auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 250 TD W124: Leeglopen accu

Bouwjaar: 1990

Hallo, ik heb het volgende probleem:

Na een lange rit (500 km) wilde wegrijden en probleem accu leeg.

Starter bij die mensen erop gezet en naar huis gereden. Tijdens rijden lichtte voortduren abs lampje even op en ging dan naar een tijdje weer uit. Mijn conclusie: accuspanning blijft te laag en door "bijladen van dynamo" kan net de spanning boven de 10 Volt blijven.

Thuis de accu volledig opgeladen, althans getracht, dit met aangesloten accu in de auto. Na halve dag laden slechts 9 volt te meten over de accu.

Vervolgens accu losgehaald, weer halve dag geladen en accu getest met accu tester, accu tester geeft naar belastingsweerstand stand goed. aan conclusie accu is goed.

Vervolgens accu weer ingebouwd, spannings op de accu gemeten, zat direct naar 10 Volt, motor laten draaien, komt vervolgens niet boven de 12 Volt. Dynamo afzonderlijk gemeten: geeft sluiting aan. Nieuwe (sloop dynamo) gehaald, gemonteerd. Na starten direct spanning op accu gemeten, spanning komt niet boven 12 Volt uit. Eigenlijk per direct begint de dynamo te stinken (begin doorbranden).

Vervolgens dynamo stekker losgehaald en blijkt dat de accu dan geen stroom meer trekt. Alle zekeringen inmiddels afzonderlijk verwijderd, geven geen byzondere lekstromen weer. Dynamo stekker vervolgens aangesloten en tussen minpool en chassis, een lekstroom van 3 Ampére. Mijn conclusie dynamo naar de...

Wie heeft advies, word er een beetje gek van.

Overigens de auto heeft daarvoor totaal geen problemen gehad.

Geplaatst door

Ron10334 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij ligt je batterij op 1 cel in kortsluiting. 9 V is veel te laag. Moet minimum 12 V zijn en bij draaiende motor 13 à 14 V.

Wat was de spanning op de batt. na het laden ?

Probeer eens met een nieuwe of andere batterij. Zorg wel eerst voor een goede dynamo (één die niet stinkt, haha)

Ps als je bij het aansluiten van je batterij de spanning zakt van 12 V naar 9 V zijn er 2 theoretische oorzaken :



1. batterij naar de knoppen

2. een héél grote lekstroom (orde van 70 ampère)

Groeten

jgffw 0

21 jaar

Spanningsregelaar vervangen

arnold690 0
badge

21 jaar

Allen bedankt voor de reactie.

Ter info: de accu na losstaand opgeladen gaf 12V aan en was dus in orde. (ook na kortstondig belasten via belastingsweerstand).

Probleem zat dus toch in de dynamo. Ook de ruildynamo bleek defekt te zijn. Tip voor een ieder: voor het monteren toch even checken met een los lampje of dynamo in orde is.

Inmiddels nieuwe ruildynamo aangeschaft en erin geplaatst.

Probleem opgelost.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Ron10334 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.