close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz C-Klasse: Om de 4 seconden een 'tokje' in dashboard te horen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Bij mijn C180 hoor ik als het stil is in de auto met stationair draaien om de 4 seconden een 'tok' in het dashboard. Weet iemand wat dat is? (nee er zit geen kip in ; )

Geplaatst door

Aristoteles (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dan denk ik dat van je luchtkleppen die je kunt verstellen de tandheugel versleten is die draait dan door en hoor je inderdaad tok tok tok

Je bedoelt vast luchtkleppen van de kachel of niet? Kan ik hier makkelijk wat aan doen of kan ik het beter gewoon zo laten? Het is niet tok tok tok maar om de 4 seconden 1 tok.

Aristoteles 0

16 jaar

Kan ook zijn dat je het duo-ventiel hoort van de kachel.
Deze zit onder de motorkap rechts.
Dit ventiel wordt puls gestuurd.
Als je de verwarming helemaal op koud zet , moet het tokken weg zijn.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Ik begrijp van je dat als de kachel niet helemaal koud staat het 'tokken' zo hoort? (zal zo trouwens even controleren of dan het tokken weg is)

Aristoteles 0

16 jaar

Als de kachel helemaal koud staat is het duoventiel geheel dicht gestuurd en krijg dus geen pulsjes meer.
Je kan ook de stekker eraf trekken van het duoventiel, dan staat hij helemaal open (tokt ie ook niet)

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

OK, als ik de kachel koud zet stopt hij inderdaad met tokken. Als ik hem vervolgens warm zet duurt het even maar dan komt het weer terug. Ok, kan het kwaad als ik die stekker eraf haal? Wat zijn de consequenties, zit er toch niet voor niets denk ik dan. En als het inderdaad geen kwaad kan en geen gevolgen heeft, waar vind ik die stekker precies?

Aristoteles 0

16 jaar

De stekker moet je wel laten zitten, want daarmee wordt het ventiel gestuurd.
Als je de stekker er af haalt, gaat de "kraan" helemaal open staan en wordt het dus bloedheet in de auto.
doe de motorkap open en kijk dan naar links,bij het scharnier, daar zit een zwarte plastic bak met daarin de ECU en de diagnosestekker.
Naast deze bak zit het duo ventiel,met de kachelsangen er aan en het zijn 2 aluminium potjes met daar tussenin de stekker.
(dat is dus aan de rechterkant van de auto)

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Wacht even, eerst zeg je stekker eraf halen en nu zeg je dat het dan bloedheet wordt in de auto, dus eraf halen lijkt me geen optie. Als ik je goed begrijp is er dus niets aan te doen en is het blijkbaar 'normaal'?

Aristoteles 0

16 jaar

nee, maar zo kun je wel uitlsuiten waar die tok vandaan komt en eventueel die ventielen vervangen ,als je er met je oor vlakbij hangt hoor je dan niet of het geluid daar vandaan komt

Nee, je begrijpt me verkeerd of ik leg het niet goed uit.
De stekker er af halen was alleen maar om te zien of het tokken dan ophoudt, om te zien of het het duoventiel is wat tokt.
Als je de stekker er af laat, wordt het duoventiel niet dichtgestuurd en blijf er volop warm water stromen door de kachel.
Het is dus normaal en niets aan te doen.

Wat je kan proberen is het duoventiel uit elkaar halen en alle onderdeeltjes goed schoonmaken en inspuiten met teflonspray.
Maar dit is een klusje wat je met uiterste voorzichtigheid moet aanpakken, voordat je het weet ben je een naaldje,veertje of klepje kwijt.
Wil je het toch doen, bouw het duoventiel uit de auto en ga er voor zitten,bijvoorbeeld aan de eettafel en werk precies en schoon.
Iik moet nog ergens een handleiding hebben van een Engels MB forum, dat zoek ik even op.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Ik heb je een pdf. bestandje opgestuurd.succes

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Ik begrijp het. Om te controleren of het aan het duoventiel ligt moet ik de stekker er even afhalen. Tokt hij dan nog, dan ligt het niet aan het duoventiel. Tokt hij niet meer dan ligt het dus wel aan het duoventiel en kan ik gaan doen wat jij adviseert. Lijkt me een leuke klus. Thanks voor alle hulp ik laat nog weten hoe en wat.

Aristoteles 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.