auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 210: Mercedes e 270 cdi lekkage koelvloeistof bij rekbout van de vers

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: S210 270 CDI

Ik heb de verstuiver van de eerste cilinder van mijn e 270 cdi getrokken vanwege de hoge lekwaarde die ik met mijn software uitlas (op max 5). Bovendien liep de Benz al een poosje niet zo lekker meer, veel rook en slecht trekken. Verstuiver bleek erg vervuild dus maar even in een ultrasoonbadje gehangen. Bij het terugplaatsen viel mij op dat er vloeistof in de draad van het rekboutje stond dus dat even schoongeblazen waarbij opviel dat ik er nogal wat koelvloeistof uitblies. Blijkbaar is de verstuiver eerder gewisseld en was er een probleem met het verwijderen van het rekboutje (misschien gebroken en uitgeboord?). Enfin, zo goed mogelijk gebied rondom verstuiver weer schoongemaakt en verstuiver voorzien van brandplaatje en speciaalvet weer geplaats en voorzichtig de rekbout weer ingedraaid (wat verder probleemloos ging). Motor gestart, waarden uitgelezen, gecontroleerd op lekkage: alles weer prima. Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat de boring van de rekbout 'doorprikt' in een koelkanaal van de kop en zijn er mensen die deze ervaring ook hebben (en hebben die misschien nog speciale adviezen?). Voorlopig draait de Benz weer prima en contateer ik verder geen lekkages, maar je wilt toch graag even weten of er op termijn geen ellende te verwachten is.

Geplaatst door

Paul de Bruijn (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

er is inderdaad een kans dat ze met het opboren van het boutgaatje te diep hebben geboord en dan boor je dus in een water kanaal. het kan natuurlijk zo zijn dat het boutje het gat dicht houdt maar daar zou ik op de lange termijn niet van uit gaan.
in het ergste geval is dus de cylinderkop stuk.

marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Beste Marc, de draad van de rekbout is circa 50 mm dus dat houd aardig en bovendien zal de druk in het koelsysteem normaal gesproken niet zo hoog oplopen. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk: het is een beschadiging van de kop. Aan de andere kant: ik heb de Benz met 140.000 op de teller gekocht en inmiddels staat ie op 275.000km. Zelf nog nooit iets aan de verstuivers gedaan behalve af en toe wat dieselreiniger toevoegen en meestal BP Ultimate tanken. Ik hou het even goed in de gaten. Mochten er nog mensen zijn die ervaring hebben met het dichten van dit soort lekkages dan hoor ik het graag.

beste paul,

ik hoop voor jou dat het goed gaat, ik heb zelf ook een cdi en ik hoop voor jou dat het goed gaat, ik zou zelf ook zo gaan rijden dus...
inderdaad gewoon gaan rijden en in de gaten houden.

succes
marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Gebruik op dit boutje LOCTITE 243, dat dicht voldoende af.


ludolf.

ludolf01 0

14 jaar

Beste Ludolf, bedankt voor de tip: ik zal volgende week deze Loctite halen! Ik zag op internet al dat Loctite 243 ook weer op een normale manier te lossen is, mocht de verstuiver weer aan grote schoonmaak toe zijn.

Nogmaals bedankt voor de tip, Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.