Mercedes-Benz 312: Mercedes Camper 312D (Hymer S520) Noodloop?!

Hallo forumers,

Ik zit met een probleem met mijn Hymer S520!
Omdat het een Camper is, kan ik niet veel info vinden over de motor die erin zit.
RDW check geeft alleen: 312D aan.
Na langer zoeken denk ik, dat het een: MOTOR, MERCEDES-BENZ OM602 DE29LA gaat.

Het probleem is als volgt:
Na een tijdje gereden te hebben, valt het vermogen weg. Wanneer je de camper uitzet, is het over!
Er is geen check engine lampje dat gaat branden op het dashboard?!

Kan ik zelf ergens foutcodes aflezen op de ecu o.i.d? Of wat kan ik zelf controleren?

P.s. De camper heeft al eens een elektronisch probleem gehad! En is bij de Mercedes dealer geweest voor een nieuw origineel motor management uit Frankfurt t.w.v 2500,-

Is er iemand die mij kan helpen met dit probleem?

Alvast bedankt!
M.v.g. Freek

Freekvtec

Geplaatst door Freekvtec (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Toch eens beginnen met uitlezen en controleren op foutcodes.

Freekvtec (0), 10 jaar geleden

Hebben m gisteren naar garage gebracht om m uit te laten lezen.
Helaas kon ik daar niet op wachten!!!

De beste man verwachte een vacuum probleem, al heb ik daar me twijfels over.. Want dan had ik dat gehoord.. (denk ik)

JacqD (0), 10 jaar geleden

Hallo,
Wij (mijn vrouw en ik)hebben met onze Hymer op Mercedes Sprinter, 316CDI net hetzelfde probleem. Men rijdt gewoon en plots valt het trekvermogen weg. De oplossing die wij tot nu toe toepassen is de motor stilzetten en terug opstarten. (doen we tegenwoordig ook al rijdend ! Wel opletten, want de stuurinrichting en vooral de remmen worden niet meer hydraulisch ondersteund ) Hetgeen men daarmee doet, is de elektronica in de motor 'resetten'. We waren met dat probleem bij Mercedes en die vervingen tevergeefs de EGR klep. Het probleem bleef bestaan. Bij een specialist in injectiepompen geweest; en die kon bij het uitlezen van de fout, een foutcode op PC vaststellen. Het zou de turbo onderdruk actuator zijn. Die werd vervangen maar het probleem bleef bestaan.
Op onze laatste reis naar Frankrijk, nu veertien dagen geleden, hebben we onze rijstijl eens aangepast. We hadden nl vastgesteld dat het fenomeen meestal optreedt bij het schakelen van 4e naar 5e. We zijn dan begonnen met langzaam te schakelen van 4e naar 5e en zie op ongeveer 600 Km kwam het verschijnsel niet meer voor. Onze veronderstelling is nu dat wanneer men langzaam gaat schakelen, men aan bepaalde onderdelen de tijd geeft om op omwentelingssnelheid te synchroniseren. Of dat klopt?
Het zou interessant zijn als degenen die in hetzelfde geval zijn, dat eens proberen EN dat degenen die verstand hebben van een Diesel turbo motor eens nadenken of er een verband kan zijn tussen het langzaam schakelen en het niet meer voorkomen van de fout. Welke onderdelen kunnen dan in aanmerking komen om vervangen of hersteld te worden?
Wij zouden heel dankbaar zijn voor een oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.