close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vito 110CDI: Geluid bij rechtse bocht

Bouwjaar: 2000

Bij een scherpe rechterbocht (zijstraten inrijden enzo) hoor ik een schavend geluid (Alsof er iets aanloopt).
Mijn banden raken op dat moment niets aan, dus de banden kunnen het niet zijn.
Zou het de aandrijfas zijn ? of is de ophanging niet meer goed ?

Ook hoor ik, als ik bij stilstand, mijn stuur naar het maximum draai een raar geluid. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben ?


Geplaatst door

ingolfvd (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Genoeg stuurbekrachtigingsolie?

paulmichiel 0
badge

20 jaar

Doet hij het als je geheel naar rechts stuurd, dus tot de aanslag of ook bij niet tot de aanslag sturend?
Het kan zijn te weinig stuurbekrachtigingsolie of schuim in de olie, dit schuim duid op lucht in de olie.
Als hij het alleen doet als je tot de aanslag stuurd is het een drukbegrenzing ventiel die je hoord.
Geef nog iets meer info voor een betere diagnoze.
Suc6 Ab

Biker1272 0
badge

20 jaar

Allereerst Bedankt voor de snelle reacties.
Het geluid van de stuurbekrachtiging heeft de vito van mijn schoonvader ook (heb er van het weekend in gereden) en zal dus niets bijzonder zijn.(het geluid lijkt op het drukbegrenzings ventiel denk ik, het is alleen bij de maximale afslag)
Hoe kan ik trouwens zien of er voldoende olie in de bekrachtiging zit ? welk reservoir is dat ?

Het geluid bij de scherpe rechter bocht zit er nog steeds. Het geluid is ook te horen bij een niet maximale bocht, het lijkt dus wel op de wielophanging ofzo. Bij slappe bochten of bij rechtuit is er helemaal niets te horen ?

Hopelijk heb ik voldoende info verstrekt.

ingolfvd 0

20 jaar

Ik zou zeggen kijk in het instructieboekje voor de juiste controle van het stuurolie.
Het is een kunstofpotje (niet doorzichtig) met een plasticdop, als je de dop eraf draaid zit er een peilstokje aan.
Het (een beetje gierend) geluid bij maximale uitslag is normaal en het zijn inderdaat de drukbegrenzings ventielen.
Het is toch geen binnen scherm (stukje plastic) aan de voorzijde van het binnenscherm wat onder het rijden (door de wind) tegen het wiel aan loopt en het geluid veroorzaakt?
Geluiden via een schermpje (computer) lokaliseren is en blijft moeilijk, maar een aandrijfas maakt geen schuurend geluid.
Het kan ook nog een steentje zijn die tussen de ankerplaat zit (bij de schijfrem) en die door de belasting van de bocht even aanloopt! dit moet je kunnen zien op de remschijf.
Suc6 Ab

Biker1272 0
badge

20 jaar

Ik heb nog eens goed geluisterd, maar het schavend geluid lijkt meer op een soort brom/schuur geluid. Ik zal er maar eens mee naar mijn monteur rijden. Ik denk toch dat er iets met de stuurinrichting is. (misschien alleen de bekrachtigings-olie)

ingolfvd 0

20 jaar

heb een kennis met een VITO die had het zelfde geluid, bleek het het vliegwiel te zijn en daar schijnt deze auto bekent om te staan bij de dealer

birdy1278 0

20 jaar

En is daar iets aan gedaan toen ? of kan het geen kwaad ?
Ik heb al een afspraak gemaakt voor dit te laten bekijken.

ingolfvd 0

20 jaar

of het kwaad kan weet ik niet maar het vliegwiel is toen wel verwisseld.

birdy1278 0

20 jaar

OK, thanx

ingolfvd 0

20 jaar

Ik ben bij een monteur geweest. Heel mijn ophanging en wielaandrijving is nog 100% in orde dus dat is gelukkig niet het probleem. Het lijkt erop dat het toch de stuurbekrachtiging is die het geluid produceerd. Ik zal denk ik de stuurbekrachtigingsvloeistof maar eens helemaal vervangen. Misschien dat het toch lucht in deze olie is. Heeft iemand enig idee hoe ik deze vloeistof kan aftappen ?
Ook bleken mijn ophangrubbers (die onder de moterkap zitten, waar de ophanging in hangt) geluid te maken. Zal daar eens een poetsbeurt op zetten, misschien is het alleen maar een vuil rubber.

Het vliegwiel hebben de monteurs in de vito nog nooit gezien. Waar zou die dan moeten zitten ?

Allemaal bedankt voor het meedenken

ingolfvd 0

20 jaar

lekkere monteurs, die zit als het ware tussen je motor en de versnellingsbak, dat ding heb je onder andere nodig voor het starten van je motor en zonder dat ding loopt hij wel erg rot(niet dus).
het vliegwiel is toen bij mijn kennis na de garantie onder coulance verwisseld omdat het een bekend vito probleem is.
wel bij een echte mercedes dealer geweest???

birdy1278 0

20 jaar

Nee een kennis van mij heeft een grondverzetbedrijf met 5 monteurs die ongeveer 100 machine draaiens houden. (waarvan ongeveer 30 busjes of kleine vrachtwagentjes) Hier zitten geen vito's bij trouwens.
Ik heb de dealer al om uitleg gevraagd. Ik wacht even af.
bedankt, en ik laat het je horen.

ingolfvd 0

20 jaar

Ik heb de oplossing gevonden. Het was toch de hoeveelheid powersteeringoil. Ik heb hem bijgevult, en alle geluiden zijn over. Nu moet ik alleen even in de gaten houden of ik veel verlies, anders zit er toch ergens een lekkage. Thanx voor de hulp allemaal.

ingolfvd 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.