close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz CLA-klasse 2016: Motorlampje

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2143, Vermogen (kw): 100

Beste,

Ik heb 2jaar en half geleden een cla 200d gekocht met 51.000 op de teller. De wagen heeft inmiddels 135.000 staan.

Ik heb het laatste halfjaar wel het één en het andere opgemerkt. Na mijn voorlaatste onderhoudsbeurt begon hij ineens olie te verbruiken. Opgemerkt op de autobahn toen ik terug kwam van Leipzig, ineens een melding op het dashboard om het oliepeil te checken bij volgende tankstop.Nu verbruik ik 1liter olie op ongeveer 3000-4000 kms.
Hangt een beetje af van hoe hard ik het gaspedaal druk op de autobahn. ( ik rij vaak in Duitsland).


3weken geleden met naar zwitserland te rijden ging ik ook door Duitsland. Ik cruisde al ongeveer 10mins aan 180km/u en ineens voelde ik de auto zich inhouden en sprong het motorlampje aan. Gestopt bij een tankstation om alle liquids na te kijken maar alles bleek in orde.

Terug doorgereden maar het lampje bleef aan. Vermogen was nog steeds verminderd maar kon wel nog 160 rijden. Dus dan maar gewoon 140-150 voort gereden. In Zwitserland bij een garage laten uitlezen en het bleek iets te zijn met turbolader te weinig druk.
Hij heeft deze gereset en na enkele dagen reed ik terug naar huis maar max 165km/u. Lampje is niet meer aangegaan.

1 week erna met naar Nederland te rijden sprong het weer aan bij 120 op de snelweg.( auto was wel goed volgeladen, 3 personen + volle kofferbak).

Enkele dage erna is het lampje terug uitgegaan en is het uitgebleven tot op heden. Ik heb het terug eens willen triggeren door oo een stuk snelweg 190 te rijden maar er kwam niets.

Ik vind het een beetje raar gedrag van de wagen.
De wagen is stage 1 getuned naar 180pk en 420nm door de vorige eigenaar. De auto stotterede altijd een klein beetje bij het heel zacht indrukken van het gaspedaal. Hij doet dit ook niet altijd maar ik merk wel op dat het nu vaker voorkomt dan toen.

Ook hoor ik soms een wat metaalachtig schrapend geluid onder 2300+~ rpm. Dit komt en gaat ook weer weg. Soms duurt het enkele minuten vooraleer het weg gaat en soms een halfuur. Soms hoor ik het enkele dagen niet. Of de motor nu warm of koud staat maakt niet uit. Echt heel bizar.

Zelf weet ik dat de koppeling moet vervangen worden, soms heb ik op de autosnelweg in 4de, 5de of 6de versnelling als ik het gaspedaal helemaal naar beneden druk dat de toerenteller even naar boven gaat en dan terug naar beneden en dan accelereert de wagen pas. Gebeurd alleen als ik al het vermogen vraag. Niet bij gewoon gas geven.

Wat ik ook al 2maal heb opgemerkt is dat ineens al de veiligheidsystemen uitvallen tijdens het rijden. 1 keer bij het verlaten van de autobahn en 1 maal toen ik voor een roodlicht stond. Stuurbekrachtiging, ESP, ABS, parkeerrem, etc viel allemaal uit.

Zijn er mensen die mij wat wijzer kunnen maken vooraleer ik naar de garage ga? Ik heb mijn wagen deze periode veel nodig en ik wil het gezoek van een garagist tot het minimum te beperken zodat ik de wagen niet te lang kwijt ben.

Mvg

Geplaatst door

TFH94 (50)

al 6 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt er op of je twee problemen hebt:
1. te weinig vermogen waarna het MIL-lampje aan gaat. Volgens de garage in Zwitserland wijst dit naar de turbo. Wat je zou kunnen doen (naast uitlezen wat de foutmeldingen precies zijn geweest) is een rooktest laten uitvoeren om te kijken of je druk verliest ergens. Dit is ook een vrij goedkope optie. En natuurlijk de staat van de turbolader laten controleren. Wellicht zit het olieverbruik ook op die plek?
2. een elektrisch probleem waardoor je af en toe te weinig spanning hebt om de veiligheidssystemen in de lucht te houden. Eerste stap is kijken naar de leeftijd van de accu en met een digitale accutester de accu-gezondheid te laten meten. Als die goed is (!?) dan zou je de dynamo en massapunten eens kunnen laten controleren, dat zijn ook eenvoudig uit te voeren en niet te dure controles.

Heino4267 710

6 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CLA-klasse of stel zelf een nieuwe vraag.