Mijn zoon heeft een W202 C240 V-6 van 1998 waarvan de motor hapert en moeilijk op toeren wil komen. Ook stinkt hij aan de
uitlaat behoorlijk naar benzine. Uitlezen gaf de foutcode's P0300/P0301/P0302/P0303, wat betekent overslag van cylinder
1, 2 en 3. Na het verwisselen van de bobines van cylinder 1 tm 3 met die van cylinder 4 tm 6, kreeg ik na uitlezen
dezelfde foutmeldingen voor de cylinders 4 tm 6. (met 4, 5 en 6 op het eind) Toen de bobines weer op de oude plaats terug gezet, waarna de foutmelding van overslag weer kwam voor de cylinders 1 tm 3. IK heb 3 nieuwe bobine's gemonteerd op cylinder 1 tm 3. De computer
geeft nu geen enkele foutmelding meer, maar toch is het probleem nog precies hetzelfde. De motor loopt nog steeds
slecht en wil moeilijk op toeren komen. Ook ploft hij af en toe in de uitlaat.
Heeft iemand misschien nog een idee waar ik nog naar kan kijken? Bij voorbaat dank.
mvg. Arie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Signalen van de lambdasondes al gemeren? 4-gas test gedaan?
Lambdasondes geven allebei een waarde van 0,45, maar ik dacht dat dit misschien veroorzaakt werd door de slecht lopende motor.
Een 4-gas tester heb ik helaas niet, maar wel een Co-tester. Kan ik daar misschien nog iets mee?
Inmiddels heb ik ook de andere 3 bobines vernieuwd. De motor loopt nu stationair netjes maar wil nog steeds moelijk op toeren komen
en heeft nog steeds neiging om een plof in de uitlaat te geven.
Krijg nu met uitlezen ook weer de foutmelding van overslag van cylinder 1 t/m 3
mvg. Arie
15 jaar
Ik denk dat de luchtmassameter niet meer goed is.
Voltage van 0,45 op de lambda-sondes is de voorspanning die er door de ecu op gezet wordt.
Als een lambda-sonde warm wordt en gaat werken dan is deze sterk genoeg om dat signaal omlaag of omhoog te trekken.
Ofwel lambda-sondes niet aangesloten (bedrading los/defect), of verwarming werkt niet (bedrading, zekering, relais), danwel sondes defect.
Hartelijk dank voor de reaktie's, maar als het mag ik heb toch nog een paar vraagjes.
Kunnen lambdasondes allebei in heel korte tijd kapot gaan? Een week geleden had ik nog een lambdawaarde van 1.
Kan zo'n ding op een of andere manier nog getest worden of moeten die zondermeer worden vervangen?
Kan een luchtmassameter nog op een of andere manier worden getest of moet die ook zondermeer worden vervangen?
Bij uitlezen geeft hij geen foutmelding. Bij voorbaat hartelijk dank. mvg. Arie
15 jaar
Eerst bedrading doormeten van de lambdasondes. 2 Stuks tegelijk is wat onwaarschijnlijk.
Werkt de verwarming van de sondes wel, alle zekeringen heel, relais (als dat gebruikt wordt) heel?
Groffe methode om een luchtmassameter te testen is rijdend de afgegeven waarde uitlezen. Trek in de 2e of 3e versnelling plankgas op tot de toerenbegrenzer.
Je moet hiervoor het maximum vermogen weten van de motor in Kw's. Als ik het goed heb is deze 125pk of te wel 92Kw.
Voor elke Kw moet de luchtmassameter minstens 1,1 Gram/Seconde geven bij maximum vermogen: dus 92 * 1.1 = 101 Gram/seconde.
Dat is gelijk aan 364 kg/uur.
Het helpt als je het aantal uitgelezen parameters weet te beperken tot deze ene waarde, leest makkelijker af.
Hartelijk dank voor de reakties. Ik hoop er volgende week mee aan de slag te gaan en dan nader verslag uit te brengen.
mvg. Arie
15 jaar
Arie --een optie
heeft u al eens met nieuwe bougie,'s geprobeerd daar hier niets van te lezen is of deze ook al vervangen waren daar dit ook weleens regelmatig voorkomt -ter inlichting -- en vermits deze eerst tussen 60000 en 90000 km moeten vervangen worden als ik me goed herrinner -2 per cyl x6 =12 stuks normaal kunt u de 2 bobijn kabels niet verkeerd aansluiten tekening kleppendeksel
groetjes
Was ik vergeten te melden, maar de bougie's zijn ook alllemaal vernieuwd, met in acht neming van de aansluitgegevens op het
kleppendeksel. Lambdasonde's heb ik nog niet naar kunnen kijken, omdat ik op dit moment nog een andere auto voor reparatie
op m'n brug heb staan en zo op straat kan ik er niet bij. Ik heb een andere luchtmassameter geprobeerd maar daar viel de motor
steeds meee uit. Deze luchtmassameter had exact hetzelfde Bosch-nummer maar een iets afwijkend mercedesnummer. (kwam uit
een goed werkende C200 CDI) Toen heb ik het geprobeerd met de stekker van de luchtmassameter los en dat ging stukken beter
Als ik niet meer dan half gas gaf trok de motor zonder haperen in 1 keer naar de 6000 toeren. Alleen bij meer dan half gas
ging de motor wel haperen. Met de oude luchtmassameter er weer in was er niet met de auto te rijden.
Het is dus denk ik wel duidelijk dat de luchtmassameter vervangen moet worden, maar ik vraag me alleen nog af of het haperen
(met de luchtmassameter los) bij meer dan half gas komt omdat de luchtmassameter niet is aangesloten of dat er nog meer aan
de hand kan zijn. mvg. Arie
15 jaar
Als de luchtmassameter los is gaat de motor-ecu een vervangend signaal gebruiken, meestal gasklep positie en toerental.
Daar kun je alles min of meer mee laten werken tot en met vol-gas als je dat wilt als fabrikant.
Soms beperken ze de functie om te verkomen dat er met volle belasting gereden wordt - kan hier het geval zijn.
Eerst luchtmassameter vervangen, dan codes wissen en weer testen.
Zal een nieuwe luchmassameter gaan bestellen en daarmee gaan proberen. Ik houd u op de hoogte. In ieder geval tot zover
vast bedankt. mvg. Arie
15 jaar
Probleem is opgelost.
Door vakantie heeft het even geduurd, maar inmiddels is de nieuwe luchtmassameter gemonteerd en nu
loopt de auto weer super. Iedereen nog bedankt voor het meedenken. mvg. Arie
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar