Mercedes-Benz W123-026 (250 benzine): Problemen met Solex 4A1 carburateur

Bouwjaar: 1977

Hallo,



Ik heb een probleem met m'n W123. Het is een 250 benzine automaat. Hij start goed, loopt redelijk stationair, maar wil ik wegrijden, dan begint het feest. De auto sputtert, backfired, en nog wat van die ellende, en als ik niet snel het gas loslaat valt ie uit. Als ik eenmaal rij, is er weinig aan de hand. Geef ik ineens veel gas, dan wil er zich ook nog wel 'ns een knal voordoen. Ik heb de acceleratiepomp al nagekeken, maar volgens mij is het memebraan goed.

Wat wel opvallend is, is dat wanneer de auto warm is, en de choke "aan" staat, de voorgenoemde problemen zich nauwelijks voordoen. Dan is er opeens heel goed met de auto te rijden. Totdat de automatische choke weer "uit" staat, en alle ellende weer begint. Het is nl. zo dat de automatische choke na een rit weer snel dicht staat, terwijl de auto toch warm is. Na ongeveer 2 min. staat de choke weer helemaal open.



renmoo

Geplaatst door renmoo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 250? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Is de klepspeling goed (belangrijk bij deze motoren) en staat de ontsteking wel op tijd?

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Vergeten te vermelden, er zitten heel veel W123 liefhebbers en technici op het forum van de Duitse W123 site www.w123.de

renmoo (0), 20 jaar geleden

De ontsteking is in orde. Daar is al uitgebreid naar gekeken. De klepspeling is volgens mij in orde. Eigenlijk zie ik het verband niet zo! Maar alle suggesties zijn welkom. het lijkt er sterk op, dat je met de choke "erop" goed kan rijden. Zonder choke begint het sputteren.

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Te strakke kleppen geven vaak raadselachtige problemen. Het verband is vaak ver weg -:))

renmoo (0), 20 jaar geleden

De kleppen staan niet te strak, want om eerlijk te zijn, hoor je ze een beetje. Een vriend vertelde me dat je kleppen beter wel, dan niet kan horen, dus heb ik het zo gelaten. Evengoed moeten de kleppen nog wel goed gesteld worden.

haje07 (0), 20 jaar geleden

Hallo,



Doe eens een viergastest bij de auto. Vaak staat het co gehalte niet goed. Het effect hiervan kan zijn dat het mengsel in de carburateur te veel of te weinig lucht bevat. Dit is af te stellen op de carburateur.

nikki96 (0), 17 jaar geleden

Ik heb een soorgelijk probleem gehad met mijn solex Carb. Bij mij was het pijpje van de acceleratie sproeier ( in de luchtinlaat) verstopt.

renmoo (0), 14 jaar geleden

Ben hier lang niet meer geweest.
De auto is inmiddels lang geleden verkocht. Via-via ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat bij deze auto de onderkant van de carburateur kromgetrokken was, en dus valse lucht zoog. Dat schijnt vaker voor te komen bij dit model. Bij latere modellen is de carburateur een kwartslag gedraaid.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Rene ik ben redelijk bekend met de 4A1 ,maar ik raad aan wat studie te maken van dit carburateur type. Als eerste moeten alle assen gangbaar zijn, door het kromtrekken met de 4 m8 moeren gaat dit probleemloos. Ze mogen maar met 10nm worden vastgezet. De sec. kleppen worden aangetrokken door een vacuumpotje, Zijn vaak lek en doet het dus niet. Deze kleppen moeten rustig bij acc. worden losgelaten om een pauze bij acc. te voorkomen ,of een back-fire. Verder nog de acc. pomp met 2!! stralen ,doet de pomp het wel? Is verder de carb. verwarming compleet en werkt deze goed. Filterdeksel moet tijdens bedrijf goed handwarm worden. Bij merc sites zie je een voorbeeld om er een andere carb op te zetten ,maar de mijne werkt na 30 jaar nog steeds en membramen voor bijv. pull-down en acc.pomp zijn bij merc. nog steeds te koop.!!! Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.