Mercedes-Benz 310 KA 1991: motor slaat af wanneer de koppeling ingetrapt wordt

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 102.945, Motorinhoud (cc): 2299, Vermogen (kw): 77

Hallo allemaal,
Ik heb een Mercedes busje met een 2.3 benzinemotor (m102.945) met katalysator.

Anderhalf jaar geleden sloeg de motor plotseling af, als ik de koppeling intrapte, bijvoorbeeld voor een stoplicht of gewoon binnen de bebouwde kom. Ook stationair loopt de motor 'ruw' lijkt dan bijna af te slaan.

Bij de eerste garage waar ik naar toe ging, zeiden ze dat de stappenmotor stuk was.. Je hoorde deze ook zoemen van hoog naar laag en weer terug, alsof hij zoekend was.. Dus stappenmotor vervangen.. geen resultaat. ECD laten nakijken maar ook daar geen fout in gevonden.

Bij de garage waar de bus in onderhoud is kwamen ze erachter dat door valse lucht de lambda sonde een verkeerde meting gaf en dus teveel benzine gevraagd werd en het systeem daardoor vervuild is geraakt. Met twee flessen systeemreiniger lag er een flinke plak roet op de vloer.
Ondertussen is de carburateur gereviseerd (pakkingen en rubbers waren poreus) verschillende slangen vervangen want deze waren ook poreus.
Pakking van de spruitstuk vervangen.
Ontstekingsmodule (rotor verdeelkap bougies) vervangen.

probleem is minder geworden maar nog steeds slaat de bus af, als de motor warm is en al rijdend de koppeling ingetrapt wordt om terug te schakelen. (voor rotonde of stoplicht)

Motor loopt (warm) stationair nog steeds ruw en lijkt soms bijna af te slaan maar hervindt zich dan weer en loopt dan eventjes redelijk. Om dan het hele riedeltje van voor af aan weer te herhalen.

heeft iemand nog ideeën en tips
met vriendelijke groet,
Bas

mb 310 ka t1/tn

Geplaatst door mb 310 ka t1/tn (50) , lid sinds 2 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

3 Reacties

2 maanden geleden - kaleido 1

Carburateur gereviseerd ?
Pakkingen en slangetjes is geen revisie , sproeiers en afstellen ?
Klepspeling en compressie al eens gecontroleerd .

2 maanden geleden - Heino4267

Naast controle op valse lucht zou ik ook eens het vlotterniveau in de carburateurs controleren en een controle op te warm wordende benzineleidingen (vapour lock) uitvoeren.

2 maanden geleden - harry4203

Volgensmij zit hier zo'n electronische k....t carburateur op. Miss is een andere gebruikte opzoeken nog de beste oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 310 KA of stel zelf een nieuwe vraag.