Mercedes-Benz 230: Mercedes w124 motorprobleem

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 230 e

Goedenavond,

Ik heb behoorlijke problemen met mijn Mercedes W124 230E uit 1986.
Heb de auto al bij een monteur gehad maar de problemen blijven en veregeren met de dag.

Het probleem (ik denk dat 1 iets de oorzaak is)

*De auto rijdt vaak op 3 poten (Dit probleem is 80% minder geworden na vervangen temperatuursensor 25-4-12)
*Motor loopt niet vlak en stationair stuitert die wat.
*Motor houdt in bij gas geven en slaat dan over op de eerdergenoemde 3 poten.
*Sinds kort bij het starten slaat de auto na 3 seconden uit, dit herhaalt zich +- 20 keer en dan blijft de motor draaien.(dit probleem verergert met de dag)
*Af en toe slaat of de toerenteller of de brandstofmeter op hol en gaat alle kanten op.

Tussen deze problemen door loopt de motor gewoon goed en bij 80 kmph onder de 2500 toeren.

Wat is er al gedaan;
Bougies vervangen
Benzinefilter vervangen
Bougiekabels vervangen
Rotor vervangen
Verdeler vervangen
Stappenmotor gereinigd
Meerdere keren toevoeging in de tank gehad.
Bobine vervangen
Onstekingsunit vervangen
Temperatuursensor vervangen




Het is een storing in de elektra lijkt mij, dit baseer ik op:
De meters die raar doen.
Geen verlies van koelvloeistof of witte rook
Het starten van de motor en het uitslaan, ik kan namelijk wegrijden en als ik de auto uitrol en in de 2 zet met contact aan slaat de motor niet aan. Doe ik dit met contact uit en weer aan slaat de auto direct aan maar na 3 seconden weer uit. Ik kan in principe wegrijden door de sleutel telkens op on/off te zetten, hierdoor krijgt de motor zijn stroom en slaat direct weer aan. Dus starten en wegrijden en direct in zijn 2, motor slaat af, ik draai de sleutel op off en direct op on en de motor slaat aan, dit herhaal ik 20 x en de motor blijft lopen.
Brandstof systeem is niet lek.

Is er iemand op dit forum die deze problemen herkend???? Of die een goede monteur weet in het noorden des lands.
Zit echt met de handen in het haar.

miw

Geplaatst door miw (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 230? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Compressie al eens gemeten?
Klepstoters vervuild en zodoende onjuiste klepspeling?

miw (0), 11 jaar geleden

Dat zijn dingen die boven mijn simpele pet gaan, wellicht dat de monteur die er al naar gekeken heeft dit heeft gedaan.
Ik wil het ook graag uitbesteden maar dan wel naar een monteur die echt weet wat hij doet, de vorige heeft alleen maar geld gekost.

cor9 (0) PRO, 11 jaar geleden

-met scoopbeelden is het op 3 poten draaien wel te zien welke dit veroorzaakt.

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Het aanbieden van werk is helaas niet toegestaan...
Wij willen je met alle plezier helpen, maar het is de opzet van deze site dat we samen technische problemen oplossen,
met de insteek dat je zelf sleuteld. (met of zonder monteur)

mvg,
moderator.

miw (0), 11 jaar geleden

@Hans,
Dat kan ik grotendeels begrijpen, ik kan kleine dingen zelf uitvoeren en ik leer graag maar wat een luchtkwantummeter is of hoe een strobo werkt geen flauw idee.
Het is ook hulp als je iemand kan doorverwijzen naar een betrouwbaar iemand met kennis van zaken.

@Cor
Bougies zijn nieuw en de verkleuring die re nu is is bij alle 4 gelijk.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

dan best toch een garage raadplegen er zijn nog goede universele met prijs kwaliteit verhouding
gr

miw (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de waardevolle hulp.
Ik breng de auto wel weer naar een universele garage met het risico dat ik weer veel geld voor niks betaal.

classix (0), 11 jaar geleden

kijk eens op het mercedes w124 forum en stel daar je vraag eens

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

met beperkte kennis bent u even ver
gr

ahavelaar (0), 11 jaar geleden

Als je het luchtfilter verwijdert zie je de schijf van de luchtkwantummeter zitten. Duw die naar beneden en laat hem weer terugveren
en kijk of hij niet klemt. Kontroleer ook het elektrische gedeelte van het kontaktslot en de massaverbindingen van motor en accu.
mvg. Arie

miw (0), 11 jaar geleden

@Classic, bedankt voor uw reactie. Maar ik heb zowel op het W124 als op het Mercedesforum mijn probleem gepost, helaas geen tips gekregen die leiden naar de oplossing.

miw (0), 11 jaar geleden

@ahavelaar, bedankt voor uw uitleg. De luchtkwantum meter heb ik reeds gecontroleerd, deze veert goed op en neer. Als de motor loopt en ik druk hem iets in gaat de motor uit, dat hoort zo?
Massaverbingen van accu en motor zijn gecontroleerd, contactslot nog niet.

miw (0), 11 jaar geleden

@Willy9, 3 garage bezoeken en een paar 100 euro armer sta ik nog steeds met mijn gebrekkige kennis naar mijn motorblok te staren omdat het probleem niet is opgelost.
Ik ga ervan uit dat u als professional wel betere tips kan geven dan een doorverwijzing naar een universele garage.

miw (0), 11 jaar geleden

Het is wellicht belangrijk om te vermelden dat na het vervangen van de temperatuursensor het probleem op 3 poten lopen grotendeels verdwenen is. Heel af en toe nog een kleine stotter maar het continu aanwezig zijn van dit probleem is weg.
Wat ik mij nu afvraag; deze temperatuursensor zit op de zijkant , voor in het midden van de motor, maar bovenop de motor zitten nog 2 (in mijn ogen) sensoren van het 1 of ander. 1 met 2 slangetjes en 1 met ze stekkertjes, als ik bij deze laatste de stekkertjes loshaal gaat de motor heel onregelmatig lopen. dat is waarschijnlijk logisch maar als ik de stekkertjes er weer op zet loopt de motor weer een stuk beter maar wel onregelmatig. Zou het deze sensor kunnen zijn en wat voor sensor is dit?

Bosso (0), 11 jaar geleden

ik volg dit probleem al een paar dagen, maar kom er ook niet uit. Is het misschien mogelijk voor je om hier een paar foto's te plaatsen zodat we duidelijk kunnen zien wat je bedoeld? Zelf heb ik een M.B. met een M102 motor dus ook de 230/4cyl., en de sensoren en stekkertjes die je beschrijft komen me niet bekend voor.

miw (0), 11 jaar geleden

Hoi Bosso,

Ik zal vanavond foto's maken van het blok met beschrijving.
Misschien lukt het me ook wel om de loop van de motor te filmen incl het uitslaan.

miw (0), 11 jaar geleden

Hoi Bosso,

Ik zal vanavond foto's maken van het blok met beschrijving.
Misschien lukt het me ook wel om de loop van de motor te filmen incl het uitslaan.

miw (0), 11 jaar geleden

[img]http://i50.tinypic.com/1zok9vk.jpg[/img]

arjankempeneers (0) PRO, 11 jaar geleden

Is de zekering op het relais achter de accu nog heel?

miw (0), 11 jaar geleden

@Arjankempeneers, ja deze is nog heel en dat relais is vorig jaar vervangen.

miw (0), 11 jaar geleden

Terugkomend op de foto.

Wat in mijn ogen eruit ziet als een sensor is beplakt met groene tape. (4x)
Van onder naar boven gezien heb ik vermoedens dat de bovenste mogelijk een defect kan hebben, misschien zit ik er wel helemaal naast. Wie kan mij vertellen welke sensor dit is, of anders wat het is.
De sensor onder is de temperatuur en die is vervangen.
En wie kan mij vertellen wat de 2 middelsten doen?

Ik heb meer foto's dus kan evt duidelijker foto's posten van elk onderdeel.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

doet er niets mee 4

miw (0), 11 jaar geleden

@Willy, ik doe er zeker wel wat mee.
Heb echter een heel drukke week achter de rug met andere prioriteiten.
Erg jammer dat je je bijdrage hebt verwijderd, voor mij maar ook voor toekomstige bezoekers.

Stand van zaken is onveranderd, alleen bleef de auto vandaag wel weer lopen zonder uit te vallen.
Ik heb enkele garage's aangeschreven die mij getipt zijn en daar wacht ik nu op.

Bosso (0), 11 jaar geleden

ik vermoed dat er ergens een slecht contact zit, danwel een storing in de een of andere printplaat van de computer. Hoe dat zo? Eerst vele keren starten voordat de motor blijft lopen. Het bewuste onderdeel is flink heen en weer geschud c.q. schoongebrand en blijft contact houden zolang alles in bedrijf is. Maar nu, je zet de auto 's avond neer en de storing heeft weer de hele nacht om te coroderen/roesten en zo begint 's ochtends het verhaal opnieuw. Dit is dus een kwestie van electrische schema's erbij en alles zorgvuldig doormeten, het liefst als de storing zich voordoet. Als je al een stuk gereden hebt (naar de garage) zal het niet te vinden zijn.

Je zit met de handen in het haar? Wees blij dat je nog haar hebt. Ik al jaren niet meer ;-).

miw (0), 11 jaar geleden

Haha nou de Mercedes zit aardig te hakken in mijn haardos.

Ik baal nu ook dat de auto het gewoon weer doet (vanavond wederom geen enkel probleem)
Zo kan geen enkele monteur het probleem vinden en kan ik wachten tot de storing weer komt bovendrijven, ik wacht morgenochtend af....

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

1
gr

miw (0), 11 jaar geleden

En de lambasonde, kan die wel van deze problemen geven?
En waar zit de brandstof relais en hoe ziet deze eruit?

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

heeft deze al een lambasonde -
gr

miw (0), 11 jaar geleden

@Willy,

De Lambasonde heb ik gekregen als tip van een monteur (allround).
Of mijn w124 er 1 heeft weet ik niet, zal terstond navraag doen op het w124 forum.

Verder ben ik benieuwd waar ik de brandstofrelais kan vinden.

Momenteel doet de mercedes het prima op het onregelmatig lopen na, dat is fijn maar een monteur kan zo het probleem niet vinden.

miw (0), 11 jaar geleden

Geen Lambdasonde

pulsejetrofiel (0), 11 jaar geleden

deze types hadden regelmatig problemen met de ontstekings module (computer kastje).
aantasting door vocht, waardoor er spontaan bougie's uitvielen.
mischien .... je weet maar nooit.

miw (0), 11 jaar geleden

Als je daarmee dat kastje naast de bobine bedoeld kan ik die uitsluiten want deze is vervangen.

miw (0), 11 jaar geleden

Update.

Auto heeft wel een Lambdasonde, deze bij de passagiersstoel losgehaald en de problemen zijn weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.