Het lampje van het motormanagement is gaan branden, maar de auto loopt perfect. Uitgelezen met gs400 waarbij foutcode P0020 aan het licht kwam: " nokkenasverstelling cilinderbank 2, onjuiste werking". Ik heb de magneetsensoren bekeken of er olie uitgetreden was of eventueel door de kabelboom was doorgedrongen, maar die zijn kurkdroog. Ik heb de code gewist, stekkers gereinigd en de auto heeft de hele dag zonder storing gelopen. Evenwel de dag erna ging het lampje toch weer branden, met de zelfde foutcode. Heeft hier iemand ervaring mee, vooral wat doorgaans de oorzaak is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
M271 is volgens mij een 4-cylinder motor en die heeft geen bank 2 nokkenas.
Ik denk dat je een verkeerde code dan wel een verkeerde fouttekst krijgt.
Mercedes wil nog wel een eigen fouttekst gebruiken die niet overeenkomt met de officiele EOBD-uitleg.
Uit laten lezen met dealer apparatuur.
He? Dat wist ik niet. Ik heb een afbeelding bijgevoegd. (hopelijk werkt het) Er zitten toch 2 magneetsensoren op de kop van het blok, zodat ik meende dat die ieder achter een nokkenasversteller cq nokkenas zitten. Ik meende dat iedere magneetsensor staat voor een bank, maar laat me graag overtuigen als ik er naast zit.
[url=http://postimg.org/image/hsddudhw3/][img]http://s29.postimg.org/hsddudhw3/1362768...[/img][/url]
10 jaar
Nee, 2 banken vindt je bijvoorbeeld op een V8, maar die heeft dan ook 4 nokkenassen.
Een 4-cylinder heeft 1 bank (qua nokkenassen) en kan dan 2 nokkenassen hebben (A en B).
ok, da's helder. Bedankt hiervoor. Ik heb via internet eens gezocht en mij is gebleken dat deze klacht wereldwijd voor veel discussies gezorgd heeft op de diverse fora en men vaak uitkomt op problemen met de distributieketting. Ik laat hem binnenkort eens uitlezen via STAR en zal het hier posten. Intussen sta ik open voor verdere reacties alhier, het kan haast niet anders dat er iets meer over bekend moet zijn.
10 jaar
hoeveel km heeft hij gelopen.
gr
slechts (weinig genoegenscheppende) 95000 km.
10 jaar
nazien
gr
weet jij of dat mogelijk is zonder demontage van de bovensectie, dus via kijkgaten bijvoorbeeld?
10 jaar
weet je misschien ook welk protocol exact door Mercedes gebruikt wordt in de boordelectronica, dus niet alleen OBD, of EODB of CANBUS, maar ook welke exact?
10 jaar
Voor wat betreft het EOBD protocol: vertelt je tester je dat niet?
Auto is wat te oud voor diagnose over de Can-bus (tenminste bij Mercedes), dus ik denk ISO 9141-2 of ISO 14230.
Kun je ook afleiden uit de pinbezetting op de 16-polige stekker.
Het Mercedes fabrieks protocol zal wel een afgeleide zijn van de bovengenoemde 2.
wat is het star uitlees resultaat.
Welnu, de stand van zaken momenteel: ik heb bij de laatste berichtgeving de foutcode gewist. De dag erna viel me op dat de oliestand op 5,8 liter werd weergegeven, waarop ik 0,3 liter heb afgezogen. Blijkbaar heb ik bij de laatste oliewissel iets teveel erin gedaan. Sinds dien is de fout niet meer opgetreden. De oliestand staat op normaal en de fout komt niet meer terug. Tevens heb ik het modificatiesetje van de magneetsensoren ingebouwd. Puur uit preventief oogpunt, want die waren kurkdroog.
Ik kan het niet verklaren. Misschien iemand anders wel....
10 jaar
bij te hoge oliestand geeft combi reduceren aan maar geen lampje van het motormanagement -dit zal na een paar honderd km wel terug aan gaan of vroeger--u heb alleen de fout code gewist maar er is niets hersteld .
gr
Dat is mogelijk en dan zal ik het hier melden. Inmiddels heb ik er toch zo'n 6 weken mee gereden, ca 1000km. Mijn gedachte was evenwel dat een mogelijk probleem met de ketting wellicht meer of minder merkbaar is naar gelang er meer of minder oliedruk in koude toestand is. Voor wat het waard is.
10 jaar
Even een update: hij rijdt nog steeds storingsvrij.....
10 jaar
nog een update:
het motormanagement lampje is nog een keer aangegaan ca 5 maanden geleden, maar ook weer vanzelf gewist. Hij rijdt probleemloos. Op vakantie in Duitsland ben ik aldaar eens naar Mercedes gegaan. Die gaven aan dat het onwaarschijnlijk zou zijn dat er iets met de distributieketting zou zijn. Ze raden me aan een hoger octaan benzine te gebruiken. Daarmee zou een betere verbranding ontstaan en de kans op aanslag verminderen. Ze denken namelijk dat het eerder een kwestie is van aanslag gezien ik maar een paar 1000 km per jaar rijd. Sinds dien tank ik Shell 100 of Aral 102 in Duitsland. In ieder geval geen E10.
Als nog iemand suggesties heeft, verneem ik wel.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar