Het betreft een 300SL, type R129.060.
Probleem: Warm gelopen, ANWB gebeld, diagnose ANWB: Mogelijk defecte viscokoppeling, olie in koelvloeistof, mogelijk koppakking doorgeslagen.
Wat is er reeds gedaan: Viscokoppeling vervangen. Echter de motortemperatuur loopt op naar de 120 graden en viscokoppeling slaat niet in.
Thermostaat gechecked op werking en is 100%. Mogelijk verstopte radiator. Radiator uitgebouwd en doorgespoeld. Tijdens doorspoelen wordt het gehele oppervlakte van de radiator warm. Conclusie... radiator is niet (meer) dicht.
Radiator ingebouwd, bijgevuld, voor alle zekerheid de thermostaat tijdelijk verwijderd, motor gestart, temp loopt op naar 110 graden, radiator blijft koud???? Alleen waar de toevoer zit wordt het warm, de rest blijft koud dus dat verklaart waarom de viscokoppeling niet inslaat. De waterpomp lijkt goed te werken, geen hoorbare tikken die kunnen duiden op een kapotte waterpomp.
Er zit mayo in het koelwater.
KAn het zijn dat ergens in het blok de circulatie is geblokkeerd door de mayonaise waardoor het koelwater niet kan rondpompen?
Het olieprobleem wordt later bekeken.
Met vriendelijke groet,
Len
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
thermostaat moet gemonteerd blijven u maakt zo kortsluiting in 't koelsysteem-circulatie kan zo niet werken.visco koppeling slaat zo maar niet vast .
Beste Willy,
U had gelijk, in tussentijd was de thermostaat gemonteerd en de koeling werkt weer. De radiator werd overal netjes warm en de temp blijft ok. Het oorspronkelijke probleem probleem zat waarschijnlijk in een dichtgeslagen radiator.
Alleen lekt nu de waterpomp ""opeens". Dwz, tijdens het bijvullen nu loopt er water uit, vermoedelijk waar de pomp op de kop gemonteerd zit.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar