Hallo,
Sinds kort heb ik te maken met een behoorlijke motorolielekkage van een Mercedes OM 601 2.3 dieselmotor (80.000 km), o.a. gemonteerd in de TN serie (208D / 308D en ook in personenauto's.
Er loopt een behoorlijk oliespoor tussen de krukaspoelie en de dynamosteun. Eerst dacht ik aan een lekke krukaskeerring maar na zorgvuldige reiniging van de frontcomponenten (o.a. cilinderkop, distributiedeksel, krukaspoelie, spanrolhefboom) en proefdraaien (3 x 10 min) blijkt de krukaskeerring niet te lekken en ook lijkt het distributiedeksel met pakking lekvrij.
Het oliespoor leek te komen via de schroefdraad van de dikke bevestigingsbout (imbusbout met platte ring) van de spanrolhefboom. Na proefdraaien was er geen lekkage te vinden. Kan het zijn dat deze bout de oorzaak is en deze gemonteerd (afgedicht) moet worden met b.v. Blue Silicon van Locktite of een ander afdichtingsmiddel.
Wie herkent deze lekkage of heeft ervaring met dit olielekprobleem?
Met dank, marsy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1
gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar