Mercedes-Benz Sprinter: Sprinter 412 bj 2000 start niet meer...

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel

Sinds het koude weer start mijn voormalige Duitse ambulance niet meer.
Dubbele accu en warmtedeken kunnen me nu niet helpen.
Bus heeft 130.000km op de teller en heeft zijn hele leven binnengestaan en is met een voorverwarmde motor in bedrijf geweest.
Rijd hier nu 1 jaar in en heb vorige winter nergens last van gehad.

Wegenwacht kon geen probleem vinden en dus werd de bus weggesleept.
De beste man van de wegenwacht vroeg me nog contact met hem op te nemen om het probleem na diagnose bij de expert aan hem te melden.

Bij de Mercedes garage hebben ze een dikke week gezocht naar het probleem.
Aantal storingen gewist in de computer en daar starte hij weer.
Verder niets bijzonders...
Heb er toen twee dagen mee gereden en de volgende ochtend wederom geen beweging in te krijgen.
Motor slaat even aan en daarna stopte hij vanzelf.
Nu niets meer.

Toen de wegenwacht de brandstofleidingen die in het blok verdwijnen losdraaide kwam er druppelgewijs diesel uit.
Deze opmerking is ook aan de MB garage gegeven, maar zij vonden daar geen probleem.
In ieder geval geen nieuwe pomp.

Is het iets electronisch?
Zit er ergens een voeler of relais die door het koude weer uitvalt?

Wie herkend hier het probleem of kan iets meer vertellen?

Blauwflats

Geplaatst door Blauwflats (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Kan het zijn dat het brandstoffilter niet naar behoren werkt en misschien water doorlaat?

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Graag een reactie.
Bus rijdt nog steeds niet.

autobedrijf cauberg (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de motor aanslaat en daarna weer afslaat zou ik zeggen dat hij op de startblokkering valt of de sleutel communiceert niet met de auto.
weet alleen niet of dit type een chip in de sleutel heeft.

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Dank voor de tip.
Heb net een andere sleutel geprobeerd, maar helaas.
De gloeispiraal brandt en is nagekeken.
De startmotor slaat netjes aan.
De brandstofpomp is ook in orde volgens de MB garage.
De wegenwacht heeft er een halve bus remmenreiniger ingespoten om de motor aan te laten slaan.
Dat werkte ook niet.

Heb vandaag de twee accu's weer opgeladen.
Had ze de afgelopen dagen helemaal leeggestart.
Probeerde het gisteren ook bij + 1 graad boven nul.
Tevergeefs...

Het blijft een raadsel.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Is dit al een CDI?

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

een 412 is nog een ouderwetse diesel.

Deze hebben origineel geen startonderbreker via sleuteltransponder, en zijn niet direct ingespoten.

Dit is een 2.9 turbodiesel 5cilindermotor.

(we hebben er op de zaak nog 1 rijden die bijna 500.000km weg heeft, dat ding doet het gewoon ALTIJD!! zomer winter maakt niks uit, voorgloeien, en dan heeft ie nog geen 3slagen nodig om aan te slaan (zelfs met de gare accu die er nu in zit).

ik vermoed toch een probleem in de brandstof aanvoer.

zis de stopklep (stopselenoide) al nagekeken, of deze wel opent of sluit, en inderdaad, dieselfilter wil wel eens problemen geven.

Willem

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

My bad. Ik had niet goed gelezen. Een 412D kan trouwens wel een transpondersleutel met WSP hebben.
Wat wordt er aangegeven tijdens het uitlezen? Er zit al wat elektronica op de auto en de basis om te beginnen is dus uitlezen en istwerte bekijken.

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Bij de MB hebben ze 1,5 week naar de wagen gekeken.
De computer gaf een aantal oude storingen die gewist zijn.
Volgens de deze expert was er verder niets aan de hand.
Ik heb helaas geen uitdraai van de oude problemen.

Omdat het een oude Rettungswagen is, zijn er 5 sets sleutels.
Allemaal getest.
Geen verandering.

Morgen ga ik met de filter en stopklep aan de slag.

Wordt vervolgd.

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

[quote=Willem12089]een 412 is nog een ouderwetse diesel.


ik vermoed toch een probleem in de brandstof aanvoer.

zis de stopklep (stopselenoide) al nagekeken, of deze wel opent of sluit, en inderdaad, dieselfilter wil wel eens problemen geven.

Willem[/quote]
Beste Willem,
Waar kan ik de stopklep vinden?
Heb een werkplaatsboek in het duits...
Dank alvast,

Marco

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

De stopklep zit op de pomp. Heeft deze auto een lijnpomp of al een rotatiepomp?
Zit het brandstoffilter wel vol met dieselolie? Al je de leiding op de verstuiver van de 1e cil los draait, komt er dan wel brandstof uit tijdens het starten?

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Brandstoffilter vervangen gisteren.
Heb wel iets ontdekt.
De rubberen ring die voor de dichting zorgt zat er scheef op.
Er zaten kleine stukjes rubber in het gat.
De garage gebeld die de laatste kleine beurt hebben gegeven.
'Zou kunnen..' vertelden ze me.
Heb de leidingen losgehaald en schoongeblazen.
Hier zat iig geen diesel in.
Misschien toch de pomp?
Of ben bang dat er kleine rubberen deeltjes door mijn leidingen zwerven.
Zou dat het probleem kunnen zijn?

Als ik start dan komt er druppelsgewijs/ tot geen brandstof uit.
Dit had de wegenwacht geconstateerd.
Maar heb er nog wel mee kunnen rijden na de Hogenbirk garage...

???

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou het filter eens goed afvullen met diesolie en mbv druklucht wat druk op de tank zetten via de vulopening(niet te veel), tegelijk starten en iemand de verstuiverleidingen los laten draaien. Misschien slaat hij op die manier aan.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je de out-bout (retour) op de brandstofpomp losdraait,komt er dan diesel uit?? en hoe veel? (beetje/aardig wat)

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

Blauwflats, je hoeft niet alles te citeren als de tekst er vlak boven staat...
Gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg, Hans.
Moderator Problemcar.

Blauwflats (0), 13 jaar geleden

Bus rijdt weer.
Twee o-ringen achter het brandstoffilter waren op.
Te weinig druk in het brandstofsysteem.
Brandstoffilter zelf was overigens ook ernstig aan vervanging toe.
Dus geen versleten blok zoals mij verteld werd !?
Bedankt iedereen.

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je dit ook terug gekoppeld naar de dealer? Dit hadden ze toch wel moeten vinden eigenlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.