Mercedes-Benz C-Klasse: Kopplingscilinder doorpompen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: C200 CDI

Ik heb het volgende "probleempje"
Als ik een tijd met de caravan achter de auto rijdt en de (hand)versnellingsbak wordt dus flink warm, voel ik voor een deel een vrij stuk in het koppelingspedaal.
De (rem) vloeistof hierin is nog nooit ververst voor zover ik weet.
Als de motor en dus bak weer is afgekoeld is dit probleem ook weg, en komt alleen weer terug als de bak weer flink warm wordt.
Hoe is een dergelijk systeem door te pompen (net zoals met het remsysteem)???
En waar moet ik dan op letten??
(plaatjes en/of fotos zijn dan ook zeer welkom)

Tevens speel ik met de gedacht om ook de versnellingsbakolie maar een te verversen (dat heeft tenslotte ook niet het eeuwige leven).

Bij voorbaat alvast dank voor het meedenken.

Pieter

Pieterb1

Geplaatst door Pieterb1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Je probleem komt inderdaad door de niet ververste vloeistof van de koppeling, deze hoort tegelijk met de remvloeistof elke 2 jaar ververst te worden, en is ook inderdaad dezelfde vloeistof in hetzelfde potje. Doorspoelen werkt hetzelfde als bij de remmen, is natuurlijk het gemakkelijkst met een overdrukvat. Bij de dealer ben je €50 kwijt voor remmen en koppeling doorspoelen volgens mij dus zou het gewoon laten doen.
Wil je het toch zelf doen zit aan de rechterkant van de bak de ontluchtingsnippel achter een rubber afdekking, heb je een sleuteltje 7 voor nodig.

gonny (0), 14 jaar geleden

volgens mij zit bij dit model nog de koppelingshulpcilinder links op de bak, normaal ontluchten.
als de ontluchting bij de drukgroep zit, dus in de bak onder rechts dan laten doorpompen door de dealer, dit moet namelijk van onder naar boven, anders krijg je alle lucht er niet uit.

succes Eric

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

Hij zit rechts en kan gewoon van boven naar beneden, het is wel raadzaam om de nippel niet te ver los te draaien anders kan hij lucht binnenkrijgen langs de nippel.

Pieterb1 (0), 14 jaar geleden

Dank voor de info, ik zal het binnenkort even aanpakken.
Geef wel feedback als de actie geslaagd is.

Zijn er ook nog tips mbt het verversen van de versnellingsbakolie?

gr.

Pieter

ToniMB (0) PRO, 14 jaar geleden

nee, eigenlijk niet. Zoals bij elke handbak zit er een aftapplug en een vulplug waarbij je gewoon moet vullen totdat de olie er weer uitstroomt door de vulopening, wel even goed uit laten lekken. Verversen van de bakolie is trouwens in principe niet nodig bij een handgeschakelde en heeft ook niet met deze klacht te maken maar het kan ook geen kwaad.

Pieterb1 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.
Wordt vervolgd met bevindingen.

Pieter

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste manier om de koppeling te verversen/ontluchten is als volgt: Druk op het systeem zetten, nippel nog dicht en iemand 2 á 3 keer laten pompen met het koppelingspedaal, dan het pedaal onderin vast houden en de nippel losdraaien. Dit een paar keer herhalen tot de vloeistof weer helder is of in het geval van ontluchten luchtvrij is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.