Van beide koplampen werkt de "range adjustment" niet meer, d.w.z. na het starten stellen de koplampen zich niet meer correct op de juiste lichtbundel afstand in, maar blijven op een korte afstand schijnen (i.p.v. ver vooruit). In het donker is dit best levensgevaarlijk. Waar zou de fout kunnen zitten en hoe kom ik bij de elementen waaruit de leveling unit bestaat?
Hallo Cats,
Dank voor de reactie! Ik ga eerst bij de zekering kijken, ik geloof dat die achter in de kofferbak zit. Weet je waar de control unit zit? En hoe zie je of de stermotor stuk is?
3 weken
...stelmotor...
3 weken
Zekering 54 of 112 zo uit me hoofd let op in kofferbak rechts daar zit 54 5 a
112 onder motorkap
3 weken
Sorry had even een andere in me hoofd zekerings kast zit aan bijrijders kant zij paneel zekering 34 moet een 7,5 amp zekering zijn
3 weken
In een werkplaatshandboek van MB USA staat voor de modellen vanaf 2006 inderdaad F54 als zekering - die zit in de kofferbak zekeringskast. Maar dat is een 5A zag ik. En hij is niet doorgebrand..
3 weken
Dat ga ik dan even uitzoeken. Dat kastje zit aan de zijkant van het dashboard, waar je pas bij kunt als je de rechter deur opent en de kap eraf schroeft, toch?
En ik zag achter beide koplampen een vierkant (kubus) zwart doosje uitsteken. Bij beide koplampunits aan de buitenzijde. Zijn dat de stelmotors?
3 weken
Hieronder een (wat vage) foto van de rechterzijde. De vraag is of dat zwarte blokje de stelmotor is?
3 weken
Kontroleer eens de regeleenheid aan de ophanging : mss is er een stangetje losgekomen waardoor de regeling niet meer aangestuurd wordt. Vooraan zit er één en achteraan ook.
3 weken
Dank Peter! Ik wist niet dat die er ook op zitten. Ik las daarover maar dacht dat dat bedoeld was voor de luchtvering (die mijn auto niet heeft). Goede tip!
3 weken
Aangezien beide koplampen tegelijk naar beneden blijven zal dat wel de oorzaak zijn
3 weken
Dat klinkt heel aannemelijk en logisch Peter! Ik ga ernaar kijken. Misschien heb ik een verbinding los of kapot gespoten met de hogedrukspuit…
2 weken
@PeterK011: Waar zitten die regeleenheden aan het onderstel? Zou je me dat kunnen zeggen?
2 weken
Best is als je van onderaan kan kijken , ofwel een wiel verwijderen : denk dat er rechtsvoor één zit . ziet er uit zoals op deze foto : https://www.autodoc.be/stark/16371093
beweegt mee met de ophanging
2 weken
Dankjewel Peter! Ik kan hem denk ik dit weekend wel even ergens op een brug zetten. Goed dat je me ook het onderdeel laat zien. Wie weet heb ik ze ook nodig!
2 weken
@Peter: Je had helemaal gelijk: de auto is op de brug geweest. Rechts-achter zit inderdaad een sensor. Die doet het wel, maar de plastic verbindingsarm is gebroken doordat de kogelverbinding naar de sensor is vastgelopen.
Helaas wordt dat armpje niet bij een nieuwe sensor geleverd, dus dat wordt even zoeken.
Maar in principe is het probleem opgelost!
2 weken
Fijn dat de oorzaak gevonden is : leek ook het meest logisch.
2 weken
Vanmiddag is de plastic verbindingsstang tussen de wielophanging rechts/achter en de sensor vervangen. Probleem opgelost. Koplampen stellen zich weer goed in.
Wel liefst eerst de twee kleine boutjes eerst inspuiten met kruipolie, want als ze afbreken bij demonteren…
1 week
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
Hoi kan sensor zijn
actuatoren (stelmotor in de koplamp)
Of zekering
Kan ook zijn vocht in de control unit
Maar meestal motor in 1 of beide in de koplamp
Uitlezen weet je meer
Is uit te lezen
3 weken