Hallo, ik ben met een sprinter aan het stoeien die zijn water uit het expansievat gooit als de wagen 120 rijdt op de snelweg.De klant rijdt rond met het overloopslangetje op de voorruit,als klant 100 rijdt dan ziet hij het water niet uit het slangetje lopen maar bij 120 gooit hij er zo een paar liter uit,nu is dit gekomen nadat ik de waterpomp vervangen heb ivm lekkage! ongeveer 6weken geleden op deze wagen al een nieuwe kop gemonteerd ivm waterlekkage naar de zuigers toe en toen 5weken niks geen koelvloeistoflekkage gehad.
motor wordt verder niet overmatig heet op de themperatuurmeter op het moment dat het water er bij 120km uit komt zetten,.de viscovin voelt verder ook goed aan, iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal niet snelheid afhankelijk zijn maar toerental.is de dop nog goed
dat weet ik nog niet robby,de kop kan toch niet weer gescheurd zijn dan moet het toch altijd niet goed zijn?
nou dat weet ik zonet nog niet ,mischien een haarscheurtje wat bij hoger toerental parten gaat spelen,anders een lektest uitvoeren,of tester op het watercircuit zetten
16 jaar
is er tijdens de montage van de waterpomp of kop, silicone of andere pakkingvervanger gebruikt?
in dit geval zou ik zeker eens de retourledingen op verstopping kontroleren.
mvg didier
Heb je al domweg de waterpomp opnieuw vervangen?
ik ga morgen de waterpomp weer demonteren en de viscovin controleren en ik laat even weten hier hoe het er uit zag,ik heb wel vloeibaar pakking gebruikt op me waterpomp maar een verstopping door vloeibaar pakking sluit ik uit.
verstoppingen door vloeibare pakkingsvervangers hebben wij al meermaals meegemaakt
mvg didier
ik ben eruit hoor,er was achteraf in de cabine zelf nogal een hevige koelwaterlekkage van een kachelkraan die lek was,dat betekent dashbord eruit!Water kwam achter de stoelen dooor de bodem op de grond terecht.het rare vond ik wel dat de ruiten binnenin niet vochtig werden.ik vermoed dat de kachelkraan alleen maar erg hard lekte als de kachelkraan volledig open of dicht stond en de chauffeur dus bij 100km zijn kachel uitzette.gooide er maar iets water uit via de radiateurdop als hij al wat water kwijt was.maar toch allen bedankt voor de feetback.
hallo, mijn koelwaterlekkage is nog niet over.ik heb toch wat drukopbouw in het koelsysteem wat naar mijn inziens wat te hoog is.ik ga denk ik maar opnieuw de kop demonteren, ben hem nu nog aan het afpersen kan iemand mij nog helpen aan de aantekkoppel/volgorde van de cillinderkopbouten? de liam in leiden wil het me niet echt geven! ik hoor het graag!in ieder geval bedankt.
He Alfons: Niet voor het een of ander, maar je had die kop toch al vervangen. Hoe wist je dan de aantrekkoppels enz ?? De vraag van Robby op 11 dec ging over de expansie(dop)??? en jullie hebben het maar over de cilinder(kop)??? Ook het verschil in lekkage, de ene keer is het liters en de andere keer is het iets. Ik wil je best helpen maar zet dan eerst is alles duidelijk op de site. mvg Thijs
o.k het zit zo,de cillinderkop is elders vervangen voor een ruilkop.wagen kwam bij ons met een lekke waterpomp 5weken nadat de kop vervangen was.ik de waterpomp vervangen en na 3dagen liep het water uit een kachelkraan,echt met liters op een dag.nu als de wagen goed warm is komt er water door overdruk uit de expansiedop,ik heb dus teveel drukopbouw bij warme motor.nu heb ik de cillinders 1voor 1 afgeperst met perslucht maar in het expansievat zie ik dan geen lucht ontsnappen. ik heb dus nu geen uitwendige lekkage maar ben wel zo een 3 liter water op een dag kwijt,ik vermoedt toch een haarscheurtje in de cillinderkop omdat ik het anders ook niet meer zou weten wat er over moet blijven, dop zelf geloof ik niet in omdat die drukopbouw me dwars zit,slangen worden keihard en dat heeft waarschijnlijk me kachelkraan toen ook doen lekken,kortom ik zit even vast met dit probleem
He Alfons, Dit maakt het verhaal al duidelijker. In de eerste plaats zou ik contact opnemen met de garage waar de kop is verwisseld.
En vragen naar het hoe en waarom de kop is vernieuwd. ( was het toch niet alleen de pakking??? met alle respect, klanten zeggen nog wel eens wat omdat ze het niet begrijpen) FF navragen kan nooit kwaad.
Misschien is de kop, of alleen de pakking wel vernieuwd n.a.v. lekkage, rijden met te weinig vloeistof en een te hete motor.
Ook de gereden km stand na vervanging en eerste reparatie enz bij jou moet je naar boven toveren.
Ik weet dat dat lastig kan zijn maar hier moet je mijns inziens mee beginnen.
Dan kan je uitsluiten waarom de kop/pakking, waterpomp vervangen moest worden(oorzaak??) Waarom ging de kachel lekken (gevolg???) En als je de kop er dan afhaald en deze voor garantie en kosten naar de leverancier terugstuurd, heb je een goed verhaal naar alle partijen. mvg en suc6 Thijs ps Als je de nieuwe kop en koppakking krijg dan zitten er alle aantrekkoppels enz bij.
Aanhaalmoment van een cilinderkop van een 5 cil is 60nm en daarna 2x 90 graden.
Ook kan de ruilkop alsnog gescheurd zijn hebben dit zelf ook meegemaakt kop aflaten persen bij revisie bedrijf en geen scheuren gevonden na montage alsnog drukopbouw.
Schijnbaar is de temperatuur in zo`n afpersbad bij een revisiebedrijf niet zo hoog (+-65graden) dan de van de motor waardoor haarscheurtjes bij deze temperatuur niet open kunnen gaan staan.
Hebben toen Nieuwe cil.kop gemonteerd klacht was opgelost.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes Maarten123.
nou maarten, dan ben je ook al aardig bezig geweest,iik heb het koelsysteem 24uur onder druk gezet en jawel ik had water op de zuiger,ivm de invallende winter heb ik deze klus even aan de kant gezet.Dank voor je informatie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar