auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Cl: motor valt stil

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4200 V8

Hallo , de 420 CL start en rijdt perfect als hij koud is ( motor loopt zéér mooi en schudt helemaal niets , buiten het geluid om heb je de indruk dat hij gewoon niet loopt , zo rustig loopt hij ) , na enkele minuten begint de motor een weinig te schudden ( ontsteking hapert ?? ) en dit wordt erger en erger ... als je dan zou willen vertrekken valt de motor stil ( wegens vermogensgebrek ?? ) en dan krijg je hem enkel terug aan het lopen nadat je hem volledig hebt laten afkoelen .
Tijdens startpogingen bij de warme motor ploft de wagen regelmatig in de uilaat en inlaat .

Wat voorafging :

De wagen reed voordien echt zéér goed maar heeft hieraan voorafgaand drie weken ongebruikt stilgestaan . Bij het vertrekken heb ik eerst de batterij moeten opladen omdat deze volledig was afgegaan tijdens deze stilstand , waarna hij onmiddelijk bovenbeschreven probleem vertoonde .

Vierduizend kilometer ervoor heb ik één van de twee bobjnen dienen te vervangen .

Ik heb beide verdeelkappen en rotors gezuiverd .



Wat ik graag zou weten :

1 Kan de ontsteking van deze wagens worden uitgelezen met diagnosetoestel ?

2 Als de ontstekingsmodule zou defect zijn , is dat het "siemens-blokje" op het binnenspatbord bestuurderszijde waar 2 grote ronde stekkers opkomen , samen met 2 kleinere stekkers en een luchtdarmpje ?? Dient deze blok (ook) nog voor iets anders ?

2 Hoe weet ik dan dat dit blokje defect is en niet dat er een fout in de signalen / sandtoestellen zit ?



Wie weet raad ?

Dank bij voorbaat

Geplaatst door

asl +0
badge

al 18 jaar lid

Reacties

MET HAND HELD TESTER (HHT) kan motor(onsteking) zeker uitgelezen worden met stardiagnose weet niet vermoet ook wel (dealer toestellen MB )
voorstel-- aan motortester(scoop beelden onsteking bekijken)aansluiten--foutcode's met HHT of STAR opvragen en volgens werkboek metingen doen en herstellen--als de onstekingsmodule defekt is geeft de HHT dit aan
- klopt--ontsteking module is de blok op binnenspatbord (alleen ontsteking en klop sensors (is een duur blokje) is niet geprogrammeerd op chassi nr
-krukas sensor nazien (koud goed -warmer worden defekt afkoelen terug goed)is aan de onstekingmodule aangesloten-
-bobijnen twee en twee verdeelkappen (komt veel voor als oorzaak -- motor opwarming bobijnen slecht)

willy9 +0
badge

15 jaar

Bedankt Willy ,

ik heb nu de verdeelkappen en de rotor s vervangen (beru ) , en het probleem was opgelost , na enkele dagen reeds begon echter regelmatig één of meerdere ontstekingsvonken niet door te komen : stotterende motor tot gevolg , schudden bij rijden

Toen ik in de volslagen duister het onsstekingssysteem bekeek bij draaiende motor zag ik bij één verdeelkap ( nieuw ! ) aan de "basis" van één aansluiting ( bougie 7 ) vonken constant overspringen ( sprongen ongeveer één mm ver ) , bleek de verdeelkap daar gebarsten .
Dit ging gepaard met het typisch knetterend geluid .
Bij de andere verdeelkap (ook nieuw van beru ) hoorde ik een gelijkaardig geknetter , doch veel minder snel , en was er geen vonkvorming zichtbaar waar te nemen ( inwendig overspringen ?? ) , deze ga ik ook vervangen .

Hoe kan het dat deze twee verdeelkappen "onmiddellijk" naar de haaien zijn , desondanks ik meen terecht te mogen stellen dat het hier om een kwaliteitsmerk gaat ( beru ) ??

één onstekingsbobijn werd een half jaar geleden vernieuwd ( bosch )

Bij het vandaag plaatsen van de nieuwe verdeelkap ( ter vervanging van deze waarbij ik de vonken zag ) en na een halfuurtje te hebben gereden hingen er verscheidene condensdruppels in deze nieuwe kap

De bougiekabels zien er nieuw uit , maar bij de observatie in het volslagen duister zag ik op verscheidene plaatsen evenwijdig met de kabels "lichtvorming" , dit leken me geen echte vonken , maar meer "ionisatie licht " , is dit normaal , welke weerstandswaarde mogen deze draden echter te hebben ?

vraag 1 : is er niets anders aan de hand aangezien beide nieuwe verdeelkappen zo snel defect zijn ?
vraag 2 : het "ionisatielicht" bij de kabels , is dat normaal ?
vraag 3 : wat dient de weerstandswaarde van de kabels te zijn ?
vraag 4 : die condensvorming , wat moet ik daarmee ?

Wie weet raad ?

asl +0
badge

14 jaar

Gewoon twee nieuwe Beru-verdeelkappen geplaatst en het probleem was -ook na 1000km- opgelost

asl +0
badge

14 jaar

Maaaaar!!!! ... na ongeveer 2000km terug de verdelerkappen naar de haaien , wat nu ?

asl +0
badge

14 jaar

u zit met 'tzelfde probleem op 2 topi's

originele kabels (volkern) met ontstoringkop meen 1k ohm-ionisatielicht normaal niet aanwezig--beru koolstofkabels nog nooit goed resultaat mee gezien (vervang ze steeds terug door mb orign,)
voor condens zitten de beschermkappen er nog op ???

willy9 +0
badge

14 jaar

ik heb de bougies en kabels gecontroleerd...
de kabels meten allen ongeveer 2kOhm ( 1,9-2,1 ) ze zien er onbeschadigd en bijna nieuw uit , en ze zijn origineel van mercedes daar hun embleem er op staat .
de bougies zijn één graad aangepast aan het op gas lopen ... deze zijn de hiervoor voorgeschreven bougies en staan op 0,9mm

lijkt me dus in orde

asl +0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CL 420 of stel zelf een nieuwe vraag.