auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 280: Motor loopt warm boven 100km /u

Bouwjaar: 1978, Brandstof: LPG, Motorcode: 280 CE

Hallo,

Gaat om een 280 CE W123 uit 1978, loopt op LPG. Sinds kort loopt motor warmer naarmate ik harder rijd, zowel op gas als op benzine. Bij 110-120 km/u al 100gr. Ik heb thermostaat vervangen. Geen koelvloeistof lekkage te ontdekken. Wie kan mij helpen?

Geplaatst door

slen (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Radiateur uit of inwendig vervuild zou een oorzaak kunnen zijn.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

Als dat niet het geval is, waterpomp controleren op opbrengst, koelvin loopt wel mee als de motor warm genoeg is?

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Cor de koelvin heeft geen zin bij 100 km/h want dan moet er voldoende rijwind zijn. Deze waterpompen lekken nog wel eens maar problemen met de circulatie heb ik nog nooit meegemaakt.

Visco gaat ook nog wel eens stuk maar deze geven alleen problemen als er langzaam wordt gereden.

Daarom, als de temp echt zo hoog is, (dus geen sensorstoring) 99,99% zeker vervuilde radiator. Eerst proberen te reinigen zowel inwendig als uitwendig en als dit niet werkt vervangen.

Succes met dit mooie model!!

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie. Kunnen jullie aangeven hoe je dat meet de waterpomp opbrengst? en hoe meet je of je een sensorstoring hebt?

Vicokoppeling is het denk ik niet want een uur in 30 gr in de file gaat goed, blijft ie netjes op 90gr.

Ik heb radiator gespoeld met een blikje reiniger, het enige is dat ik bij het doorspoelen niet weet waar ik het blok kan doorspoelen, er moet ergens een bout of iets zijn maar ik kan het niet vinden.

gr.

slen 0

18 jaar

Waterpompopbrengst kan je niet meten maar als je de dop eraf hebt en het stroomt goed door dan werkt de waterpomp prima.

Vervang die radiator nu maar dan ben je er zeker vanaf.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Hallo ,

Ik heb zoals jullie hebben gezegd een radiator gehaald en ben oude aan het afkoppelen maar kom nu met nieuwe vraag. Alle slangen zijn los behalve die 2 helemaal onderaan dan zijn rubbere slangen die overgaan in een kopere leiding. Volgens mij is dit de koeling voor mijn automaatversnellingsbak? ik heb deze ietjes losgedraait en zie er volgens mij olie uitkomen, klopt dat? is dat mijn transmissie olie en moet ik die opvangen en teruggieten daarna of gewoon met nieuwe aanvullen?

hoe moet ik ontluchten als alles er weer op en aan gemonteerd zit?

alvast bedankt
Marcel

slen 0

18 jaar

Ik hoop dat je gedaan hebt wat [b]paul michiel[/b] zei, want daar ligt het aan! Er zijn speciale radiatoren te krijgen met een dubbele koelcapaciteit, omdat het een veel voorkomend euvel is dat deze motoren [color=#FF0000]heet[/color] worden boven 100 km/u. Hang je nu een gewone gebruikte radiateur ervoor, ben ik bang dat je er weinig mee op vooruit gaat. De atf olie die eruit loopt moet je opvangen, zeven en weer bijvullen in de versnellingsbak.

Sytze

ps, heb hier nu 1 in de werkplaats met exact hetzelfde!

sytze 0
badge

18 jaar

1. Ik heb niets gelezen over een grotere capaciteit radiator (ook niet bij paul michiel). Ik heb wel een nieuwe gehaald bij Brezan is dat goed genoeg denk je?

2. Ik had ook nog een vraag over ontluchting: als alles aangesloten is hoe moet ik dan ontluchten? alleen door de motor te laten lopen 20 min en radiator dop open en kachel open?

slen 0

18 jaar

Slen,

Een keer klikken als je een bericht verzend is genoeg,de overtollige verwijder ik wel even.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

[quote=Hans4037]Slen,

Een keer klikken als je een bericht verzend is genoeg,de overtollige verwijder ik wel even.

Hans[/quote]
Als de pc niet al te snel is waar je mee werkt kan het gebeuren dat er niet direct iets gebeurd wanneer je op verzenden drukt, je kan dan denken dat je niet goed hebt gedrukt. Overkwam mij van de week ook al es.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

OK, ik zal erop letten dat ik 1 keer verzend, inderdaad een beetje teveel van het goeie zo.

Hebben jullie nog naar mijn laatste 2 vragen kunnen kijken?

dank Slen

slen 0

18 jaar

OK, ik zal erop letten dat ik 1 keer verzend, inderdaad een beetje teveel van het goeie zo.

Hebben jullie nog naar mijn laatste 2 vragen kunnen kijken?

dank Slen

slen 0

18 jaar

OK, ik zal erop letten dat ik 1 keer verzend, inderdaad een beetje teveel van het goeie zo.

Hebben jullie nog naar mijn laatste 2 vragen kunnen kijken?

dank Slen

slen 0

18 jaar

Hebbie last van de [b]bibbers[/b]? Vraag 1: Ik bedoelde alleen een nieuwe radiateur, dat er een is met dubbele capaciteit is gewoon een advies, kost 150,- incl.

vraag 2: rustig vullen en laten lopen met dop eraf, en dan zodra thermostaat open is geweest navullen. Evt. nog es herhalen. of: vullen tot rand dop erop rustig een blokje om met auto totdat thermostaat open is geweest, af laten koelen en navullen, evt. herhalen.

Zo goed?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Een radiator met vergrote capaciteit is normaliter niet nodig. Echter deze MB (=Behr) radiatoren blijven van buiten altijd erg mooi maar na 20 jaar trouwe dienst wordt de koelcapaciteit veel minder door inwendige verstopping. Je zult zien dat de temp nu weer max 90 graden wordt ookal rijdt je op topsnelheid (mits rest koelsysteem ok).

Peil wel even je bakolie, motor warm rijden, stationair laten draaien, even in alle vernellingen zetten (als hij pakt weer naar de P stand) en dan peilen. Te laag is niet goed maar teveel ook niet, let op tussen min en max is maar ca 0,3 liter.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Nou paul michiel, dat ben ik nog niet helemaal met je eens! De 280 motor van mb wordt extra warm omdat de kleppen hun warmte niet meer kwijt kunnen aan de kop, helemaal als ie op gas loopt. De kop wordt dan op bepaalde plaatsen warmer dan elders. Plaats je dan een vergrote radiateur dan merk je dat meteen als je rijdt.
Althans dat is mijn ervaring.

welke saus wil je?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Dank voor de toelichting over bak olie peilen nog want daar liep ik geisteren tegen aan. Nieuwe radiator is gemonteerd en nu moet ik ook weer de bak olie aanvullen. Het rare is alleen dat ik gisteren zag dat het niveau van de olie niet te peilen was, zat ver en ver boven max streepje en ik weet zeker dat het altijd op normaal niveau stond. En dat terwijl ik ongeveer een 2 liter heb moeten aftappen voordat ik oude radiator heb losgehaald.

Waar komt dat door? Ik moet deze afgetapte bak olie toch teruggieten bij de opening van de peil stok?

PS ik snap nog steeds niet waarom mijn berichten steeds 3 X aankomen, ik verzend echt maar 1 keer.

slen 0

18 jaar

Dank voor de toelichting over bak olie peilen nog want daar liep ik geisteren tegen aan. Nieuwe radiator is gemonteerd en nu moet ik ook weer de bak olie aanvullen. Het rare is alleen dat ik gisteren zag dat het niveau van de olie niet te peilen was, zat ver en ver boven max streepje en ik weet zeker dat het altijd op normaal niveau stond. En dat terwijl ik ongeveer een 2 liter heb moeten aftappen voordat ik oude radiator heb losgehaald.

Waar komt dat door? Ik moet deze afgetapte bak olie toch teruggieten bij de opening van de peil stok?

PS ik snap nog steeds niet waarom mijn berichten steeds 3 X aankomen, ik verzend echt maar 1 keer.

slen 0

18 jaar

Dank voor de toelichting over bak olie peilen nog want daar liep ik geisteren tegen aan. Nieuwe radiator is gemonteerd en nu moet ik ook weer de bak olie aanvullen. Het rare is alleen dat ik gisteren zag dat het niveau van de olie niet te peilen was, zat ver en ver boven max streepje en ik weet zeker dat het altijd op normaal niveau stond. En dat terwijl ik ongeveer een 2 liter heb moeten aftappen voordat ik oude radiator heb losgehaald.

Waar komt dat door? Ik moet deze afgetapte bak olie toch teruggieten bij de opening van de peil stok?

PS ik snap nog steeds niet waarom mijn berichten steeds 3 X aankomen, ik verzend echt maar 1 keer.

slen 0

18 jaar

Dat komt doordat de bak nog niet warm is. Je moet hem warm peilen! Dus eerst een proefrit, en daarna pas peilen. Wel even in voor en achteruit doen met voet op de rem, en dan nog maar es peilen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Beste Sytze,

Gelukkig hoeven wij het niet altijd met elkaar eens te zijn in deze wereld -:)))))

Ik ben met je eens dat de M110 motor een niet al te ruim bemete koeling heeft. Echter ik heb altijd de beste ervaring met de originele Behr/Mercedes radiator. Vervangen en je kunt weer 20 jaar zonder koelproblemen rijden.

Ik heb dezelfde ervaring met de W124 serie met de grotere motoren, bij warmlopen stationair (koude plek bij visco) en bij stevige belasting radiator vervangen probleem opgelost.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Bedankt en klopt het dat ik de afgetapte olie nadat ik het gezeefd heb bij de opening van de peilstok moet teruggieten?

slen 0

18 jaar

Bedankt en klopt het dat ik de afgetapte olie nadat ik het gezeefd heb bij de opening van de peilstok moet teruggieten?

slen 0

18 jaar

Bedankt en klopt het dat ik de afgetapte olie nadat ik het gezeefd heb bij de opening van de peilstok moet teruggieten?

slen 0

18 jaar

Ja hoor, dat zijn Paul en ik vast wel met elkaar eens, heheheheh!

Sytze

ps @paul, welke saus nou? en is een ligimaux als bed oke?

sytze 0
badge

18 jaar

geen sausvoorkeur Sietse. het is jouw feestje-:))

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.