We zijn op reis in Zuid Amerika met onze Sprinter 315CDI 4x4, bj 2008. Momenteel bevinden we ons in Brazilie. We zitten echter reeds met een probleem : ongeveer om de 1000 km komt een gigantische, witte, geurloze rookwolk uit de uitlaat, gedurende 3 a 4 minuten. We hadden dit reeds drie maal totiertoe. Naar een Mercedes garage gegaan voor een computer diagnose, maar in Brazilie heeft men geen 315CDI . Niettemin heeft men daar de computer van de 313 serie aangesloten en vond die misschien toch al iets in de goede richting : een fout ivm de sensor van de externe temperatuur voor de turbo. Jammer genoeg had de technieker reeds de gegevens gewist, voor ik de code kon noteren. Hij kon me echter vertellen dat het niet noodzakelijk de sensor zelf is, maar toch iets dat er verband mee houdt.
Een paar dagen voor we verscheepten naar Zuid Amerika hadden we nog snel een terugroepactie ondergaan in Belgie (OELABFLASH = olieafscheider met cycloonfilter geplaatst). Toen we naar het schip reden, vond ik dat de wagen een beetje kracht miste en doffer draaide dan voorheen. Zou het kunnen dat het euvel daar iets mee te maken heeft ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft deze auto een roetfilter? Als ik naar het bouwjaar kijk denk ik ja.
Volgens mij is de auto op dat moment mogelijk het roetfilter aan het regeneren.
Noteer de kilomterstand waarop het gebeurt.
Daarna uitlezen. In de data zijn vast wel dingen over het roetfilter te vinden. Zoals de gemiddelde afstand tussen regenereren.
De afstand gereden sinds de laatste keer of de geschatte nog te rijden afstand tot de volgende keer.
Ook kun je wel uitlezen hoe vol het filter is. Vlak na regenereren is dat (bijna) 0%.
Witte rook bij het regenereren is niet normaal, maar misschien heeft dat verband met een andere kwaliteit van de brandstof die in Brazilië gebruikt wordt? Bij de recall OELABFLASH wordt ook het motorstuurapparaat geupdate. Misschien kan dat verklaren dat je een ander gedrag merkte? Een 313CDI is technisch gelijk aan een 315CDI op de software na. Dat ze hem niet kenden komt omdat NL één van de weinige landen is waar deze uitvoering geleverd wordt.
Bedankt voor alle uitleg. Als u zegt dat de 313CDI technisch dezelfde is, betekent dit dan dat in principe ook de wisselstukken (indien nodig) dezelfde zouden moeten zijn ?
We vernamen inmiddels van Franse reizigers dat ze hetzelfde fenomeen ondervonden. Bij Mercedes Frankrijk meldde men hen dat dit een normale reactie is op een recyclage, maar ze wisten niet van wat. Ik vermoed nu dat u hetzelfde bedoelt met regenereren. Maar zou het de roetfilter betreffen, of kan het ook over de catalysator gaan ? In elk geval blijkt het geen kwaad te kunnen, ... hopen we ! Naar verluid zou het op grote hoogtes zelfs ook frekwenter voorkomen, hetgeen me ergens logisch lijkt.
Ik moet er nog even bij vermelden dat inderdaad de kwaliteit van de diesel in Zuid Amerika lager ligt dan in Europa. Hoger zwavelgehalte. Staat trouwens ook vermeld in de handleiding. Tijdens onze testtoer in Europa, voor ons vertrek, merkten we hoegenaamd niets van dergelijke rooktoestanden.
Onze wagen is oorspronkelijk een Duits ex-demo model : type ZG3 = 4x4 (Oberaigner).
14 jaar
Ik ga er vanuit dat met recyclage hetzelfde bedoeld wordt als met regenereren. Met regenereren wordt bedoeld dat het roetfilter schoongebrand wordt. Er wordt in de uitlaatslag van de motor nog brandstof ingespoten die ontbrandt in de uitlaat. Hierdoor stijgt de uitlaatgastemperatuur tot ongv 700ºC. De opgeslagen roetdeeltjes worden verbrandt tot as en dat blijft achter in je roetfilter. Wordt het asgehalte in je roetfilter te hoog, dan zit deze vol en moet dan vervangen worden. Een roetfilter is wat anders dan een katalysator. Een katalysator gaat een reactie aan met het uitlaatgas waardoor met name het CO-gehalte te verminderd. Een dieselpartikel-filter vangt de roetdeeltjes op en bewaart deze tot ze verbrandt worden.
Hoe vaak er geregenereerd wordt is sterk afhankelijk van de inzet van het voertuig en diesel- en motoroliekwaliteit.
De onderdelen zouden hetzelfde moeten zijn, maar let op met buitenlandse onderdelen. Ze moet echt goed op chassisnummer uitgefilterd worden, want door plaatselijke landelijke bepalingen kunnen uitvoeringen net iets anders zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar