Mercedes-Benz Sprinter: good old fashion noodloop gedonder met mijn sprinter 312 95'

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.9

tot een paar jaar geleden had ik geregeld problemen met mijn sprinter en wel dat hij geregeld in noodloop ging, en dan moest ik een paar keer opnieuw starten en dan was het wel weg voor de rest vd dag.
Ik heb hem toen tig keer laten uitlezen maar werd er niks wijzer van, dus heb ik het ongemak van het tig keer opnieuw starten maar voor lief genomen, tot de motor kapot ging en ik een ander blok van
een personenwagen versie er in heb gehangen, en sindsdien is het noodloop probleem wel weg, alleen 's morgens als hij koud is start hij wel, maar dan de eerste 10 seconden reageerde hij niet op het gas.
Daar rij ik dan ook zo mee rond, en vind het niet erg, want het zijn maar de eerste 10 seconden van de dag, dus who cares? Vorig jaar ging de brandstofpomp kapot en moest er een revisiepomp ingebouwd worden
en aangezien dat specialisten werk is, heb ik dat uitbesteed, en dat was een dure grap van 2000 euro, en ook het revisiebedrijf heeft zich wezeloos lopen zoeken na die eerste 10 seconden niet op het gas reageren,
want die dachten dat het met hu nieuwe pomp te maken had, maar toen heb ik ze verteld dat dat probleem er al was voor de pomp kapot ging, dus heeft het niks met hun nieuwe pomp te maken.
Wat wel het geval is, is dat het dus een motor uit een stationcar is, en daar schijnen nihil verschillen in te zitten, maar daar heb ik niks van gemerkt, want ik rij alweer ruim 4 jaar met die motor,
en doet die het net zo goed als het originele blok.
Heeft iemand dan ook enig idee waar ik het probleem moet gaan zoeken? Want uitlezen heeft nog nooit een antwoord opgeleverd, dus dat zie ik dan ook niet meer zitten.
En dan nog een vraag, ik weet dat dit blok ook in jaren 80 mercedessen heeft gelegen en die hadden zover ik weet een mechanische pomp er op zitten, dus is het niet mogelijk
om een dergelijk pomp op deze motor te zetten, zodat ik van de computermeuk af ben?
Als ik mijn bus goed bekijk dan zie ik een sensor op het vliegwiel zitten en 2 sensors op de luchtinlaat, 1 sensor op een verstuiver, 1 sensor op de millieuklep
(dat gewraakte ding dat uitlaatgassen gedeeltelijk terug blaast bij stationair toerental en de boel dus dichtkoekt) de potmeter van het gaspedaal en een stekker op de brandsofpomp
en dat hele zooitje kan toch vervallen als ik een gewone mechanische pomp met een degelijke gasstang aan het gas pedaal maak, ipv dat ik bill gates nog langer de dienst onder mijn
motorkap laat uitmaken?

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ludolf01 (0), 9 jaar geleden

In dat geval zou ik een Transit uit 1965 kopen....

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb één keer eerder een soortgelijke klacht meegemaakt bij dit type motor. Die had een compressieprobleem. Na een paar tellen lopen werd door de opwarming het probleem een stuk minder en werkte alles weer.

peter sprinter (0), 9 jaar geleden

[quote=ludolf01]In dat geval zou ik een Transit uit 1965 kopen....[/quote]
Nee dank je, op bestelwagen gebied, gaat er qua kracht en snelheid niks boven een mercedes.

peter sprinter (0), 9 jaar geleden

[quote=JagerAutomotive.nl]Ik heb één keer eerder een soortgelijke klacht meegemaakt bij dit type motor. Die had een compressieprobleem. Na een paar tellen lopen werd door de opwarming het probleem een stuk minder en werkte alles weer.[/quote]
Bij mij reageert het gas gewoon de eerste 5 seconden niet, en daarna is het gewoon als een druk op een knop, het volle vermogen daar. En dan alleen 's morgens als de motor helemaal koud is.
Als de motor eenmaal een beetje op temperatuur is, is dat probleem weg, maar ik vertelde dit er maar bij, omdat het wellicht een verband zou kunnen hebben met het noodloop probleem van nu.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat was bij die andere Sprinter precies zo.

peter sprinter (0), 9 jaar geleden

Mijn bus moet zware aanhangers trekken en dat doet hij ook geweldig goed, en is er geen verlies in kracht te merken, rookt hij niet, verbruikt
geen druppel olie en z'n topsnelheid is nog net als toen hij nieuw was, dus is het zeker geen compressie probleem.
De motor is een gebruikte met maar 220dkm op de teller en is er een gereviseerde brandstofpomp opgezet en alle verstuivers nagekeken,
dus zal het toch, zoals gebruikelijk met die computermeuk, een elektronisch probleem zijn in de vorm van een sensor, maar welke?
Een kabelbreuk zou ook nog kunnen, dus is er dan niet ergens wat info dat verteld hoe je die sensors op hun werking kunt controleren/doormeten?

peter sprinter (0), 9 jaar geleden

Het was een kabelbreuk precies achter in een stekker, dus probleem opgelost

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

oeps, vergeten om even aan te vinken dat het opgelost is, dus bij deze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.