Mercedes-Benz M-Klasse: Mercedes ML 270 Cdi - verbrijzelde gloeibougie:hoe krijg je die

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 270 Cdi

We hebben een Mercedes ML 270 Cdi - bj 2002 - waarvan de gloeibougie van de eerste cilinder is stuk gegaan .

De beschadigde gloeibougie is eruit , maar blijkt in flarden ...

Na wat viswerk dachten we alle stukjes uit de cilinderruimte te hebben ,
dus injector en gloeibougie er weer in , starten ...

en tik-tik-tik ... dus motor weer snel stilgelegd !

Er zit dus nog (minstens ) een stukje metaal in de cilinderruimte , het is blijkbaar niet magnetisch ,
want via injectoropening met een draadmagneet proberen eruit te vissen lukte niet .

Blazen met perslucht in gloeibougie - of injectoropening of via een hulpstuk op de stofzuiger
bracht ook geen oplossing , hoe krijgen we dat stukje er dan weer uit ?

Het zit waarschijnlijk ergens vast nu , door het laten draaien van de motor
in de zuigerbodem vastgeslagen of mogelijk tussen de kleppen in de cilinderkop .

Het kan toch niet dat er momenteel wel een veertje (stent) in iemands kransslagader ( bij je hart dus ..)
kan geplaatst worden via de slagader in de dij ,
maar dat er niemand een oplossing weet om een stukje metaal uit een cilinder te halen ?

Moeten we nu echt die cilinderkop eraf halen ?

Een endoscoop biedt ons nog geen oplossing , dan gaan we wel zien waar het precies zit
en welke schade het heeft aangericht , maar met welk gereedschap krijg je het stukje eruit ?

De gaatjes van injector en gloeibougie zijn max 6 mm , en komen in het midden van de zuiger uit ,
hoe raak je dan met gereedschap tot bij het stukje metaal ?

Als er iemand hiervoor een oplossing weet hoor ik het graag !

In het andere geval : kan er iemand aan een werkplaatshandleiding geraken
met de werkvolgorde en de nodige gereedschappen om de cilinderkop van zo'n ML 270 uit te bouwen ?

We deden nog niet eerder zo'n 270 , wel al meerdere 3 -en 4-cilinders ,
het lijkt alvast een hele klus als je de opbouw van dat blok bekijkt ,
daarom graag vooraf een duidelijk handleiding , om fouten te vermijden .

we moeten dit spijtig genoeg zelf oplossen ,
de kostprijs van dit grapje gaat bij de dealer boven de waarde van de auto !

1NYA

Geplaatst door 1NYA (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz M-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P605 (0), 9 jaar geleden

De laatste keer dat ik dit zag was bij een mede sleutelaar. Het was weliswaar een stukje van een bougie afgebroken wat in een cilinder was gevallen. Eerst werd er met een endoscoop gekeken waar wat lag op de zuiger. Daarna werd met een dun stukje metaaldraad, welke in een gebogen vorm en omwikkeld was met ducttape de stukjes eruit gepeuterd. Mocht dit niet lukken dan is het demonteren van de kop de uiterste en laatste mogelijkheid.

Succes

1NYA (0), 9 jaar geleden

Spijtig genoeg zal die methode hier niet lukken , de gaatjes in de cilinderkop zijn zodanig klein - dat van de injector is amper 6mm , dat van de gloeibougie is nog kleiner , beide liggen meer dan 6 – 7 cm verzonken in de kop - zodanig dat er werkelijk geen enkel gebogen gereedschap inpast …

Een schroevendraaier lukt nog net , maar dan bereik je alleen de komvormige uitholling in de zuiger , niet het hogerliggende stuk … en daar ligt het stukje niet , anders hadden we het er al uit gehad !

Als er dus geen special tool bestaat om door een dergelijk klein gaatje dat stukje metaal te grijpen wordt dat een erg duur stukje : setje dichtingen + nieuwe kopbouten kost vlotjes 300 euro + btw , daar komt dan nog eens het werk bij , da’s toch echt zonde ?

Maar ja , wat doe je eraan ? …

P605 (0), 9 jaar geleden

Nu weet ik niet hoe handig je bent, maar in de buurt van Amsterdam heb ik wel een adres voor je. Alleen moet je de auto wel daar krijgen.

Lukt dat niet, dan heb je een uitdaging.

Succes

1NYA (0), 9 jaar geleden

heb je daar ook een telefoonnummer van ?

ik zou wel graag even op voorhand de situatie bespreken
vooraleer met de trailer te gaan rondsjezen ...

we weten normaal tegen morgen waar de rommel precies ligt ,
de ML staat nu bij de dealer , ze gaan het even met de endoscoop bekijken .

willy9 (0) PRO, 9 jaar geleden

Het stukje zal wel in de zuiger of kop geperst zijn door het laten draaien en zal het helaas de goedkoopste werkwijze zijn de kop te demonteren, aangezien ge het niet los kunt krijgen door gebrek aan opening ruimte. alle andere werkzaamheden drijven alleen de herstelling kosten maar de hoog te in, met eind resultaat dat de kop er nog af moet. spreek uit ervaring met dergelijk probleem.

suc6

willy9 (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoe is dit verder afgelopen
gr

1NYA (0), 9 jaar geleden

De cilinderkop wordt er momenteel afgenomen ,
als er teveel schade zou zijn ontstaan door het laten draaien met het stukje metaal in de verbrandingsruimte
wordt het mogelijk een (gebruikt) ruilblok , deze zijn wel te vinden voor een schappelijke prijs .

Later meer info ...

1NYA (0), 8 jaar geleden

beetje laat , maar beter laat dan nooit :

cilinderkop eraf , zuiger beschadigd en kleppen beschadigd ...

echt wel behoorlijke schade door zo'n stom stukje gloeibougie !

Leer hieruit : gloeibougie altijd invetten met speciaal montagevet , dan gebeurt dit NIET !
Maar zelfs al doe je dat zelf altijd , krijg je er gegarandeerd nog wel 1 te vervangen waar dit niet is gebeurd ...
en ben je weer het haasje !

JaapVeld (0), 8 jaar geleden

Absoluut mosterd na de maaltijd maar wellicht ter lering en vermaak voor een volgende gelegenheid.
Kun je niet de verstuiver verwijderen om een betere opening te creëren voor zicht en toegang.

Ik kan mij voorstellen dat er in (naar ik veronderstel grotere) verstuivergat wel een scoop past voor het zicht.

Als je aan je knie geopereerd wordt maken zij twee ingangetjes één voor het tangetje en één voor de optiek. Jullie zien ik kom uit de medische sector dus misschien bazel ik maar wat maar ik probeer ff mee te denken voor de volgende ongelukkige die zoiets overkomt. Kan ik ook zijn met mijn CDI'tje

Gr Jaap

1NYA (0), 7 jaar geleden

ik heb pas net doorgekregen dat ik "ik heb de afloop vermeld" moet aanklikken om dit probleem af te sluiten ,
dus bij deze afgesloten !

Feit dat we hieruit geleerd hebben : als een gloeibougie niet met montagevet werd ingesmeerd ,
en de chauffeur blijft er dan nog een tijdje mee rondrijden ( elke CDi start nog steeds wanneer er 1 , 2 of soms zelfs 3
- zeker bij een ML 270 , die heeft er 5 - gloeibougies groggy zijn ) zodat er geen zelfreiniging meer gebeurt
en de boel dus langzaam maar zeker compleet vastkoekt
MAG JE DAARMEE NAAR DE MERCEDES DEALER !

Wij doen het niet meer , dank u wel !

:-)

1NYA (0), 7 jaar geleden

en wat vergeet ik ? "ik heb de afloop vermeld" aanklikken !!!

Jongens toch ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.