Mercedes-Benz 230: Moet regelmatig koelvloeistof bijvullen zonder ik een lek zie

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300

Ik heb een 230CE van 1989, tot hiertoe weinig problemen gehad, maar nu moet ik regelmatig koelvloeistof bijgieten alhoewel ik nergens een lek vind. Het eigenaardige is, dat na een nachtje afkoeling er nog een tamelijke druk aanwezig is als ik de dop losdraai. Na het openen gaat de vloeistof tot 3 cm omhoog en het waterniveaulampje lampje gaat uit.
Vanwaar komt die druk zelfs na afkoeling ? is de overdrukstop te hard of is er iets anders?
In ieder geval bedankt voor eventuele reacties.

fc_marco

Geplaatst door fc_marco (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 230? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

vermoed lekke koppakking.laat hem in de garage door de vakman afpersen. controleer ook even de waterpomp.succes martin

mobiel (0), 16 jaar geleden

Zijn de gaatjes in de dop van het expansievatje wel los,gaat de vloeistof er niet uit via het overloopje.Is de dikke slang naar de radiateur ook hard.gr,Henk.

fc_marco (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de tips, 8 maanden geleden is de waterpomp vervangen. De gaatjes dat moet ik eens nakijken of een andere stop proberen. Via het overloopbuisje komt er niets uit, ik heb er reeds als test een petfles ondergezet. Koppakking zou kunnen maar zie niets speciaals aan de olie.
Groetjes

Ludo D. (0), 16 jaar geleden

Je hebt een klein miniem scheurtje in je koppakking. Ruiken de uitlaatgassen niet naar koelvloeistof en/of veel condens uit uitlaatgassen ?
Bij garagehouder koppakingstest laten doen. Dit is een kit die ze kopen met reactievloeistof voor vele tests en voor 1 test kan dit bijgevolg niet zo duur zijn. Dit gaat als volgt :
een beetje testvloeistof wordt in een houder gedaan en op het open expansievat geplaatst waarna de motor wordt aangezet. De testvloeistof reageert op de uitlaatgassen (via scheurtje komen deze in je koelvloeistof) en geeft een reactie (verkleuring).
Er hoeft voor een lekke koppakking niet altijd olie in het water te zitten om water in de olie.

Zelf meegemaakt en gezien, er was inderdaad een miniem scheurtje in de koppakking. Andere dichting heeft mij ongeveer 600€ gekost doch wees gerust : daarna heb je terug een zeer goede motor met NIETS van druk op het expansievat en een steeds gelijkblijvende temperatuur.

Je kan ook proberen met een additief voor radiatorlekken aangezien je een miniem scheurtje hebt. Kan een tijdelijke oplossing zijn, éénmaal je koelvloeistof hoger komt door bv file kan het lekje weer opengaan. Is te proberen want kost zeer weinig, neem echter een goed merk bv Marly.
Ik heb te lang gereden met een lekkende waterpomp en maanden nadien kreeg ik daarvan het gevolg. Bij het vervangen van de waterpomp werd de koelvloeistof afgelaten. Hoewel het expansievat bijna op niveau stond stroomde er slechts 1 à 1,5 liter (!) koelvloeistof uit terwijl er rond de 5 liter ingaat meen ik. Aan mijn olie was er ook niets te zien, radiatorstop heb ik ook vervangen. Ik heb een identieke situatie meegemaakt.

fc_marco (0), 16 jaar geleden

Dank aan iedreen die geantwoord heeft, het is inderdad de koppaking en ga ze laten vervangen. Na het afschroeven van de dop en met draaiende motor kwamen er luchtbellen in de het expantievatje.
Het probleem mag afgesloten worden.
Nogmaals dank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.