dat hier het probleem een verstuiver is, teveel retourbrandstof.
idd testen met testglaasjes op de verstuiver. Na 10 seconden starten ( wel even de stekker van de raildruksensor demonteren zodat de motor niet aan kan slaan), mogen er maximaal twee streepjes op de glazen volstaan met brandstof, is dit meer, dan de verstuiver vervangen.

Geen probleem te vinden bij de verstuivers. controleer dan even de o-ringen van de raildruk sensor ( aan de achterzijde van de common rail gemonteerd bij een sprinter)
Als deze o-ringen beschadigd zijn slaat de motor ook slecht aan.

Van11714 (0) PRO, 15 jaar geleden

bedankt voor jullie antwoord,ik heb eindelijk tijd om hem te herstellen,intussen start hij niet meer zonder startpilot en bilijft het lichtje van de gloeikaarsen branden tijdens het rijden en houd hij erg in tijdens het rijden;dat lichtje van de gloeikaarsen dat niet meer dooft zou dat wijzen op gloeikaarsen die stuk zijn,lijkt me ook een leuk klusje.groetjes gerrit

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit is toch common rail? Gloeikaarsen zijn niet nodig bij starten of zo. Vaak is er een lichte drukdaling warm waardoor de computer niet vrijgeeft vanwege iets te lage raildruk. Kan heel goed lekkende injectoren zijn. Is de retourklep nog goed inwendig?
Raildruk elektronisch meten geeft uitsluitsel.

ToniMB (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=marcel7031]Dit is toch common rail? Gloeikaarsen zijn niet nodig bij starten of zo.[/quote]
Kun je dit even toe lichten? Die dingen zitten er toch niet voor niets in?
Ik ben het er overigens mee eens dat er waarschijnlijk een injector met inwendige lekkage de boosdoener is hier.
Dus Van11714, ik sluit me volledig aan bij dtt. Dat het gloeilampje een tijdje blijft branden duidt inderdaad op een of meerdere kapotte gloeistiften, je kunt ze makkelijk doormeten op de stekker van het gloeirelais. De nummers op de stekker geven aan welke stift je doormeet, telling vanaf distributiezijde. Enne.. als gloeistiften van een cdi vervangen je al tegenstaat heb je het verkeerde vak gekozen.

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een common rail is een direct ingespoten diesel die alleen bij echt lage temperaturen een gloeibougie nodig heeft. Dit in tegenstelling tot een indirect ingespoten diesel die vrijwel altijd een voorgloeisysteem nodig heeft om aan te slaan.
Het gloeilampje werkt (ook) als mms controle. Vandaar dat het altijd oplicht met starten.
Een oplichtend gloeilampje onder het rijden geeft een mms storing aan.

smithenwesson (0), 15 jaar geleden

controleer verstuivers en raildrukregelaar
verstuivers kunnen wel eens aflopen
oringetjes van raildrukregelaar kunnen ook scheuren en controleer hem ook of hij niet gebarsten is
severino

Van11714 (0) PRO, 15 jaar geleden

bedankt voor jullie advies,heb zo een setje testglaasjes gekocht en een glaasje was na enkele seconden reeds halfvol verstuiver vervangen en nu start hij als nieuw,doch tijdens het rijden houd hij om de 500 meter enkele seconden in en reageert terwijl niet op gas bijgeven,kent iemand daar de oorzaak van(geen foutcode's bij uitlezen)vele dank gerrit

merc131 (0), 15 jaar geleden

Wat betreft het inhouden zou het kunnen zijn dat het schoonmaken van de EGR-klep dit oplost.

bankers809 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lektest doen op de verstuivers. Komt veel voor bij CDI motoren dat er eentje of meerdere defekt zijn. Meteen brandplaatje mee vervangen. Let op, bestelnummer kan afwijken van het originele, zijn namelijke meerdere modificaties van bekend bij MB.


Wat betreft het inhouden, vervang het brandstoffilter voor de zekerheid eens, kan best verstopt zijn!. Wel eerst volschenken met diesel, voordat je dit erop draait, anders kun je 2 accu's doorstarten!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.