Mercedes-Benz 308: misterieuze olielekkage

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM 601

Hallo,
Sinds kort heb ik te maken met een behoorlijke motorolielekkage van een Mercedes OM 601 2.3 dieselmotor (80.000 km), o.a. gemonteerd in de TN serie (208D / 308D en ook in personenauto's.
Er loopt een behoorlijk oliespoor tussen de krukaspoelie en de dynamosteun. Eerst dacht ik aan een lekke krukaskeerring maar na zorgvuldige reiniging van de frontcomponenten (o.a. cilinderkop, distributiedeksel, krukaspoelie, spanrolhefboom) en proefdraaien (3 x 10 min) blijkt de krukaskeerring niet te lekken en ook lijkt het distributiedeksel met pakking lekvrij.

Het oliespoor leek te komen via de schroefdraad van de dikke bevestigingsbout (imbusbout met platte ring) van de spanrolhefboom. Na proefdraaien was er geen lekkage te vinden. Kan het zijn dat deze bout de oorzaak is en deze gemonteerd (afgedicht) moet worden met b.v. Blue Silicon van Locktite of een ander afdichtingsmiddel.

Wie herkent deze lekkage of heeft ervaring met dit olielekprobleem?

Met dank, marsy

marsy

Geplaatst door marsy (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1
gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 308 of stel zelf een nieuwe vraag.