Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier maar heb een dringende vraag aan jullie,
Ik heb een Sprinter van 2004 311 CDI, en problemen met de kachel/verwarming.
Kachel wordt niet echt warm, en de standenknop (de ronde) heeft geen invloed op de standen.
D.w.z. dat er niets gebeurt als ik de standen verander. De kachelmotor werkt gewoon goed maar je voelt nergens wat ECHT blazen.
Al uitgevoerd:
Bedieningspaneel van verwarming gedé en monteerd en gecontroleerd. (de schijven met de verschillende kabels functioneerde gewoon)
Pollenfilter (interieurfilter) vernieuwd. (zat er overigens geen in)
Aanjagermotor vervangen (vorige was nl. defect)
De wagen heeft geen AIRCO.
De knoppen op het bedieningspaneel voelen goed aan (voldoende weerstand)
Kachelweerstand is zeer warm is dat normaal, en wat is de functie hiervan eigenlijk.
Ik snap nu echt niet meer wat de oorzaak kan zijn!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is me even niet duidelijk of je nou de kachel motor wel hoort draaien (en veranderd bij verschillende standen van de schakelaar) en geen luchtstroming voelt of hoor je de kachel motor ook niet draaien?
Gr Chris
Hoi Chris,
De kachelmotor draait wel en reageert ook op de schakelaar (kachelmotor draait dus verschillende toerentallen)
Alleen er blaast geen lucht het interieur in en ik kan de luchtstroom ook niet regelen van ruit, naar dashboard, en voeten.
Toch gaat deze luchtregelknop met behoorlijke weerstand.
En zoals ik al schreef heb het zaakje open gehad en alle kabels zitten verbonden aan de schijven achter op deze schakelaar en werken ook gewoon.
Is er misschien een kabel los geraakt van een of andere klep en is dat dan niet voelbaar?
Of is er iets anders aan de hand?
14 jaar
Vreemd probleem ja, ik zou zeggen dat er een verstopping zit in je kachel systeem... Ik zou beginnen met demontage van de kachel motor. Wellicht zijn de schoepen van het rad defect. Dan hoor je de motor wel draaien maar verplaatst ie geen lucht natuurlijk...
Succes
Zoals ik al schreef is deze net vervangen en zijn de schoepen absoluut niet beschadigd of krom o.i.d.
Ik heb gister ook nog het filter vervangen (zat er geen in maar dacht dat die misschien dicht zou zitten)
Blaast ie eerst door het filter voordat de lucht in het interieur komt? Ik neem aan van wel hè!
Nou de blaaskracht was maar heel gering direct na de kachelmotor
waar de lucht volgens mij uit moet komen, want de kachelmotor zit hier maar zo'n 15 cm onder vandaan.
14 jaar
kan je kachelmotor wel lucht aan?? kun je je lucht laten circuleren? doet hij t dan wel?
groeten van ongeveer je buurman
14 jaar
Je bedoelt dat als ik de motorkap open doe of ik dan aan de blaaszijde lucht voel?
14 jaar
Maurits, je hoeft niet steeds te citeren, gewoon direct antwoorden volstaat.
mg,
Hans.
Er zijn artiesten die het presteren om met het nodige geweld de stekker in de kachelmotor verkeerd te monteren, dit wil zeggen dat de polen op de kachelmotor verkeerd om staan. Er ontstaat nu wel een luchtstroom maar is bij lange na niet te vergelijken met een juist aangesloten kachelmotor. Kijk even goed hoe deze dus gemonteerd is.
Ook kan ik me nog voorstellen dat de recirculatieklep constant gesloten blijft, dit kan je zo controleren door visueel/hoorbaar de klep zien/horen bewegen.
Maar ik denk dat optie 1 je een stuk verder zal gaan helpen (reeds vaker meegemaakt)
Ik ben wel een artiest maar de stekker kan er echt maar op 1 manier in.
En de recirculatieklep werkt gewoon, want deze zit vlak boven de aanjager.
(gaat dus open en dicht). Maar ik kan 'm nergens binnen zetten dus ik moet weer ff wachten tot het iets beter weer is.
Ik houd jullie op de hoogte.
14 jaar
Geloof mij maar dat het mogelijk is de stekker op de verkeerde manier te monteren, maar als dat volgens jou niet het geval is durf ik de reden van de problemen niet te verklaren.
Ik laat het je weten morgen.
Bedankt
14 jaar
[quote=ReneFcG]Geloof mij maar dat het mogelijk is de stekker op de verkeerde manier te monteren, maar als dat volgens jou niet het geval is durf ik de reden van de problemen niet te verklaren.[/quote]
Je hebt me wel zeer geholpen!
Ik heb nu de stekker er VERKEERD inzitten (werkelijk waar) met de nok naar boven moest wat duwen maar het ging, en wat denk je hij blaast nu.
Kan het zijn dat de vorige eigena(aren) er mee hebben zitten klooien? Je kan deze stekker natuurlijk wel ompolen door de stalen stekkertjes eruit te halen en verkeerd en in te stoppen maar dat lijkt me gek.
Maar ja hij werkt nu in ieder geval.
13 jaar
Ik vermoed dat de kachelmotor reeds eerder vervangen is geweest, bij de nieuwe kachelmotor hoort namelijk een bijlevering die bestaat uit een verloopkabeltje omdat de stekkeraansluiting op de kachelmotors veranderd is. Vaak word deze vergeten te bestellen, en word er dus zelf wat in elkaar geknutseld met de kans op verkeerd aansluiten van de polen.
Succes dr mit
Joepie, ligt het dus niet aan mij.
Maar ja, zo kan het dus ook.
Nogmaals bedankt, want ik wist het echt niet meer.
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar