Hallo , de 420 CL start en rijdt perfect als hij koud is ( motor loopt zéér mooi en schudt helemaal niets , buiten het geluid om heb je de indruk dat hij gewoon niet loopt , zo rustig loopt hij ) , na enkele minuten begint de motor een weinig te schudden ( ontsteking hapert ?? ) en dit wordt erger en erger ... als je dan zou willen vertrekken valt de motor stil ( wegens vermogensgebrek ?? ) en dan krijg je hem enkel terug aan het lopen nadat je hem volledig hebt laten afkoelen .
Tijdens startpogingen bij de warme motor ploft de wagen regelmatig in de uilaat en inlaat .
Wat voorafging :
De wagen reed voordien echt zéér goed maar heeft hieraan voorafgaand drie weken ongebruikt stilgestaan . Bij het vertrekken heb ik eerst de batterij moeten opladen omdat deze volledig was afgegaan tijdens deze stilstand , waarna hij onmiddelijk bovenbeschreven probleem vertoonde .
Vierduizend kilometer ervoor heb ik één van de twee bobjnen dienen te vervangen .
Ik heb beide verdeelkappen en rotors gezuiverd .
Wat ik graag zou weten :
1 Kan de ontsteking van deze wagens worden uitgelezen met diagnosetoestel ?
2 Als de ontstekingsmodule zou defect zijn , is dat het "siemens-blokje" op het binnenspatbord bestuurderszijde waar 2 grote ronde stekkers opkomen , samen met 2 kleinere stekkers en een luchtdarmpje ?? Dient deze blok (ook) nog voor iets anders ?
2 Hoe weet ik dan dat dit blokje defect is en niet dat er een fout in de signalen / sandtoestellen zit ?
Wie weet raad ?
Dank bij voorbaat
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
MET HAND HELD TESTER (HHT) kan motor(onsteking) zeker uitgelezen worden met stardiagnose weet niet vermoet ook wel (dealer toestellen MB )
voorstel-- aan motortester(scoop beelden onsteking bekijken)aansluiten--foutcode's met HHT of STAR opvragen en volgens werkboek metingen doen en herstellen--als de onstekingsmodule defekt is geeft de HHT dit aan
- klopt--ontsteking module is de blok op binnenspatbord (alleen ontsteking en klop sensors (is een duur blokje) is niet geprogrammeerd op chassi nr
-krukas sensor nazien (koud goed -warmer worden defekt afkoelen terug goed)is aan de onstekingmodule aangesloten-
-bobijnen twee en twee verdeelkappen (komt veel voor als oorzaak -- motor opwarming bobijnen slecht)
Bedankt Willy ,
ik heb nu de verdeelkappen en de rotor s vervangen (beru ) , en het probleem was opgelost , na enkele dagen reeds begon echter regelmatig één of meerdere ontstekingsvonken niet door te komen : stotterende motor tot gevolg , schudden bij rijden
Toen ik in de volslagen duister het onsstekingssysteem bekeek bij draaiende motor zag ik bij één verdeelkap ( nieuw ! ) aan de "basis" van één aansluiting ( bougie 7 ) vonken constant overspringen ( sprongen ongeveer één mm ver ) , bleek de verdeelkap daar gebarsten .
Dit ging gepaard met het typisch knetterend geluid .
Bij de andere verdeelkap (ook nieuw van beru ) hoorde ik een gelijkaardig geknetter , doch veel minder snel , en was er geen vonkvorming zichtbaar waar te nemen ( inwendig overspringen ?? ) , deze ga ik ook vervangen .
Hoe kan het dat deze twee verdeelkappen "onmiddellijk" naar de haaien zijn , desondanks ik meen terecht te mogen stellen dat het hier om een kwaliteitsmerk gaat ( beru ) ??
één onstekingsbobijn werd een half jaar geleden vernieuwd ( bosch )
Bij het vandaag plaatsen van de nieuwe verdeelkap ( ter vervanging van deze waarbij ik de vonken zag ) en na een halfuurtje te hebben gereden hingen er verscheidene condensdruppels in deze nieuwe kap
De bougiekabels zien er nieuw uit , maar bij de observatie in het volslagen duister zag ik op verscheidene plaatsen evenwijdig met de kabels "lichtvorming" , dit leken me geen echte vonken , maar meer "ionisatie licht " , is dit normaal , welke weerstandswaarde mogen deze draden echter te hebben ?
vraag 1 : is er niets anders aan de hand aangezien beide nieuwe verdeelkappen zo snel defect zijn ?
vraag 2 : het "ionisatielicht" bij de kabels , is dat normaal ?
vraag 3 : wat dient de weerstandswaarde van de kabels te zijn ?
vraag 4 : die condensvorming , wat moet ik daarmee ?
Wie weet raad ?
Gewoon twee nieuwe Beru-verdeelkappen geplaatst en het probleem was -ook na 1000km- opgelost
Maaaaar!!!! ... na ongeveer 2000km terug de verdelerkappen naar de haaien , wat nu ?
u zit met 'tzelfde probleem op 2 topi's
originele kabels (volkern) met ontstoringkop meen 1k ohm-ionisatielicht normaal niet aanwezig--beru koolstofkabels nog nooit goed resultaat mee gezien (vervang ze steeds terug door mb orign,)
voor condens zitten de beschermkappen er nog op ???
ik heb de bougies en kabels gecontroleerd...
de kabels meten allen ongeveer 2kOhm ( 1,9-2,1 ) ze zien er onbeschadigd en bijna nieuw uit , en ze zijn origineel van mercedes daar hun embleem er op staat .
de bougies zijn één graad aangepast aan het op gas lopen ... deze zijn de hiervoor voorgeschreven bougies en staan op 0,9mm
lijkt me dus in orde
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CL 420 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar