Mercedes-Benz 190: motor wordt vee te warm

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

Hallo,

Mijn motor (auto type w201) werd gisteren op de snelweg plotseling veel te warm. De temperatuur meter gaf bijna maximaal rood aan en stationair draaien deed de motor niet meer. Gelukkig was ik bijna thuis. Water gevuld en motor laten draaien maar geen lekkage ontdekt. Ik heb ook de termostaat gecontroleerd maar zag niets geks, rubberring zag er goed uit. De ventilatorriem is misschien ietsje te slap want als ik bij draaiende motor wat water op de riem gooi gaat hij piepen. Je zou dan denken dat de riem te slap is maar als ik erop druk voelt hij niet slap aan. Nergens lekkage kunnen ontdekken. De vorige eigenaar heeft de ventilateur vastgelast zodat deze altijd blijft draaien. Maar dat kan toch niet de reden zijn dat de koeling ineens niet in orde is? Ik heb de auto begin april 2007 gekocht en toen was er niets aan de hand.

Wat ik ook wil weten is of het een voorwaarde is dat je 100% koelvloeistof gebruikt of dat je gewoon water mag gebruiken voor de koeling? Kan iemand mij helpen met advies?

Alvast hartelijk dank.

Werner

Geplaatst door

VW Golf VII (75)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gewoon water moet je niet gebruiken, 100% zuivere koelvloeistof ook niet. Op die flessen staat de schaalverdeling. Makkelijkst is kant en klare koelvloeistof te kopen, vind je in elke automaterialen zaak en kan je zo gebruiken...

Wat betreft het warm lopen, staat het niveau van de koelvloeisof goed of verdwijnt er koelvloeistof? Is de radiator proper zowel binnen als buitenkant? En werkt je waterpomp nog goed?

gilbert3744 0

17 jaar

Het is inderdaad het beste kant en klare koelvloeistof te gebruiken en geen water.Koelvloeistof smeert de waterpomp nl ook nog wat en water niet.Kontroleer inderdaad je waterpomp maar eens.gr,Henk.

mobiel 0

17 jaar

Bedankt voor jullie reactie. Bij het draaien van de motor heb ik alle slagen en ook de waterpomp op lekkage gecontroleerd maar geen lekkage kunnen ontdekken. Zou het kunnen dat de motor te warm wordt alleen door water te gebruiken of is dit onzin?

VW Golf VII 75

17 jaar

Oja, nog iets. Het water in de expantietank staat stil. Als de motor draait zou het water toch duidelijk moeten circuleren? Er borrelt overigens geen water op in de expantietank dus moet de koppakking in orde zijn.

VW Golf VII 75

17 jaar

Je trekt wel erg snel conclusies.
Door alleen water te gebruiken wordt de motor echt niet te warm. Onzin dus.
Dat het koelwater stilstaat in het tankje, kan kloppen. Niet bij elk systeem circuleert het koelwater in het expansietankje. Ligt aan de contructie die toegepast is.
Omdat er geen luchtbellen komen verschijnen tijdens het lopen van de motor, wil dat nog niet zeggen dat de koppakking niet lek is. Een koppakking kan best lek zijn zonder dat er luchtbellen komen.
Kijk eens naar de lamellen in de radiateur. Zijn deze niet verrot of hebben deze niet losgelaten tussen de waterkanalen ? Met andere woorden: kan de radiateur de warmte wel kwijt worden?
Blijkbaar was het probleem er al eerder omdat de ventilator vastgezet was.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

deze radiatoren stromen erg snel niet goed door dan blijft ie in het midden koud als de motor loopt probeer maar es, en anders ff de snuffelaar boven je radiateur weet je of je kop lek is

Harry4233 0
badge

17 jaar

Misschien het rad van de waterpomp los, of radiateur verstopt.

MB 0
badge

17 jaar

radiateur of visco

jeje 0
badge

17 jaar

wat is een visco?

VW Golf VII 75

17 jaar

gilbert, hoe kan ik checken of de waterpomp goed werkt?

VW Golf VII 75

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.