Sprinter slaat niet aan, omdat hij vaak niet voorgloeit.
Gloeibougies zijn in orde, voorgloeirelais is vervangen.
Op het voorgloeirelais zit de 3-polige, waarvan 2 bezet, stekker van de aansturing, waar
ik uiteenlopende spanningen op meet. soms 6 volt soms 9, maar nooit 12.
Ik was zelf aan het denken aan de temperatuursensor van de koelvloeistof, komt dit vaker voor?
Als dit het niet is, wil de klant overwegen een knop op het dashboard te plaatsen waar hij het relais mee bedient.
Nou is mijn vraag hierop: kan ik het relais met 12 volt aansturen?
Dit vraag ik omdat, als de auto wel voorgloeit, hij tussen de 6 en 9 volt word aangestuurd. (met multimeter gemeten)
Groeten,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een tijd geleden hebben we hetzelfde probleem gehad met een sprinter. Daar was toen een slecht contact tussen de massakabel van het gloeirelais en de carroserie.
Dit relais heeft geen losse massakabel,
alleen een dikke plus, de 5 draden naar de stiften en de aansturingssteker met 2 draden.
1 van die 2 zal inderdaad een massakabel zijn maar die gaat gewoon de kabelbundel in,
niet rechtstreeks naar de carrosserie.
hallo zit je niet met een gloeibougie die kortgesloten zit
15 jaar
nee, ik denk het niet.
Als hij weer eens niet gloeit, gaat de binnenverlichtig ook niet zwakker branden.
Op het moment dat hij wel gloeit, zie je dat duidelijk aan de binnenverlichting en hij
slaat dan ook meteen aan.
Als eerste om zeker te zijn zou ik de gloeibougies doormeten. Deze zouden 0.70 ohm moeten hebben, een te lage of te hoge weerstand reageerd met systeem al op.
Om zeker te zijn dat er geen kortgesloten bougie tussen zit, is het handiger om deze eerst te demonteren. Daarna op 12V aansluiten, als hij gaat gloeien dan is het goed, zoniet dan heb je een harde klap en dus kortsluiting.
Meet ook de uitgangen aan de gloeirelais, daar moet op de uitgangen 12v minimaal aanwezig zijn.
Als dat goed is en de temperatuur sensor van de koelvloeistof ook in orde is kan het ook zijn dat het aan de stuureenheid van de CDI ligt.
Immers deze stuureenheid stuurt de gloeirelais aan.
Ik zie nu net pas dat het om een 310d gaat en niet om een CDI. Werkwijze blijft hetzelfde alleen ipv van de stuureenheid cdi moet je die van de EVE gebruiken.
Deze zit onder bij de accu, wat wil voorkomen dat de overloopslang van de accu niet meer aanwezig is en dan kan er accuzuur op de kabelboom van deze stuureenheid terrecht komen en dan krijg je ook rare storingen.
ik ga ermee aan de slag,
dank je
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar