Mercedes-Benz C-Klasse: Lekkende lucht inlaatkanaal

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 270 CDI

Sinds enige tijd heb ik last van een sissend geluid in het werkgebied waarbij de turbo er goed inkomt. Er lijkt ook wat vermogen weg te zijn hoewel niet dramatisch veel. Ik vermoed ergens een lek in het inlaat kanaal waardoor de overdruk ontsnapt. Een grote scheur in 1 van de slangen kan het echter volgens mij niet zijn want dan zou ik veel meer vermogen kwijt moeten zijn.

Heb de slangen al gechecked voor zover mogelijk want het zit allemaal lekker weggestopt. Is er wellicht een veel voorkomende plek waar dit soort lekken ontstaan zodat ik daar kan gaan zoeken??

roaldhamer

Geplaatst door roaldhamer (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ludolf01 (0), 13 jaar geleden

een ketting breekt altijd op de zwakste schakel...niemand weet echter welke schakel....

Ludolf.

roaldhamer (0), 13 jaar geleden

Het heeft even geduurd en het zelf zoeken leverde niets op. Dus maar even naar de dealer gebracht. Die geeft aan dat er een klep van het EGR gedeelt kapot is. Dat zou een onvervangbare kunstof klep zijn waardoor het gehele inlaatspruitstuk vervangen moet worden. Dat wordt natuurlijk een duur grapje! Is hier werkelijk geen alternatief voor?

Rednose5 (0), 13 jaar geleden

Het klinkt niet heel logisch, maar ik heb nog niet weel ervaring met een Benz. De EGR-klep is dacht ik een los onderdeel wat simpelweg regelt of er verse lucht aangezogen wordt of recirulatielucht wordt gebruikt (zeg maar uitlaatgassen). En dan zal er in het inlaatspruitstuk nog een klep zitten om e.e.a. te regelen ????
1. Lijkt me dat als de EGR kapot is het vervangen daarvan voldoende moet zijn.
2. Als er een klep in de EGR kapot is lijkt het me niet geheel logisch dat er daarom gesis optreedt en vermogensverlies?

Ik heb helaas geen sluitend antwoord voor je maar Succes.

roaldhamer (0), 13 jaar geleden

Nee het klinkt zeker niet logisch. Inmiddels ben ik er achter dat ze niet de EGR bedoelden maar kunstof klepjes die in het inlaatspruitstuk zitten. Dat schijnen alle CDI motoren te hebben en deze schijnen ook met enige regelmaat los te raken en zijn dan niet reparabel. De nieuwe spruitstukken zouden verbeterde versie van deze klepjes bezitten die niet meer zo makkelijk losraken.

Blijft de vraag hoe deze klepjes het beschreven probleem van het "suizen" kunnen veroorzaken en wat uberhaupt de functie is van die klepjes in het inlaatspruitstuk???? Wie kan mij dat vertellen?

Ik denk zelf dat een veel logischere verklaring voor de sympthomen zou kunnen zijn een EGR klep die niet goed sluit en waardoor de turbo bij flink vermogen afblaast de EGR in! Bij volle belasting zou de klep volgens mij normaal helemaal dicht moeten zitten maar door alle viezigheid die zich normaal rondom de EGR ophoopt sluit deze wellicht niet meer goed. maar ja ik ben geen officiele mercedes dealer.....en als die zeggen dat het de klepjes in het inlaat spruitstuk zijn.....

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

sleet van klepjes -uitvallen hefboom

roaldhamer (0), 13 jaar geleden

OK dat is duidelijk: kennelijk worden de klepjes in het inlaatspruitstuk van buitenaf aangestuurd met een hefboompje. Doordat er onderdelen verdwijnen ontstaat er kennelijk een lek naar buiten toe met drukverlies tot gevolg. Ik begrijp echter nog steeds de functie van dergelijke klepjes niet!!! Wat doen die dingen en kunnen ze er niet gewoon uit en de openingen naar buiten afdichten?

Anders gezegd: een nieuw inlaat spruitstuk van ruim 600 euro + arbeidsloon omdat een paar klepjes zijn versleten vind ik toch wat bar. Behalve wat drukverlies en suis geluiden is er verder ook weer niet zo heel veel aan de hand. Was pas nog in Duitsland en zat nog zo op de 210 dus echt veel vermogen kan er ook weer niet weg zijn.

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

nieuwe inlaat spruitstuk en bent weer vele km dm gesteld ( wij vervangen spruitstuk ) of nieuwe aankopen hebben geen klepjes meer.( welk duurste oplossing )
gr

roaldhamer (0), 13 jaar geleden

Vandaag het inlaatspruitstuk uitgebouwd (klinkt makkelijk zo maar was toch wel een megaklus). 1 klepje was al compleet verdwenen. De andere vier ook verwijderd. Gaten dichtgemaakt en de boel weer in elkaar gezet. Suizen is weg, geen foutcodes (heb stappenmotor netjes laten zitten alleen drijft ie niets meer aan). Probleem opgelost!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.