close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vaneo: Nogmaals trekhaakaansluiting: aansluitproblemen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6

Contactdoos op trekhaak is een Multiconwest. De 7poligestekker van een fietsenrek past daar probleemloos in.
Achter - en stoplichten werken op het fietsenrek maar de knipperlichten niet. Op de contactdoosaansluitingen van de knipperlichten is wel een knipperlichtsignaal aanwwezig. Dat heb ik gecontroleerd met een Ledtester.
Verder: de knipperlichtverlichting op het fietsenrek werkt op een andere auto prima en heb ik gecontroleerd op onvolkomenheden. Ook het lampvermogen is goed!
Verder valt op dat na aansluiting van het fietsenrek alleen de voorknipperlichten van de auto snel gaan knipperen als je de r.a.w. schakelaar aanzet. De achterknipperlichten doen het dan geheel niet!
Softwareprobleem dat alleen door de dealer opgelost kan worden?
Wie o wie weet raad? In afwachting.......... Autoleven

Geplaatst door

autoleven (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zekers geen originele kabelboom getrokken, maar rechtstreeks van de achterlichten afgetakt ?????

Geen wonder dan dan de zaak in de knoei loopt, je extra knipperlichten trekken zoveel vermogen extra dat de LCM denkt dat er een kortsluiting tegen massa ligt, vandaar dat de achterste niet meer aangestuurd worden, en enkel de voorste op dubbele snelheid gaan knipperen, ten teken dat er een probleem is.

Dat je met een ledtester wel signaal krijgt, zit hem erin dat een led nauwelijks spanning trekt, en dit wordt door de LCM niet geregistreert.

Wat je dus kunt doen, is een originele kabelboom leggen, maar daarvoor zal het alwel te laat zijn denk ik. Voorts kun je met 2 universele relais en een constante spanning de knipperlichten aansturen, waarbij je het signaal van de originele knipperlichten slechts gebruikt om de relais aan te sturen. De doorgestuurde spanning vanaf de relais zet je dan door naar de aanhangwagencontactdoos.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Dag Marcel,

Bedankt voor je vlotte reactie! Voor wat betreft je eerste conclusie: Nee dus!
Jammer genoeg ziet de aangelegde kabelboom er wel orgineel uit en staat er op de lampmodule: Westfalia AST M 12. Origineler kan toch niet denk ik.

Groetjes, Autoleven

autoleven 0

18 jaar

dus als ik het goed begrijp heb jij een extra module in de kabelboom zitten ???
Dan zul je deze bij de dealer moeten laten herkennen door de boordelectronica, anders ziet deze hem niet.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Ja Marcel,het vreemde is dat de achterlichten/stoplichten wel naar behoren functioneren.

Vriendelijke groet, Autoleven

autoleven 0

18 jaar

ik ook, maar dat is het enige wat ik kan bedenken.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Klopt wel hoor! Verlichting kan eenvoudiger aangestuurd worden omdat die in totaal maar 10 watt extra zijn, de raw is 21 watt extra en dat is te veel. Is de kast wel softwarematig aangestuurd? Indien er geen andere oplossing is dan kan altijd de manier nog van extra relais. Dan werkt het wel weer goed!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Sytze, de stoplichten zijn totaal 42 watt extra, en deze schijnen ook normaal te werken, misschien een safety in de box ingebouwd om dit, ondanks geen herkenning door de ECU toch door te sturen ?????

Dit is echt het enige wat ik kan bedenken, maar lijkt wel plausibel

Indien er een extra lichtmodule wordt ingebouwd, zal deze toch ingeregeld moeten worden, dat is tenminste mijn idee.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Daar zeg je zowat Marcel! Maar ik denk ook dat wellicht de inductie spanning die optreed bij de raw wellicht voor problemen zorgt, t'is wel steeds aan en uit heh?
Maar de man moet maken dat ie bij de dealer komt om de zaak in te laten regelen.
Ik heb voor de zomer een nieuwe x70 van een trekhaak voorzien en dat was exact hetzelfde laken en pak! Alles met uitzondering van de raw werkte. Dus misschien toch een verplichting van hogerhand om bij wijze van nood de allerbelanrijkste pitten toch stroom te geven.........

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Sytze, T'is waarschijnlijk toch het impuls van het relais, verantwoordelijk voor de blokgolfgeneratie van de blinkers, die met een puls-pauzetijd van max. 1.2 sec toch niet wordt doorgestuurd, Derhalve zal de blokgolfgeneratie dermate gaan afwijken, dat een puls-pauzetijd van max. 0.6 gehaald wordt en enkel via de ECU van de fabrieksmodule naar de voorzijde van het voertuig worden afgeleverd.


Groeten Vleermuis.

P.S. In de regeling van de puls-pauzetijd moet worden opgemerkt dat de duty-cycle op ongeveer 50% gehandhaaft moet blijven.

hellbat 0
badge

18 jaar

Je bedoelt dat door het aankoppelen van extra lampen de duty cycle direct beinvloed wordt? Wel bij minder dan 42 watt maar ook bij meer dan? Klinkt niet geheel onlogisch trouwens, al ben ik van mening dat wanneer het moduul wordt aangestuurd cq wordt gekoppeld aan boordcomputer het hele zwikje naar behoren werkt.

Sytze

ps. wat je zegt in jou ps loopt niet altijd synchroon met de realiteit, getuige de oude wagentjes die ik hier soms voor de keuring krijg, daar is de puls vaak minder dan een kwart van de pauze of juist vice versa.

ps2. wat zijn we al weer zwaar bezig op deze warme zondagmorgen, ben trouwens iets fitter dan exact 1 week terug.

sytze 0
badge

18 jaar

bwoooaaah, gelukkig wel.
Wat was ik brak man

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vaneo of stel zelf een nieuwe vraag.