Mercedes-Benz Sprinter: Ruitenwissers blijven wissen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 208 cdi

Mercedes sprinter hiervan gaan zodra je het contact aanzet direct de wissers aan, ongeacht hoe je de schakelaar zet, er komt spanning te staan op de motor, heb de zekeringkast onder het stuur al los gekoppeld maar dit maakt geen verschil ook niet het opnieuw monteren hiervan de wissers blijven gewoon gaan.
Het timingsrelais boven je gaspedaal ook bekeken en als ik deze op bepaalde posities aan massa leg stoppen de wissers wel of verhoogd de wis snelheid. Het wisserrelais eruit halen heeft ook geen effect de wissers blijven gewoon doorgaan.
Zit er nog ergens een relais dat het timingrelaiskast aan massa moet leggen oid of geven deze kastjes weleens problemen?? Of iemand dit al eens meegemaakt?

downforthecause

Geplaatst door downforthecause (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

marsy (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo,

Heb een Mercedes TN 208D en deze had onderweg op vakantie een vergelijkbaar probleem. De lichtschakelaar en de ruitewisserschakelaar staan blijkbaar in verbinding met elkaar via het grootlicht signaal dat met combischakelaar wordt bediend. In ieder geval bleek dat bij mij als ik het licht aandeed ook de ruitewissers te werken en die stopte niet,

Na veel speuren kwam ik er achter dat de massa van de verlichting (koplamp links) niet optimaal was. En daardoor liep de stroom van de koplampen via de ruitewissermotor naar massa. Dus als de koplampen werden ingeschakeld ging ook de ruitewisser werken. Geef de koplampen (of een andere stroomverbruiker die een verbinding kan maken met de ruitewissermotor) zeer goede massa en het probleem zal waarschijnliojk zijn opgelost

Succes Marsy.

downforthecause (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb de complete kolomschakelaar achter je stuur al losgekoppeld maar dan blijven ze nog werken.

marsy (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo,

M.i. is er sprake van een massa storing.

Meestal ontstaat je beschreven storing door slechte massa bij een andere (gekoppelde) verbruiker. Bekend voorbeeld is de aanhangerverlichting. zodra een lampje (meestal een duplolamp) slechte massa maakt gaan ook andere lampen spontaan branden. De stroom vloeit dan via de massa van een andere (gekoppelde) verbruiker, en deze verbruiker gaat dus ook werken.

Eerst moet je in bezit komen van een stroomschema van de ruitewissermotor en de ruitewisserschakelaar.
Kijk daarin welke andere componenten (verbruikers) gekoppeld zijn aan deze rw-motor en rw schakelaar. Soms via een gezamenlijke massadraad.

Geef vervolgens met een aparte draad met klemmen al deze componenten perfecte massa.
In mijn geval heb ik de koplampfitting een extra massadraad gegeven en daardoor liep er geen stroom meer via de rw-schakelaar naar de rw-motor. Dus toen stopte de ruitewisser, want die ging bewegen telkens als ik de koplampen inschakelde.

Veel succes,
Marsy

downforthecause (0) PRO, 12 jaar geleden

Toevallig iemand een schema van de ruitenwissers??

marsy (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo,
Heb hellaas alleen een schema van de 308D, het schema staat compleet in de kleine grijze handleiding. Misschien ook bij de Sprinter (gewoon bij de dealer laten uitprinten kan ook !
Misschien via AMTgarageforum of Nationaal Auto Forum (je kunt hier ook je probleem melden). Schema ook te vinden in Autodata en EStronic.

Als de rw-motor elektronisch wordt aangestuurd dan misschien: sensor die spanning blijft geven (defect)? storingcodes uitlezen en systeem resetten? uitloopschakelaar in motor defect?
Ruitesproeier installatie in orde? Is de bedrading van de ruitewissermotor geheel los te koppelen en vervolgens direct op een accu aan te sluiten? Probeer e.e.a.
Succes, marsy

downforthecause (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder schema is het wel even wat werk geworden maar ik ben eruit.
De stekker boven op het multi relais boven het gaspedaal was de boosdoener, waren 2 draden inwendig stuk lijkt wel of ze klem hadden gezeten oid.
Na de hele stekker uit elkaar te hebben gehaald, stekkertjes betere voorspanning te geven en zorgen dat ze niet achteruit geduwd worden tijdens montage op het multi relais en de 2 draden te hebben vernieuwd werkt alles weer dus opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.