Hallo mensen wie kan mij helpen????
Op de terug weg van onze vakantie constateerde ik dat ik bij een klim in de bergen met de caravan achter de auto koelvloeistof uit het reservoir spoot.
De teperatuur liep in mijn beleving niet echt hoog op 86 a 87 graden.
Na de eerste keer in Slovenie afgesleept te zijn naar een garage( niet zijnde een mercedesgarage)dacht men daar dat de dop van het reservoir defect was, nieuwe geplaats en weer gaan rijden.
Op de ringweg a99 Munchen afslag Neurenberg spoot er weer koelvloeistof uit, door de ADAC naar de dealer in Muchen gebracht, aldaar dacht men een defecte waterpomp, nieuwe geplaatst en weer gaan rijden.
Na weer 50km gereden te hebben weer het zelfde probleem, inmiddels was ik knap chagerijnig aan het worden, door de ADAC naar de daeler in Pfaffenhofen gebracht, daar weer overnacht op het terrein van de daeler.
S'morgens de auto de garage in en daar werd alles getest en gecontroleerd maar er werd niets gevonden.
Na veel getelefooneer met de ANWB en SOS kon ik het materiaal op korte termijn niet in huis krijgen en heb een vriend bereid gevonden om de caravan naar huis te brengen en ik in mijn eigen auto zonder caravan naar huis zonder problemen( koelvloeistoftemp ~80 graden)de rest van het traject, z'n 670 km, afgelegd.
Er zit geen olie in de koelvloeistof.
Er zit geen water bij de olie.
Er zit geen "sludge"aan de olievuldop.
Er komt geen witte rook uit de uitlaat.
Er is november vorig jaar een nieuwe thermostaat geplaatst.
Het probleem doet zich alleen voor bij hoge belasting bergopwaarts met de caravan erachter!!!!
Hoor dan wel een lichte tik in de motor( had ik nooit eerder gehoord).
De motor loopt overigens als een zonnetje.
Wie o wie kan mij helpen??????
Het gaat om een C-klasse Combi sport 220cdi uit 1998.
Groet,
Frans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je type en bouwjaar auto niet opgeeft krijg je geen serieus antwoord.
Jij bent wel heel er snel, maar het is inmiddels aangepast!!!
18 jaar
Vrijwel zeker koppakking. Eenvoudig te zien bij deze motoren: bij koude motor mag er niet overmatig druk op het koelsysteem staan. Dus laat deze afkoelen en knijp in de slangen. Zijn deze hard 99% kans op koppakking of evt een gescheurde kop. Heb dit veel meegemaakt bij bestelwagens met dezelfde CDI motor.
Sterkte!
Nog even de uitleg: door een lekke koppakking komt er compressiedruk in het koelsysteem die het koelwater eruit perst. Doordat het euvel zich alleen voordoet bij zware belasting zal het nog in de beginnende fase zijn. Wacht echter niet lang met repareren want als de pakking er ineens uitknalt sta je stil. Tevens kan er waterslag en al die narigheid plaatsvinden.
Ik heb het systeem koud afgeperst op 5 bar en deze liep niet terug.
De slang blijft inderdaad ook als hij koud is hard.
Maar waar komt dat tikken vandaan??
18 jaar
Over de tik kan je op afstand niets zeggen.
Koud loopt deze idd niet terug, scheurtjes komen vaak pas bij warme motor aan het licht.
Als de slang hard blijft (zo hard dat als je bij koude motor de dop eraf haalt je veel gesis en een hoger peil krijgt) haal dan de kop er maar af en vergeet deze niet af te laten persen.
Over de tik kan je op afstand niets zeggen.
Koud loopt deze idd niet terug, scheurtjes komen vaak pas bij warme motor aan het licht.
Als de slang hard blijft (zo hard dat als je bij koude motor de dop eraf haalt je veel gesis en een hoger peil krijgt) haal dan de kop er maar af en vergeet deze niet af te laten persen.
Zou het wellicht ook een niet opengaande thermostaat kunnen zijn?
Als het om een kopakking gaat wat gaat dat ongeveer kosten?
18 jaar
Neen want dan blijft er geen druk op het systeem staan en wordt de motor te warm of te koud en bij jou blijft hij keurig op temperatuur.
Koppakking bij MB ca EUR 1000 als alles meezit en als de kop gescheurd is en/of ze een verstuiver er niet uitkrijgen het veelvuldige van dit bedrag.
Oke Paul,
Bedankt voor de info en ik denk dat er geen keuze meer overblijft.
Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.
Ik ga morgen naar Mercedes Arink die zit hier om de hoek.
Groet,
Frans
18 jaar
Graag gedaan en wij horen het wel.
Groet,
Paul
Hallo, ik heb op aanraden van een Mercedesmonteur bij een garage mijn koelvloeistof laten meten op uitlaatgassen maar hier was de uitslag negatief.
Hij heeft op twee manieren getest, met een bepaalde vloeistof en met digitaal meetapp.
Hij vertelde mij direct daarop dat mijn radiateur te weinig koelcapaciteit had of vestopt zat en maar moest vernieuwen en hij had ook twijfels of de temperatuursensor wel de correcte temp aangaf.
Trouwens waarom heeft de dealer niet dergelijk meetapparatuur in huis?? Hiermee kan men toch direct constateren of het hier een lekke koppakking betreft!!!!
Groet Frans
18 jaar
Sorry maar wat een amateur............ Bij deze motoren komt een geringe lekkage er pas uit bij warme motor en enigszins belasting. Stationair met een snuffelaar erboven merk je niets......... Radiateur is OK want je temp komt niet boven de 87 graden................
Kop eraf is de enige oplossing.............
Maar als sensor niet oke is???
18 jaar
Als de meter bij gewoon rijden tussen de 80 en de 100 graden aanwijst is de sensor OK.
Hallo,
Een kennis van mij heeft vorig jaar ook problemen gehad met zijn mercedes. Werd te heet en raakte ook zijn koelvloeistof kwijt.Hij is na zijn vakantie naar de mercedes-dealer gegaan en daar wist men hem te vertellen als er bij een mercedes een trekhaak onder geplaatst werd met de bedoeling om hiermee een caravan of iets dergelijks te trekken over grote afstanden met veel klimwerk zou het nodig zijn om de koelcapaciteit uit te breiden met een grotere of extra radiator. Ik weet niet wat hiervan waar is, maar het is misschien een idee om te informeren.
Succes
18 jaar
Deze wordt in ieder geval niet te heet dus dat is niet de oorzaak.
Hallo ik heb ook een soort gelijk geval gehad maar dan met een suzuki baleno. Ook caravan erachter airco aan en hij liep ook warm. De anwb laten komen en deze had hem doorverbonden waardoor mijn fan continu doorliep en de airco moest ik uitlaten staan. Het hielp bijna allemaal niets. Een vriend laten komen, hij de caravan mee teruggenomen. Wat bleek later mijn radiateur zat dicht. Verstopt. Een nieuwe radiateur er zelf in gezet en mijn probleem was over. Ik verloor ook koelvloeistof en de motor liep ook warm. En ook geen witte aanslag bij de olie. Precies hetzelfde als wat hier boven beschreven staat. Gr Michael.
17 jaar
Witte koel vloeistof er op! anders Radiateur blok van Automaat plaatsen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar