close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vito: Start Error mb vito 108 cdi

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108 CDI

Bij een Vito waarvan de accu in de spuiterij tijdens werkzaamheden is leeggeraakt en deze een aantal keren met startkabels is opgestart krijg ik nu de waarschuwing START ERROR in het display.

De auto start niet, gaat ook niet rond en is uitgelezen met de star en de multiplexer van mb.

Hij geeft aan wel de sleutels te zien maar de startblokkeermodule geeft het motorregelapparaat niet vrij, er is wel een uitgaand can bus signaal naar het startblokker module conclusie is dus startblokkeermoduul achterop klok defect.
Het wil er echter bij mij niet in dat dus door een simpele lege accu dit moduul van ongetwijfeld enkele honderden euros defect raakt.

Ik heb meerdere berichten gelezen van mensen met het zelfde probleem waarvan hun vitos na verloop van tijd gewoon weer deden.

Is er nog een andere methode om dit te verhelpen?
Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat er nog steeds een slechte accu in zit maar met startkabels zou dat toch geen probleem moeten zijn, of moet ik er toch eerst een nieuwe accu inzetten.

En als laatste, is het mogelijk om een gebruikte module van een schade vito op deze auto in te leren?

Alvast bedankt

Geplaatst door

Peteklundert (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Grote kans dat het canbus flink van slag is geraakt en wellicht is bij de voorgaande starthulp(en) een piekspanning ontstaan die inderdaad veel schade kan toebrengen aan computers. Juist bij een starthulp bij een auto met een slechte accu echt altijd éérst verbruikers aanzetten vóórdat je de kabels verwijderd.
Piekspanningen kunnen met loshalen van startkabels echt oplopen tot dik 70V. Een goede accu is een juiste buffer, een slechte accu kan dit niet opvangen, vandaar de 'truuk' met ingeschakelde verbruikers die de piekspanningen afvlakken. De piekspannings-schade merk je pas ná het afzetten en dat de auto daarna niet meer wil aanslaan.
Je zou kunnen proberen de accupolen eerst een tijd tegen elkaar te houden, dan de (nieuwe!) accu aansluiten. 15 min wachten en dán pas starten.
Als je geluk hebt gaat het goed, dan was het canbus verkeer alleen van slag en anders ben ik bang dat het toch computerschade is., helaas. Maar de diagnose tester geeft al aan dat er een moduul stuk is.....
Je zal vast een gebruikte unit kunnen gebruiken, maar of je die makkelijk kan krijgen weet ik niet. Je hebt toch Mercedes contacten bij je in de buurt?

marcel7031 0
badge

15 jaar

Had zojuist exact het zelfde probleem, was bij mij gelukkig alleen een kapotte zekering.

Glen 0
badge

6 jaar

marcel7031, zijn aanbevelingen is perfect uitgelegd

modul is volgens chassis nr als ik het goed voorheb

gr

willy9 0
badge

6 jaar

Ik kan dit voor je oplossen..
De gegevens in het motorregelapparaat zijn van slag. Dit gebeurt met starten en hulpstarten met slechte accu
Ik kan de ecu coderen als een nieuwe ecu en dan met de stardiagnose de koppeling opnieuw doen.
Voor info kun je me bereiken via de hulplijn

Groet H. Bakker

Chipservice 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.