auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Sprinter: herrie bij rijden

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5 cil. 212

Sinds kort maakt de auto rijdend in alle versnellingen veel herrie! Het begon als ik hem bij 80 in zijn 5 zette, dan hoorde je al een "granzend"" geluid.(was al jaren zo)
Het scheelt wel per versnelling, zou het de cardan kunnen zijn, of een wiel lager ?Motor lagers?
Dus als je optrekt veel herrie,volgende versnelling valt dan weer mee, koppeling ingetrapt en je hoort niets meer.....

km stand is 350.000. Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Geplaatst door

joepsprinter (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou zeggen dat het uit de versn bak moet komen. De rest blijft namelijk doordraaien als je de koppeling in trapt!!!

Chris en Pat 0
badge

14 jaar

Als je de koppeling intrapt is het weg? Dan kan het nog door een aantal dingen veroorzaakt worden. Ik denk zelf aan het druklager, maar het kan ook vanuit de drukgroep, vliegwiel of alles bij de ingaande as van de v-bak komen.

Als ik de koppeling intrap, word het een stuk! minder. De bus heeft overigens al jaren last van een rammeltje bij de koppeling.Zijn er truken om het koppelings lager te checken, of moet de bak ervoor los ?
Gisteren even getijgerd onder de bus, geen rare dingen te zien, cardan olie is op pijl, wiellagers lijken goed.
Bedankt voor het meedenken.

joepsprinter 0

14 jaar

Zonder de bak te demonteren kan je het druklager niet controleren, maar als ik jouw verhaal lees denk ik dat het probleem daaruit komt.

Ben bij een bevriende garage geweest, en denken aan een defecte versnellingsbak. Temeer omdat de bus in zijn 4 geen herrie maakt.Deze versnelling is 1 op 1 ! De lagers zullen waarschijnlijk moeten vervangen, of zoek ik beter een gebruikte bak ? Iemand nog tips ? sloop en de gok dat de bak ook niet goed is, of reviseren (prijs)

joepsprinter 0

14 jaar

Uit elkaar halen en lagers vervangen. Komt vaker voor.

paulmichiel 0
badge

14 jaar

Hoi, ik zit net het internet af te speuren naar een ( op z'n duits )2 massige swungrad, oftwel een 2 massa vliegwiel,
want die ligt er na 6 jaar bij mijn 95' 312 weer eruit, en toen kwam ik hier terecht, dus kan ik net zo goed even vertellen dat het waarschijnlijk het vliegwiel is. Je moet daarvoor de bak er af halen en dan even met je handen de drukgroep op en neer bewegen in de draairichting EN op en neer bewegen zoals je ook wielspeling opzoekt. Als daar in een van de gevallen een kwak spelling op zit, dan is dat het probleem.

6 jaar geleden heb ik dat ook al eens gehad en begon m'n bus ineens als te trillen alsof er een paar van die trilplaat machines voor stratenmakers in stonden te rammelen. nieuw vliegwiel gemonteerd en het probleem was weg.
Nu is hij weer kapot maar ik heb geen last van dat rammelen gehad, maar de koppeling was versleten een aan vervanging toe, en bij het monteren kwam ik er achter dat het vliegwiel weer kapot is, dus moet ik die weer vervangen.
6 jaar geleden heb ik rond de 350 euro betaald, en heb ik vanavond nog om half 7 even een auomaterialenzaak kunnen bereiken, en daar kwam een bedrag van maar liefst 630 euro uit. Ik ga morgen dan ook eens even rondbellen of er geen immitatie te krijgen is voor rond de 350 euro, want anders wordt het toch echt een 2e hands waar ze ook ruim 300 voor durven te vragen.
Verder heb ik wel een adres gevonden waar ze een complete vervangingset hebben dat dus uit een drukgroep koppelingsplaat en vliegwiel bestaat, dus een vliegwiel dat uit 1 stuk bestaat, en een kopelingsplaat waar weer
drukveren in zitten zoals bij normale koppelingen om de op en aflopende krachten op te vangen.
Ik ga ze morgen bellen, en als het mee valt, hoop ik dat het bedrijf waar ik de koppelingset heb gekocht
die nog terug wil nemen. Ik snap zowieso niet waarom mercedes zo'n idioot systeem bedacht heeft, want
het is dus waardeloos, en kost belachelijk veel geld als je het moet vervangen.

Een gewoon vliegwiel gaat een autoleven mee, en vervang je gewoon op tijd een koppelingsplaat en drukgroep,
maar nee, mercedes bedenkt iets wat totaal geen nut heeft, want normale vliegwielen slijten nooit, en komt het dus noooooooit voor dat die vervangen moet worden, behalve als een gare startmotor de tanden van de starterkrans
aan gort draait, maar voor de rest niet. Ik vraag me dan ook af of mercedes dat nog steeds in hun nieuwe modellen hebben toegepast. Mocht dat het geval zijn, en je daar niet om de 130dkm een nieuwe in wil zetten, dan kun je aan mij even een pm sturen voor het adres dat ik heb voor een ombouwset, want ik denk niet dat ik hier een link mag plaatsen.
Anyway, ik hoop dat ik eenieder die met hetzelfde probleem zit of komt te zitten hiermee geholpen heb.

oh, en dan nog iets, men vond ook dat mijn motor niet mooi stationair liep, en dat wijt ik nu aan het vliegwiel, want
die is dusdanig versleten dat ik hem met de hand wel 2 cm in de draairichting op en neer kan bewegen.
Ook maakt de motor een rammelend/roggelend geluid als hij stationair loopt, en dacht ik dat het de pomp van de stuurbekrachtiging was, maar daar kom ik dus achter zodra ik m'n vliegwiel vervangen heb.

Dan heb ik nog een probleem, en dat is dat als ik de auto start, hij de ene keer in noodloop start,
en de andere keer niet. Als hij in noodloop start, dan doe ik hem gewoon weer uit en start opnieuw,
en meestal is het dan weer goed, maar soms moet ik wel 3x opnieuw starten voordat hij weer nomaal
doet, en vraag ik me nu af of dit ook niet met het versleten vliegwiel te maken heeft, want iets staat mij bij dat als je een
motor afzet, hij altijd op een bepaald punt komt te staan, en er dan wel eens sensoren voor het een of ander
een merkteken op de polie moeten kunnen zien, en als zo'n vliegwiel dan zo'n speling heeft, de krukas en polie dan wel eens
te vroeg of te laat staat, en de sensoren dat als een fout zien en de zooi in noodloop gooit, of heeft een 312 geen sensors op de polie? Want dat weet ik dus niet en is het maar even gokken wat ik hier doe.

Ik heb er dan wel een paar keer aan de laptop bij de mercedes gehangen, maar daar konden ze niks uitlezen of vinden, behalve 40 euro ex btw per keer in mijn portemonee.
Ik zei toen van '' ja maar je kunt het niet maken of vinden, en wel mij laten afrekenen? how about no cure no pay?''
Het antwoord was dat ze hun tijd en het gebruik van de laptop in rekening gebracht hebben.
Dus als je nou geld wil verdienen, moet je gewoon een laptop kopen, en dan op marktplaats een advertentie plaatsen
dat je voor een bepaald bedrag alle auto's kunt uitlezen. Lukt het je niet om de storing te vinden, dan moet je klanten toch af laten rekenen. Oh, maar dat is dan oplichting! Nou, vertel mij dan maar eens wat het verschil is met die oficiele dealers,
want die doen toch precies hetzelfde?


btw, mocht er iemand een sloper in de regio tilburg weten te zitten die sprinters sloopt, en/of eventueel een vliegwiel
te koop weet, dan hoor ik dat graag, en dan liefst vanavond nog, want morgen ga ik weer op pad voor zo'n ding.

Nog even een tip:
Mocht je het vliegwiel er af halen, dan moet je nieuwe bouten kopen, want het zijn rekbouten,
en die kun je maar 1x gebruiken.

De oplossing: gereviseerde versnellingsbak gekocht en tesamen met nieuwe koppelingsplaat,druklager en drukgroep gemonteerd. Probleem opgelost! Auto is weer stil.

Bedankt voor de tips.

(heb alleen de rekbouten weer gebruikt......)

joepsprinter 0

14 jaar

Als je het vliegwiel niet hebt gedemonteerd, hoef je ook geen nieuwe bouten te gebruiken. De boutjes van de drukgroep zijn wel weer opnieuw te gebruiken. Mooi dat het opgelost is igg.

Nou, het is nog niet opgelost, want ik heb nog geen tijd gehad om verder naar het probleem te kijken.
Zodra ik iets meer weet, zal ik dat hier even vermelden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.