Hallo,
Sinds enige tijd verliest de auto wat koelwater. Niks extreems tot vorige week. Nu was ik zo'n 2 liter kwijt. Gisteravond bijgevuld maar vanmorgen ging het lampje van het koelwater na een half uur rijden al weer branden. Expansievaatje was half leeg. Raar was dat er geen gesis hoorbaar was bij het opendraaien van de dop. Koelwater wat er nog in zat bleek koud! Radiateur ook, alleen dicht bij de motor was een slang redelijk warm. Overigens waren alle slangen goed in te knijpen.
Ik denk nu aan de pomp, of aan een kapotte thermostaat. Iemand nog andere ideëen?
Weet iemand ook waar de thermostaat zit? Zit deze tegen de radiateur aan? En waar zit de pomp ergens?
Alvast dank voor iedere bijdrage!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt eenvoudig controleren of de thermostaat gesloten bliift en of de waterpomp werkt door de verwarming in de hoogste stand te zetten. Als bij een gevuld en ontlucht koelsysteem de kahel heet wordt werkt de pomp. Na verloop van tijd moet de bovenste radiator slang vrij plotseling ook heet worden. dan werkt de thermostaat ook. Als je daarna de kachel op koud zet moet de radiateur steeds warmer worden tot de vin aanslaat.
eerst maar eens kijken of er lucht in het systeem zit. Door met twee handen de onderste waterslang in te knijpen pomp je steeds wat lucht in het expansievat.
Dit kan met stilstaande koude of warme motor.
Als na het ontluchten er steeds opnieuw lucht in het systeem komt is waarschijnlijk de koppakking lek. oid.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar