close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: Groot probleem met automaat en/of motor (gerepareerd, hielp niks

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: A160 CDI

Beste mensen, ik heb het volgende probleem:

Eind vorig jaar deed de auto af en toe raar bij het wegrijden zonder gasgeven (als je van je oprit rijdt bijvoorbeeld). Dan ging af en toe het toerental langzaam omlaag tot onder de 800 en dan sloeg de motor af. De garage heeft toen de transmissie-olie vervangen (die was "vies") en de software van de automaat bijgewerkt. Daarna was het afslaan weg, maar de 1e keer dat ik dus ging rijden bleef de versnelling hangen: hij ging terug van 6 naar 5, maar wilde niet meer opschakelen - en met 100 km/u op de snelweg in 2500 toeren is niet zo fijn. Na motor af op parkeerplaats was het weg, dus ik heb daar verder niet op gelet.

Sinds begin dit jaar heb ik vrijwel alleen stadsritjes gereden. De laatste paar maanden klonk de motor echter steeds rauwer - daar wilde ik al mee naar de garage maar dat stelde ik nog even uit.

Nu rij ik sinds kort naar Nijmegen heen en weer. 120 km/u heen en terug, geen file. De eerste week geen probleem, de tweede week bleef opeens vrijwel om de dag de automaat hangen in een lage versnelling. Na parkeren, uitzetten en opnieuw starten was het vaak weg, niet altijd. Als ik dan hard optrek en de motor helemaal door laat gaan tot hij eindelijk terugschakelt (bij 3000+ toeren) dan is het probleem de rest van de rit voorbij. Alhoewel hij wel "wiebelt" in het toerental en dan ook nog vrij hoog blijft zitten.

De motortemperatuur is nu ook hoger dan ik gewend ben (95 ipv 85 graden). Verder trilt de auto rond de 50/60 km/u en rond de 100, maar dat ligt ook aan het toerental: rond de 2000 toeren trilt hij bij optrekken, niet bij rustig doorrijden.

De garage heeft de auto helemaal uit elkaar gehaald en de koppel-omvormer (dat grote ronde ding) vervangen. Helaas heeft dat geen barst geholpen: op weg van garage naar werk (122 km) eindigde ik op de snelweg in de 4e versnelling met 3200 toeren. Dat is 2x zoveel als zou moeten. Verder nog steeds een rauw geluid (met een ritselend metalig geluidje eronder), en trillingen. Wel loopt de motor soepeler als hij zich weer normaal gedraagt. Maar om daar nu 2000 euro voor te betalen vind ik wat veel.

Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten? Elke hint of suggestie is welkom, liefst van mensen met echte kennis van zaken natuurlijk!

Geplaatst door

StCreed (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eens kontakt opnemen met een (andere) dealer of een expert op het gebied van automaten zoals autrans.
Ik ben overigens wel bang dat er zowel in de motor als in de bak nog een (of meerdere) storingen zitten.

Gaan er storingslampje(s) branden tijdens het rijden?

oldford 0
badge

15 jaar

hebt u geen garantie op herstelling

willy9 0
badge

15 jaar

Ik heb vorige week 1x een storingslampje gehad, omdat de bandenspanning te laag zou zijn - maar dat was ook zo. Verder heb ik nooit een storingslampje.

Wel heb ik een soort "flits" in de display van de boordcomputer als ik de deur dichtdoe. Dan lichten de letters even op - ik kan me niet meer herinneren of ik dat al vanaf dag 1 heb of dat dat nieuw is.

Wat betreft garantie: dat wordt natuurlijk lastig: de garage zal claimen dat de koppelomvormer "ook een probleem had". Daarover zal ik gaan praten, ik heb mijn oude omvormer meegenomen en die kan ik laten beoordelen door een andere partij of de importeur zelf.

Maar volgende week is hun automatenspecialist weer in huis dus dan praten we verder. Als ik meer hoor dan meld ik het hier even.

Overigens speelt hetzelfde probleem zo te zien bij : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... - en die meneer melde het volgende:

"Auto volledig nagezien met computer. De automaat volledig getest. Resultaat: ze kunnen niets vinden en mijn probleem is nog steeds niet opgelost"

StCreed 0

15 jaar

Er zit duidelijk een storing in,auto gaat in noodloop.
Door de motor af te zetten reset je de boel tot de storing weer optreed.
Auto is niet naar behoren gerepareerd,dus terug en niet betalen.
Ze hebben een onderdeel vervangen wat niet kapot was.
Klacht is niet verholpen,dus garantie.

primera p11 0

15 jaar

optie(gokje)als ge de luchtmassameter eens vraagt om te vervangen (is vrij snel gedaan +/-1/4u)--- indien die een fout signaal geef naar de cdi doos -- krijg ge van alle rare toestanden --zoals stilvallen -automaat schakelt niet na behoren ga in noodloop enz

willy9 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de tips, morgen heb ik weer overleg met de garage en dit zal ik zeker voorleggen.

De auto staat nu weer bij de garage want hij deed het vorige week slecht, maar deze week doet hij het af en toe goed, en natuurlijk ook net toen ik samen met een monteur ging proefrijden...

- De motortemperatuur is volgens de garage goed. Dat kan kloppen, de A die ik nu meeheb heeft ongeveer hetzelfde. Toch vind ik het wat apart dat hij naar de 95 loopt en dan opeens terugzwiept naar de 85 (fan aan?) en weer oploopt - maar goed, als dit normaal is voor het rijden rond de 120 km/u dan kan ik daar wel mee leven.
- Het lawaai van de motor verklaart de garage doordat de injectoren zichzelf in de plus (?) hebben afgesteld. Als dat te erg wordt dan hoor je steeds meer lawaai. De injectoren kunnen er nog mee door, de pluswaarde was niet te hoog. Of dat normaal is voor een dieselmotor met 180.000 km op de teller wisten ze niet te zeggen. Ook geen oorzaak bekend.
- De automaat kan ik na de reparatie wel met de hand op een stand zetten, echter het blijft te lang duren voor hij schakelt en hij schakelt regelmatig niet op naar de 7. Dat is nog steeds niet weg.
- Aan de computer kunnen ze geen storing vinden. Helemaal niks.

Wat geen relatie schijnt te hebben met bovenstaande (maar ik roep het toch maar) is dat als ik langzaam rij, het stuur met schokken terugdraait als je een bochtje neemt op het parkeerterrein. Als ik achteruitrij met maximale stuuruitslag dan lijkt het net of ik over een hobbel heen rij. Hopelijk loopt daar niet iets aan waar de automaat dan last van heeft (ja je hoort het al , ik ben geen expert :))

Al met al irriteert het me enorm. Ik had een soepel lopende A en nu heb ik een onbetrouwbare auto. Behoorlijk vervelend als je elke dag 163 kilometer woonwerkverkeer hebt.

Weet trouwens iemand hoe ik kan zien of de oude vloeistofkoppeling versleten is? Die heb ik meegekregen. Kun je daar met het blote oog iets aan zien?

StCreed 0

15 jaar

[quote=willy9]optie(gokje)als ge de luchtmassameter eens vraagt om te vervangen (is vrij snel gedaan +/-1/4u)--- indien die een fout signaal geef naar de cdi doos -- krijg ge van alle rare toestanden --zoals stilvallen -automaat schakelt niet na behoren ga in noodloop enz[/quote]
Hoi Willy9, nog 1 vraagje: zou dit geen storing op de boordcomputer moeten geven, ergens? Want aan de diagnoseapparatuur kunnen ze helemaal geen ene fout vinden.

StCreed 0

15 jaar

--hoor eens bij crv@converterrevisie.nl in veenendaal in verband met koppelomvormer -zo kan je daar niets aan zien
-- een produkt van FORTE bij de brandstof doen (speciaal voor de injectoren ) heb daar zeer goede resultaten mee gehad al na 10km rijden injectoren terug van +3 naar ongeloofwaardig naar -2 waarde en zelfs na enige dagen (veel km ) nog beter
--met het stuur gedrag heeft met bande te maken (banden zijn bijna aan vervanging toe ????)en banden 200GR indruk verhogen proberen
ps; de luchtmassa meter geeft altijd geen fout aan in boordcomputer of gaat niet altijd in noodloop--wel kan men bij de mb stardiagnose op een programma het diagram bezien van de staat v/d luchtmassameter
---als uw garage een dealer is kunnen zij of moeten zij de TCS of TIPS_FALL systeem inschakelen ( technische ondersteuning van mercedes)

groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

Hartelijk dank voor alle hulp zover! De garage heeft inmiddels gezien dat de automaat inderdaad blijft hangen, en heeft de zaak nu doorgestuurd naar de fabriek. Hopelijk kunnen die volgende week iets meer zeggen. Dat van die LMM ga ik maandag nog even bij de garage navragen, maar ik denk dat ze gewoon even wachten tot de fabriek antwoord geeft.

De tip over de injectoren schoonmaken ga ik zeker laten doen - de auto heeft dit jaar bijna 8 maanden alleen maar korte ritjes van 10 kilometer gemaakt, 3x per week, dus ik denk dat dat ook niet echt meehelpt.

Volgende week overleg ik nog even over die banden.

Zodra ik volgende week meer weet, meld ik dat hier weer.

StCreed 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.