Mercedes-Benz 220 Oldtimer: Help,ik heb stuurspeling (w123 200d)

Bouwjaar: 1977

Beste technische luitjes.Ik ben in het bezit van een mercedes w123 200diesel van bouwjaar 1977.Ik heb de volgende probleem.Als ik stil staat met draaiende motor dan heb geen stuurspeling.Naar mate ik sneller begin te rijden wordt de stuurspeling groter.Deze speling heb ik via de afstelmoer bij de stuurhuishuis niet weg kunnen halen.Volgens mij zit er lucht in het systeem van de stuurbekrachtiging.Ze hebben mij verteld dat je deze lucht eruit kan halen door de stuur naar links en naar recht te sturen met de deksel open van de atf vulreservoir van de stuurbekrachtiging.
Nou is mij verteld dat er nog een filter in die atf vulreservoir bevindt,bij de bodem,het moet gaan om een ronde filter.Het kan wel eens voorkomen dat deze filter verstopt raakt door ouderdom en dat je je systeem zowals eerder vermeld niet kan ontluchten.Heeft iemand ervaring met deze en kan ik wat meer tips erover krijgen.

Ook hoorde ik dat de stuurspeling kan liggen aan de stuurkogel.Graag hoor ik jullie reacties en ik dank jullie alvast voor jullie medewerking

Mercedesw123

Geplaatst door Mercedesw123 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 220? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Ten eerste moet je voorzichtig stellen met de moer op het stuurhuis.
Ten tweede als je in het resevoir de dekseldruk veer verwijdert kun je met een klein haakje het scheidingsplaatje omhoog tillen, dit bevindt zich normaal gesprokenonder het vloeistof niveau.
Dan kun je met datzelfde haakje het ronde filtertje omhoog halen (om de 60.000 km vernieuwen/ wat niemand doet). Een nieuwe kost nog geen 10,- e.
Spelling in de kogels van de spoorstangen is als dit aanwezig is het grootst bij een stilstaande situatie. Te controleren dmv de vooras van de grond te nemen, motor uit maar sleutel in contact stand 1, wiel met twee handen vast pakken (links en rechts) en kort maar krachtig heen en weer bewegen (in een kleine beweging) voel je geen speling dan is het goed.
Bij het ontluchten v/h stuurhuis dien je schoksgewijs met kleine bewegingen naar de bijde uiterste stande te gaan.
Ook zit er een ontluchtingsnippel op het stuurhuis doe daar een slangetje op lang genoeg om boven het resevoir uit te komen en je hebt een alternatief, op deze wijze is het ook mogelijk de olie te vernieuwen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.