auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Vito: Er rammelt iets onder onze Vito kan dat een wiellager zijn?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108CDI

Hallo,

Wij hebben een Vito 108 CDI en sinds enkele weken rammelt er iets vreselijk aan de onderkant bij het rijden over keien wegen. Ik begrijp dat het van alles kan zijn maar wil toch even wat uitleg geven.

Bij de garage hebben ze er naar gekeken en ze hebben aan de voorkant weerskanten 2 staafjes vervangen welke verticaal gemoteerd zitten. Ze lopen van de schokbreker naar een ronde (stabilisator?)stang. Die staafjes zijn zwart en dun (ca. 2cm) en aan weerskanten zit een kapsel.

Na het monteren van de staafjes leek het gerammel even weg te zijn maar nu hoor ik het weer. Ik baal er enorm van omdat ik niet weet wat het is en het heel vervelend klinkt.

Ik hoor nu ook een bokkend geluid als ik een bocht naar links neem. Dit wordt minder als ik naar rechts stuur. Volgens dit forum zou dit heel goed kunnen duiden op een kapotte wiellager maar kan een kapotte wiellager ook het rammelen veroorzaken? Of kan dat bonkende geluid iets anders dan de wiellager zijn?

Maandag gaat ie weer naar de garage (een andere) maar ik maak me toch wel een beetje zorgen of alles wel veilig is zo.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr.
Marcel

Geplaatst door

Marcello7075 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zitten de bouten van de draagarmen wel goed vast?

berendonck 0
badge

15 jaar

[quote=berendonck]Zitten de bouten van de draagarmen wel goed vast?[/quote]
Ik weet het niet. Daar moet ik dan straks even naar kijken.

Marcello7075 0

15 jaar

meestal de stabilisator rubbers bij de vooras, net onder de bodemplaat bij je voeten
succes marcel

spanbandje 0
badge

15 jaar

Ik ga voor een nieuwe homokineet... Bekend probleem op de 638.... Zou zelf persoonlijk kiezen voor een complete ruil aandrijfas... Vaak zijn beide homokineten wel aan het eind.. Succes dr mit..

ReneFcG 0
badge

15 jaar

De homokineet? Ja, nu je het zegt lijkt me dat inderdaad een mogelijke oorzaak.

Is dat iets wat de garage alleen kan controleren of kan ik zelf alvast kijken of dat kapot is? En zo ja, hoe?

Marcello7075 0

15 jaar

Oh ja, is zoiets kostbaar?

Marcello7075 0

15 jaar

Ik geloof dat er in de handel wel voor een redelijke prijs een ruil asje te verkrijgen is, origineel is in ieder geval vrij kostbaar... Maar zoals ik al aangegeven heb kun je ook kiezen voor een losse homokineet, het is maar net hoe lang je nog van plan bent om met je auto door te gaan.

De homokineten hoor je meestal wel als je de vooras even opkrikt, en de asr uitschakeld. Voertuig in de versnelling, en gas geven... Meestal pak je er van op je gehoor de defecte homokineet wel uit... Wiellagers komen maar heel sporadisch voor, maar dit hoor je meteen wel als je het wiel rond draait.

Dacht dat je er zo wel uit kunt komen... Succes nogmaals

ReneFcG 0
badge

15 jaar

Goedemorgen,

Gisteren onder de auto gekropen. Er is werkelijk niets te zien, geen kapotte rubbers ofzo. Ik denk nu zelf dat er aan de bestuurderskant ergens speling op zit zonder dat dit te zien is. Dit moeten ze dan maar op de brug uitzoeken.

De wiellager of homokineet die kapot zou zijn, zit in ieder geval aan de bijrijderskant.

Ik ben er haast van overtuigt dat er dus 2 aparte problemen zijn :-(

Marcello7075 0

15 jaar

Vandaag bij garage geweest. De eerder vervangen stabilisatorstang bleek niet goed vast gezet te zijn. Deze hebben ze weer vast gezet en het probleem blijkt verholpen.

a.s. dinsdag brengen we hem weer om het wiellager te vervangen aan de rechterkant. Dit schijnt 2 dagen te duren.

Marcello7075 0

15 jaar

Mooi om te lezen dat je met je probleem een stuk bent opgeschoten.. Wat betreft dat wiellager.. Als ik daar meer als 2 uurtjes mee bezig moet zijn krijg ik ruzie met onze facturist.. Succes..

ReneFcG 0
badge

15 jaar

[quote=ReneFcG]Mooi om te lezen dat je met je probleem een stuk bent opgeschoten.. Wat betreft dat wiellager.. Als ik daar meer als 2 uurtjes mee bezig moet zijn krijg ik ruzie met onze facturist.. Succes..[/quote]
Hoi Rene, het gaat me 300-350 euro kosten. Is dat dan wel reeel?

Marcello7075 0

15 jaar

Meer dan 300 zou ik zo en zo niet betalen.. Ik weet niet wat je voor een nieuw lager betalen moet, maar iets van 150 euro arbeidsloon zou een goede indicatie zijn denk ik. Hoop dat je er wat aan hebt

ReneFcG 0
badge

15 jaar

Een wiellagerset kost, afhankelijk van het type, tussen €48,= en €60,= bruto/ex.
Tijd ongeveer 2 uur.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Vandaag Vito terug van garage. Wiellager voorwiel bestuurderskant is vervangen en alles lijkt hiermee opgelost. Er zijn geen vreemde geluiden meer te horen. Totale kosten 325 euro incl. BTW en binnen een dag klaar :-)

Marcello7075 0

15 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.