Hallo,
Kort nadat ik "verblijd" werd door een steenmarter, die de halve geluiddempingsmat onder de motorkap van mijn C350e wegvrat, meldde zich een motor management storing. Met de ODBII scanner kwam ik er achter, dat de "heated O2 sensor, Bank 1, Sensor 1" storing gaf m.b.t. de verwarmingscircuit. Nu kan ik naar de dealer gaan en die monteert een nieuwe sensor tegen afrekening van ruim € 400. De kans is echter groot, dat de steenmarter zich ook nog even aan de bedrading van de sensor heeft vergrepen en dat zou ik waarschijnlijk zelf kunnen fixen. Hoewel de sensor ergens in de buurt van de katalysator moet zitten, slaag ik er niet in het ding te lokaliseren. Inmiddels meerdere binnen- en buitenlandse forums geprobeerd, maar niemand komt er uit. Wie kan mij helpen?
Groeten,
Douwe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hij zit aan de achterkant in de katalysator.
Sensor1 is de voorste eerste sensor ,sensor 2 zit achterin de katalysator.
Beiden, hartelijk dank voor jullie heldere antwoord. Ik had het vermoeden, dat het daar te zoeken was, maar via de motorkap kan je er nauwelijks bij. Met een spiegeltje had ik onder het inlaat deel van de motor al sensoren gezien, maar erbij kunnen ho maar. Morgen kan ik even bij een kennis op de brug en hoop vanaf de onderkant beter zicht te hebben. Wordt vervolgd!
1 jaar
Vanmorgen even op de brug geweest en al direct was de marterschade zichtbaar. Inderdaad het kabeltje van de bovenste sensor in de katalysator, ca. 5 cm van de sensor. Is op zich wel te repareren, want de kabel heeft voldoende lengte en zit met een extra lus onder het "heatshield" van het luchtfilter.
Echter om er van onderaf bij te kunnen moet je armen van ruim een meter lengte hebben. De eigenaar van de garage waar ik de brug stond (geen Mercedes kenner!) kwam met de suggestie te proberen er van bovenaf bij te komen. Het luchtfilterhuis lijkt vrij eenvoudig te demonteren, tenminste aan de voorkant te oordelen. Achter ziet het er wat complexer uit. Zou dit lukken, dan komt de "heatshield" vrij en ben ik waar ik moet zijn. Hebben jullie een idee of dit een begaanbare weg is?
Als dit niet lukt, zal de sensor eruit moeten en dat lijkt mij wel normaal van onderaf te gaan. Hoe is mij een raadsel, want je kan er nauwelijks bij.
1 jaar
Ik ben er inmiddels uit en de sensor is alleen van bovenaf bereikbaar. Daarvoor moet het luchtfilterhuis gedemonteerd worden en dat gaat vrij eenvoudig. Alleen de connector van de druksensor op het luchtfilter wil wat lastig los. Omdat voor het losdraaien van de sensor een speciale sleutel nodig is, die ik zelf niet heb, de 5 draden ter plekke met z.g. soldeerbare but-connectoren weer aan elkaar gesoldeerd. Voor het solderen per draad een krimpkous isolatie aangebracht en een hitte bestendige isolatie kous over het hele kabeltje van de sensor getrokken. Na het solderen de krimpkousen op zijn plaats getrokken en verhit en tenslotte de dikke isolatiekous over alles heen getrokken. Luchtfilter weer gemonteerd en DTC storing gewist. Tenslotte een "marterpieper" van de ANWG gemonteerd en laten we hopen dat hij nu wegblijft.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar