Als ik stil sta met draaiende motor, loopt de temparatuur hoog op. Laatst zelf, zonder dat ik er erg in had, tot bijna 120 op de meter. Snel de kachelwieltjes op maximaal warm gezet en de aanjager op stand maximaal en rijden. Gelukkig daalde de temperatuur toen snel en is er niets geknapt of gaan lekken. Motor loopt verder ook nog goed. Zolang ik blijf rijden is er niets aan de hand, maar als ik stil ga staan met draaiende motor, bijvoorbeeld stoplichten, dan zie ik de naald van de temperatuurmeter alweer omhoog gaan. Ik zit nu al met kromme tenen voor het geval ik in een file kom te staan. Als ik onder de kap kijk en aan de vin draai, dan zit dat ding gewoon los. Nu heb ik ergens op dit frum kunnen achterhalen dat dit zo hoort. Echter ik had al eens geprobeerd de vin eraf te halen. Een schroevendraaier tussen de vin en de metalen ring van de vin gezet en er 3 ringetjes tussengeklemd. Toen de vin er weer aan gezet en die kwam nu klem te zitten en de motor laten draaien. Ha fijn, probleem opgelost. Totdat ik ging rijden, boven de 2000 toeren ging de vin zoemen. Dus vin er weer afgehaald en die 3 ringetjes ertussen uitgehaald. Probleem dus niet opgelost.
Nu heb ik ook ergens op dit forum kunnen achterhalen dat het wiel waar de vin tegenaan moet lopen de waterpomp is, die wordt ook aangedreven met de zogenaamde multisnaar. Blijkbaar zit achter dit wiel van de waterpomp een elektromagneet. Ergens moet deze elektromagneet een signaal krijgen dat de motor te warm aan het worden is en schakelt dan in en zorgt dat de vin klem komt te zitten en dan mee gaat draaien. Als de motor dan weer kouder wordt, moet de elektromagneet uitschakelen, zodat de vin ook weer loslaat. Hier zit dus ergens mijn probleem en mijn vraag. Want wat zorgt nu dat deze elektromagneet een signaal krijgt zodat de vin klem komt te zitten. Is het de thermostaat, zit er ergens een sensor en heeft de thermostaat hier niks mee te maken, kan de elektromagneet kapot zijn. Hoe kan ik dit allemaal gaan testen, zodat ik kan achterhalen wat er nu kapot is. Ik kan natuurlijk alles gaan vervangen, maar dat wordt dan ook weer zo'n prijzig grapje.
Ik heb al wel gedacht aan een extra schakelaar te maken, dat ik zelf de elektromagneet kan in en uitschakelen, maar als het een sensor is of de thermostaat, dan zijn volgens mij de kosten nog te overzien en zie ik af van een extra schakelaar, met het risico dat ik de schakelaar een keer vergeet en nog erger dat ik ergens een schakelaar moet plaatsen in de verder helemaal originele bijna 20 jaar oude Benz.
Graag zie ik jullie raad en advies tegemoet en hopelijk kunnen jullie uitleggen waar ik wat moet zoeken en kan vinden onder de motorkap, want welk draadje en welke sensor waarvoor is, daarvoor ben ik een leek en zou het zonde vinden als ik allemaal verkeerde dingen ga loshalen. Iets vervangen lukt mij zelf nog wel en heb er ook plezier en hobby aan.
Alvast bedankt.
Grtn, Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is wel voldoende koelvloeistof aanwezig? (weet niet of deze vloeistof gekoeld is)
Wellicht een lek in de radiator?
als de koppeling electromagnetisch werkt(net als bij een airco compressor) dan moet je dr bekabeling kunnen zien? daar kun je spanning op zetten en zodoende controleren of de koppeling werkt...
De koppeling zal aangestuurd worden door een temp schakelaar, maar of deze nu in de radiator zit, of bij de thermostaat(dan zitten er meestal twee naast elkaar) durf ik zo niet te zeggen.. kijken, en een wp handboek is ook makkelijk denk ik..
14 jaar
het thermocontact op de cilinderkop schakeld niet meer door bij 105 gr . Gewoon een bruggetje leggen of de sensor vervangen . De sensor zit vooraan op de cilkop met een zwarte stekker met 2 pinnetjes erop ( vlak naast de thermostaat ) suc6
Met het koelvloeistof is alles o.k. Is dus op peil en lekt nergens. Ik las trouwens net op de site van de W124 club dat het normaal is dat de temperatuur oploopt tot boven de 100 graden en daarna slaat de thermostaat pas open en gaat de elektromagneet de vin activeren. Ik ben van mening dat hij bij mij bijna tot 120 graden komt op de meter en dat er dan nog niets gebeurd. Ook kan ik me niet herinneren dat de meter veranderde bij stilstaan en draaiende motor. Bij mijn weten stond de meter in het verleden altijd net iets boven de 80 graden. Winter, zomer, rijden, stilstaan noem maar op. Maar goed ik ga vanavond de motor laten draaien en exact kijken of de meter tot 120 graden komt en of er eerder wat onder de kap gebeurd met de vin, want een schommelende temperatuurmeter is iets van de laatste 2 weken of het komt dat ik er nu extra op let en in het verleden nooit aandacht aan heb geschonken.
14 jaar
Dank voor de snelle reacties. Ik ga hier vanavond eens mee aan de slag. Kijken wat de temperatuur meter doet. Slaat die echt maximaal uit, dan een beetje draadjes volgen en proberen of ik de elektromagneet kan activeren. Als die werkt ga ik de thermostaat er afhalen en die leg ik in een pannetje met water en breng dat aan de kook en kijk of die iets doet. Als die ook werkt dan maar op zoek naar die sensor en eens kijken wat ik daar kan overbruggen. Ergens zou ik toch iets moeten vinden dat niet goed werkt. Ik zal vanavond wel mijn bevindingen hier opschrijven.
14 jaar
Ik kom er niet uit. Temperatuur blijft oplopen tot maximaal wat de meter aankan, dus 120 graden. Snel de kachel voluit gezet en rijden, gelukkig daalt de naald dan snel. Als ik aan de bovenste slang voel van de radiator dan is deze warm. Als ik aan de onderste voel dan is deze ook warm. De vin blijft gewoon continue heel losjes draaien. Er komt ook warmte uit de kachelroosters in de auto. Dus uit bovenstaande concludeer ik dat het niet de thermostaat is, als ik jullie goed begrijp. Ik dien dus te achterhalen welke sensor ik moet vervangen. Ik heb wel een iets gevonden met twee zwarte draadjes erop, maar krijg die draadjes er weer niet af en ben eigenlijk van mening dat het 2 slangetjes zijn en ben bang ze kapot te trekken. Ik heb wel een foto gemaakt die ik jullie kan toesturen en misschien kunnen jullie op die foto een beetje uitleg geven wat niet precies die sensor is.
Alvast bedankt.
Grtn, Rob
14 jaar
sensor meestal een met rood boven gedeelte
Wederom onder de kap gekeken en tref nergens een sensor met een rood bovengedeelte aan. Ik heb wel een foto gemaakt van onder de kap, misschien dat als ik die iemand van jullie toestuur (want volgens mij kan ik hem niet hier op het forum plaatsen) dat iemand mij dan kan uitleggen welke ik moet hebben. Grtn, Rob
14 jaar
Misschien door op onderstaande link te drukken, dat jullie de foto krijgen, want ik heb het probleem ook al op de site gezet bij de W124 club Nederland.
Hopelijk ben ik snel van mijn koelingsprobleem af door advies van mensen die er verstand van hebben.
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.
Grtn, Rob
14 jaar
Dag rob
Ik heb even gekeken naar de foto op de bovenstaande link .
De sensor die je moet overbruggen is diegene die vlak naast de bougiekabels zit vooraan op de cilinderkop . Je hebt de thermostaat vlak ertegen zitten de bougiekabels en aan de achterkant van de bougiekabels zit de temperatuursensor die de schakeling naar je elektromagneet maakt .
De sensor heeft bij jou type 2 fiche's 1 enkele en 1 dubbele fiche . Neem deze dubbele fiche eraf en maak een bruggetje met een draadje . Als nu je moter gestart wordt zal de schroef ingeschakeld zijn ( als de zekering goed is natuurlijk ) en ben je 100 procent zeker dat de oorzaak bij deze sensor zit . Ik hoop dat dit duidelijk voor je is . suc6
Super dat is een duidelijke uitleg, waarvoor dank uiteraard.
Als ik het goed begrijp ga ik dus de dikkere stekker van deze sensor afhalen (ik weet nu welke sensor het is) en ga in deze stekker (dus niet de sensor) met een draadjes de 2 contactjes met elkaar verbinden. Als ik dan de motor start, moet de vin draaien. Ik laat van het weekend even weten of dit gelukt is.
Grtn, Rob
14 jaar
volledig juist suc6 ermee
PROBLEEM IS OPGELOST>
Geweldig. Ik heb het probleem gevonden, dankzij bovenstaande duidelijke uitleg.
Inderdaad heb ik het grotere stekkertje los gemaakt. Dit stekkertje bestaat inderdaad uit 2 contactpunten. Deze 2 punten heb ik met een draadje met elkaar verbonden en KLAK zegt de elektromagneet en draaien die vin, Super. Haal ik het draadje weer los KLAK elektromagneet ook los etc etc. Het werkt. Nu kan ik wel 1 of ander gevogel met draadjes gaan maken, zodat ik van binnen de vin kan inschakelen, met het risico dat ik die een keer vergeet. Nee, ik ga maandag direkt een nieuwe sensor bestellen en dan is mijn temperatuur probleem voltooid verleden tijd.
Super bedankt allemaal.
Grtn, Rob
14 jaar
Vanmorgen een nieuwe thermostaat gehaald en de oude vervangen. De sensor hadden ze niet op voorraad, maar krijgen ze morgen binnen. Toch maar testen of het probleem met een nieuwe thermostaat opgelost is. Helaas geen verandering, dus het moet echt aan die sensor liggen. Deze zal ik dan morgen gaan vervangen, als ik de nieuwe heb. Het resultaat zal ik ook weer hier plaatsen.
Grtn, Rob
14 jaar
De sensor heb ik vervangen. Sensor kost 33 euro. Origineel en nieuw van Mercedes. Kost ook nog een kwartiertje werk. De thermostaat met 1 liter goeie koelvloeistof kost 26 euro. In ieder geval vanavond gaan rijden om te kijken hoe ver de temperatuurmeter nu uitslaat. Ik hoefde niet ver te rijden om te constateren, dat er helemaal geen beweging meer in de temperatuurmeter zat. Deze bleef gewoon lamgeslagen onder in de hoek liggen. Dus omdraaien en naar huis en kap open en alle stekkertje nagekeken. Ook zo goed als het gaat draadbreuk onderzocht. Hier en daar ook een beetje rammelen aan de stekkertje, maar de temperatuurmeter blijft onderin liggen. Ondertussen heb ik wel de motor laten draaien en KLAK, daar sloeg de vin aan. Gelukkig, de nieuwe sensor werkt dus en dit was de boosdoener. Probleem is dus echt opgelost, alleen nu mijn temperatuurmeter nog. Iemand misschien die mij een hint kan geven waar ik het moet cq. kan zoeken. Is er ergens een zekering doorgegaan, heeft het met die sensor te maken (zou je hast denken, want vanaf dat moment heb ik dit probleem erbij, maar motor is nu te warm om de oude sensor erin te draaien en te kijken of de meter het dan weer wel doet) Heb ik toch ergens een draadje geraakt en is daar een breuk ontstaan, maar welk draadje kan het zijn.
Graag jullie tips.
Dank ook alvast.
Grtn, Rob
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar