Hallo,
We hebben een klant die motorschade heeft aan zijn Sprinter. De motor heeft ongveer 10.000KM in de auto gezeten.
Hij heeft de motor bij een Revisiebedrijf weg. Nu heeft deze motor een gat in een zuiger zitten.
Het bedrijf waar de motor weg komt beweerd dat het komt door een defecte verstuiver, wij hebben de verstuivers laten testen bij een Diesel specialist en die hebben de verstuivers goed bevonden met een test rapport.
Het revisiebedrijf beweerd dat de verstuiver tijdelijk even stuk was!!
Is er iemand met een advies,of ervaringen hiermee.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foto is voor mij niet duidelijk. Zie ik ook een scheur??? Zo te zien geen nieuwe geplaatst bij revisie. Beide bovag bedrijven ???? iets voor de geschillen commissie.
Voor de zekerheid ook de brandstof pomp laten testen.
Was deze motor compleet gereviseerd? Zoja, zijn er ook nieuwe zuigers geplaatst?
Ja hij was een compleet gereviseerd. Ook nieuwe zuigers.
Stukje uitgebroken, misschien door scheur in de zuiger?? Garantie.. misschien zuiger laten vallen bij montage, of fabrikage fout. Gaatje in gebrand?? Verstuiver of brandstofpomp.
komt af en toe voor, meestal verstuiver de oorzaak. zuiger wordt plaatselijk te heet, scheurt en door deze spleet snijden de gassen een gat, ook wij hebben verstuivers die die goedgekeurd worden maar toch niet goed zijn en af en toe door temperatuur invloeden niet goed werken.
succes Marcel
Wat is er dan mis met de verstuiver?
Dat is niet duidelijk te zeggen maar het inspuitbeeld is dan schijnbaar anders de diesel wordt op een plaats te veel ingespoten, dat geeft volgens zeggen temperatuurverschil in de zuiger, door de spanningen komt er een scheur in die dan gaat lekken, en zo het matriaal wegbrand.
succes Marcel
Bij dit soort defecten worden de injectors bijna altijd gecontroleerd, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat daar een duidelijke veroorzaker uitkwam. Het verhaal zoals Spanbandje verteld is idd zoals het rond gaat en ik zou anders geen oorzaak weten.
Waren de injectors ook vernieuwd bij deze motor, dat je weet?
De meeste motoren die een dergelijk schadebeeld hebben, hebben minimaal 150.000km op de klok staan. Als dit een compleet gereviseerde motor is met een hoop nieuwe onderdelen is het natuurlijk vreemd dat er nu al stukken zijn.
Zelf al meermalen deze motorschade meegemaakt, 9 van de 10 keer gaat het hier om motorblokken van bakwagens, deze worden motorisch toch veel zwaarder belast. Men roept vaak dat de verstuivers de oorzaak zijn maar daar zet ik toch echt mijn vraagtekens achter omdat het bij normale chassis cabines vrijwel nooit voorkomt. Normaal gesproken zijn de problemen opgelost door het vervangen van de 4 zuigers(mocht er geen schade in de zuigerwanden aanwezig zijn), dit hebben wij al meermalen uitgevoerd zonder verdere problemen.
dit is geen motor schade door verstuiverkwaal, als oorzaak van verstuivers zou het plaatselijk
te heet worden, resulteert in gesmolten zuiger( lees aluminium) je zou daarom zeker smelt sporen moeten zien rond het gat
daar is hier geen sprake van, kijk maar goed er zijn emkel stukjes gebroken en gescheurd, niks oververhitting
zulke gaten, en scheuren duiden voor 99% op overbelasting van de zuiger .
13 jaar
Is het mogelijk dat er een foto geplaatst word van de cilinderkop boven de betreffende zuiger?
Ik heb binnen de Mercedes-organisatie weleens gehoord dat het kan komen door hoe de oliesproeiers zijn geplaatst. Bij zwaar(der) belaste motoren kan de zuiger, die warmer wordt dan normaal, niet egaal gekoeld worden. Door het uitzetten en krimpen van de zuiger krijg je eerst een scheur die laten een gat wordt. Ik heb idd ook weleens een dergelijke motor opnieuw opgebouwd met alleen de zuigers vernieuwd en de injectors(nadat ze getest waren) terug gemonteerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar